رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630967

آمریکا : قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌ بس در غزه الزام آور نیست / گوترش: قطعنامه جدید شورای امنیت درخصوص غزه باید اجرایی شود

ساعت 24 - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه گفت که قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس فوری در غزه الزام آور نبوده و اجرای آن از طریق مذاکرات انجام خواهد شد. همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن قطعنامه جدید سازمان ملل درخصوص آتش‌بس در غزه عنوان کرد که جایی برای ناکامی در اجرای این قطعنامه وجود ندارد.

به گزارش فارس؛ شورای امنیت سازمان ملل عصر دوشنبه قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد.

آمریکا تهدید کرده بود در صورتی که متن پیش نویس قطعنامه تعدیل نشود و عبارت آتش‌بس دائم با آتش‌بس تغییر نکند، این قطعنامه را رد خواهد کرد.

سرانجام پس از انجام تعدیل، این قطعنامه با رای مثبت 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل و رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید.

گوترش: قطعنامه جدید شورای امنیت درخصوص غزه باید اجرایی شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن قطعنامه جدید سازمان ملل درخصوص آتش‌بس در غزه عنوان کرد که جایی برای ناکامی در اجرای این قطعنامه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، گوترش در ایکس (توییتر سابق) نوشت: شورای امنیت پس از مدت‌ها انتظار قطعنامه‌ای را در رابطه با غزه تایید کرده و خواستار آتش‌بس فوری و آزادی سریع و بدون شرط تمامی اسرا شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: این قطعنامه باید اجرایی شود. شکست در این زمینه غیرقابل بخشش خواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» می‌شود، تصویب کرد.

۱۴ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رای ممتنع داد.

لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در شورای امنیت هم در ادامه مدعی شد «واشنگتن از برقراری آتش‌بس و تسهیل ارسال کمک‌ها به غزه حمایت می‌کند».

گرینفیلد گفت آمریکا با برخی از بندهای آتش‌بس موافق نبود و به آن رای مثبت نداد اما تصویب قطعنامه امروز «بر اهمیت تعهد به صلح در طول ماه رمضان تاکید می‌کند».

نماینده آمریکا همچنین گفت تصویب این قطعنامه به این معنی است که آتش‌بس در غزه باید بخشی از توافق آزادی اسرای اسرائیلی باشد.

الجزیره پیشتر خبر داده بود اعضای غیردائم شورای امنیت به منظور جلوگیری از وتوی آمریکا در جلسه امروز، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را تعدیل کرده‌اند. قرار بود پس از آتش‌بس فوری، عبارت «آتش‌بس دائمی پایدار» گنجانده شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده بود اگر آمریکا قطعنامه امروز در سازمان ملل را وتو نکند، از سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن جلوگیری می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها