رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630819

نرخ تورم درایران از نظر دکتر طبیبیان

ساعت 24 - روز پنجشنبه بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد نرخ بهره را از ۴۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش می‌دهد، این نرخ بانک مرکزی است و نرخ بهره بانک ها برای وام از این رقم فراتر خواهد رفت. دلیل این اقدام افزایش نرخ تورم اعلام شده. نرخ تورم در ماه فوریه ۶۷ درصد بوده است.

همین یکی دو سال پیش بود که اردوغان می‌خواست به صورت دستوری بهره را حذف کند یعنی به صفر برساند. در همین کانال هم خبر مطرح شد و گفته شد این مقدمه پنبه کردن رشته‌ها در اقتصاد تر کیه است. ظاهرا جایی در سر راه تصمیم را عوض کرده. حالا با واقعیت ها بایستی دست و پنجه نرم کند. نرخ تورم بالا در هر اقتصاد فقط نشان از سیاست پولی غلط نیست، بلکه سیاست پولی غلط خود نشان از سوء مدیریت وسیع اقتصاد کشور است. این پدیده‌ها را باید شاخص‌های ترکیبی بارزی از رویکرد‌های متعدد پنهان تفسیر کرد. از مقام والا مرتبه‌ای نقل شده که (مثلاً بد خواهان یا اجانب غربی یا اشباح مشابه و مرموز) می‌خواستند تورم را سه رقمی کنند ما همان دو رقمی نگه داشتیم. این خبر در سال نو فقط به کام کسی که بیان می‌کند خوش می‌آید. چون عدد دو رقمی از ۱۰ هست تا ۹۹. تورم در کشور ما چقدر بوده است؟ ارقام بهنگام چندانی در دست نیست. یک جدول که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شاخص قیمت مصرف کننده در دی ماه ۱۴۰۲ را 1066.1 اعلام کرده. همین شاخص در ماه مشابه سال قبل 713.4 اعلام شده، یعنی نرخ تورم 49.4 درصد. اگر طبق قاعده سال قبل باشد پایان اسفند میانه 50 را رد کرده است.  برخی افرد مطرح می‌کنند که نرخ تورم سالانه کمتر از نرخ نقطه به نقطه است و مثلا 45 درصد. چون تغییر شاخص قیمت هم‌افزا است میان‌گین گرفتن از آن معنی ندارد. بگذریم که از نظر مقیاس این هم نرخ تورم بسیار بالایی است و تسکینی برای مردم عادی به حساب نمی آید. اگر یک سال قبل ۱۰۰۰ تومان در جیب داشته اید با نرخ تورم ۵۰ درصد قدرت خرید آن امروز ۶۶۷ تومان است. با نرخ تورم ۴۵ درصد این رقم می‌شود ۶۹۰ تومان، تفاوت چندانی نمی‌کند. اختلاف این ارقام با ۱۰۰۰ تومان اولیه کجا رفته؟ به کیسه ایجاد کننده تورم، بدون این که حس کنید دستی در جیب شما رفته باشد. چهارم، نرخ تورم سالانه همان نرخ نقطه به نقطه است، یعنی برای ۱۴۰۲ شاخص قیمت پایان اسفند تقسیم بر شاخص پایان اسفند ۱۴۰۱ منهای عدد یک ضربدر صد. محاسبه دیگری که بتوان به آن اعتماد کرد وجود ندارد!

نظرات کاربران
  • علی
     - ۴ هفته پیش

    وقتی هر ساله تورم بالا میرود و درآمدها کاهش مردم چکار می کنند غیر از این است که برای جبران رو بکار خلاف می اورند یک مملکتی درست کردید که در دنیا در همه زمینه های خلاف حرف اول را می زند این است مملکت داری این است اسلام و مسلمانی کار در اکثر مشاغل حکومتی دست اهلش نیست رانت و فامیل بازی شده کار کردن کار می کنند برای خودشان نه برای ملت و مملکت یک مشکل سیب زمینی و پیاز بعد از چهل و پنچ سال از لحاظ کمبود و قیمت ان حل شد چه برسد به دیگزر چیز ها

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها