رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630931

همه چیز درباره جزیره شیدور؛ مالدیو ایران

خلیج فارس تقریباً چهل جزیره‌ی تماشایی و دیدنی را در خود جای داده است؛ بااین‌وجود اغلب گردشگران تنها با چند جزیره معروف و پر گردشگر آن نظیر کیش و قشم آشنا هستند. جالب است بدانید که در میان آب‌های خلیج فارس، جزایری وجود دارند که علی‌رغم ناشناخته بودنشان بسیار تماشایی هستند و می‌توانند مقصدی جذاب و جدید برای سفر به جزایر جنوبی کشور باشند؛ یکی از این جزایر هم جزیره شیدور است که با سواحل شنی سفید و درخشان خود لقب مالدیو ایران را به خود اختصاص داده است.

با ما همراه شوید تا به این جزیره بکر و دیدنی سری بزنیم و جذابیت‌های سفر به آن را مرور کنیم.

آشنایی با جزیره شیدور

جزیره شیدور یکی از جزایر بکری است که در میان آب‌های فیروزه‌ای‌رنگ خلیج فارس قرار گرفته است. نام دیگر این جزیره نیز جزیره مارو است که به سبب وجود انبوهی از مارهایی که در زیر شن‌های ساحلی پنهان شده‌اند از این اسم استفاده می‌شود. جزیره مارو یا همان شیدور به شکل یک ذوزنقه است و تنها یک کیلومترمربع وسعت دارد.

به دلیل آنکه تعداد کمی از گردشگران از وجود این جزیره باخبرند محیط طبیعی جزیره نیز دست خوش تغییرات نشده است و جزو جزایر بسیار بکر و غیرمسکونی است که تنها برای سفر و گردش به آن می‌روند. به همین دلیل هم هست که این جزیره به زیستگاه طبیعی گونه‌های گیاهی و جانوری خاص تبدیل شده است. محیط طبیعی جزیره شیدور در قلمرو مناطق حفاظت شده قرار دارد و تنها آبسنگ مرجانی در کشور محسوب می‌شود.

سفر به جزیره شیدور و راه‌های دسترسی به آن

جزیره شیدور در یکی از توابع شهرستان بندر لنگه بوده و در استان هرمزگان قرار گرفته است. فاصله این جزیره تا بندر لنگه تقریباً ۱۷۰ کیلومتر است و همچنین فاصله کمی تا جزیره معروف لاوان در هرمزگان دارد؛ به همین دلیل بهترین مسیر برای سفر به این جزیره خرید بلیط هواپیما به لاوان و بعد ادامه‌ی سفر با قایق به جزیره‌ی شیدور است.

برای کسانی به‌صورت جاده‌ای و زمینی راهی سفر به جزیره شیدور می‌شوند بهترین مسیر رفتن به بندرعباس و بعد هم راهی شدن به بندر مقام است. از آنجا می‌توانید با قایق‌های موتوری مخصوص در عرض ۴۵ دقیقه به جزیره شیدور برسید.

پوشش جانوری جزیره شیدور

پوشش جانوری فوق‌العاده خاص و البته تماشایی شیدور را می‌توان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن دانست. پوشش جانوری این جزیره طیفی از آبزیان و جانوران تقریباً کمیاب را در برمی‌گیرد.

لاک‌پشت‌های دریایی یکی از اصلی‌ترین جانورانی هستند که در این جزیره بکر زندگی می‌کنند. انواع گونه‌های لاک‌پشت مانند لاک‌پشت پوزه عقابی و لاک‌پشت سبز را می‌توان در ساحل جزیره دید. به لطف وجود همین لاک‌پشت‌ها است که آب جزیره همواره شفاف و بدون خزه است؛ زیرا این خزندگان از خزه‌های سبز دریا تغذیه می‌کنند. در کنار آن‌ها پرندگان مهاجر نیز جزو جانورانی هستند که بیشترین سهم از پوشش جانوری جزیره شیدور را دارند.

پوشش گیاهی در جزیره شیدور

اغلب گیاهانی که در محیط این جزیره رشد می‌کنند کم‌ارتفاع هستند. اغلب پوشش گیاهی جزیره شیدور به گیاهان شورپسند که مقاومت خوبی در برابر آب‌های شور و دشواری‌های زیست‌محیطی دارند مربوط می‌شود. گل جالیزی، چوچ، درخت مسواک، نوک‌لک‌لکی و گل کاهور شرقی از دیگر نمونه گیاهانی هستند که در این جزیره رشد می‌کنند.

تفریحات جزیره شیدور

علاوه بر تماشا و گشت‌وگذار در طبیعت بکر و شگفت‌انگیز جزیره‌ی شیدور، شما می‌توانید به شنا، ماهیگیری و غواصی نیز مشغول شوید. پیاده‌روی و انواع ورزش‌های ساحلی نیز جزو تفریحات محبوب گردشگران در جزیره شیدور است.

قایق‌سواری و تماشای طبیعت زیبای جزیره در حین گشت دورتادور جزیره هم از تفریحات مفرح و خاطره‌انگیزی است که در سفر به جزیره شیدور می‌توان از آن لذت برد. گفتنی است یک فانوس دریایی نسبتاً مرتفع هم در جزیره قرار دارد که به شما امکان می‌دهد به نمایی خارق‌العاده از جزیره دسترسی پیدا کنید.

بهترین زمان برای سفر به جزیره شیدور

جزیره شیدور نیز همانند دیگر جزایر منطقه جنوب کشورمان عمدتاً آب و هوای گرم و مرطوبی دارد. به همین دلیل تابستان‌ها گرمای طاقت‌فرسایی دارد. بعلاوه از اواسط زمستان تا اواسط بهار که زمان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های جزیره است امکان ورود به جزیره برای گردشگران وجود ندارد. به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به جزیره شیدور را می‌توان فصل پاییز دانست.

شرایط سفر به جزیره شیدور و نکات مهم

سفر به مناطقی که طبیعت بکری دارند برای همه طبیعت‌گردان هیجان‌انگیز است؛ اما به همان نسبت هم شرایط متفاوت‌تر و خاص‌تری دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم جزیره شیدور یک جزیره غیرمسکونی است و در حال حاضر تعداد کمی از گردشگران از وجودش باخبرند؛ بنابراین طبیعی است که جزیره تقریباً فاقد هر گونه امکانات رفاهی باشد. ازآنجایی‌که برای سفر به این جزیره نیاز به داشتن مجوزهایی از سازمان محیط‌زیست دارید، باید با تورهای گردشگری به این جزیره سفر کنید.

امکان اقامت در این جزیره وجود ندارد و معمولاً برای بازدید از این جزیره کوچک و رویایی تنها به چند ساعت زمان نیاز است. توصیه می‌کنیم زمان سفرتان را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا در طول روز و پیش از تاریک شدن هوا به جزیره برسید و دو ساعت زمان برای بازدید آن در نظر بگیرید.

باتوجه‌به موقعیت ویژه‌ی جزیره شیدور در میان مناطق طبیعی کشور، در حین سفر به این جزیره باید به حفاظت از منابع طبیعی جزیره توجه داشته باشید؛ به طور مثال از آسیب زدن به محیط طبیعی جزیره با جمع‌آوری صدف‌های دریایی یا آسیب زدن به مرجان‌هایی که در محوطه ساحلی قرار گرفته‌اند خودداری کنید. در زمان کوچ پرندگان مراقب لانه‌های آن‌ها باشید و قبل از آنکه سفرتان را خاتمه دهید زباله‌ها را جمع‌آوری و از جزیره خارج کنید.

کلام آخر

همه ما بارها از زیبایی‌های جزایر معروف جنوب مثل کیش یا قشم شنیده‌ایم؛ اما جزایر دیگری هم در این منطقه قرار دارند که بیشتر ما از آن‌ها خبر نداریم. یکی از این موارد جزیره‌ی دیدنی و بکر شیدور است که با جاذبه‌های بی‌شمارش می‌تواند سفری تکرارنشدنی را برای دوست‌داران ماجراجویی رقم بزند. اگر شما هم دوست دارید مکان‌های ناشناخته را کشف کنید و جایی قدم بردارید که تنها تعداد محدودی از گردشگران به چشم دیده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر راهی جزیره شیدور شوید!

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها