رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631131

نبرد استانبول و تهران

ساعت 24 - رجب طیب اردوغان ترکیه را وارد دوران تازه‌ای از تاریخ خود کرده است و امیدوار است این اثرگذاری موثر بر سرنوشت ترکیه را بازهم ادامه دهد. اما این اتفاق به آسانی رخ نخواهد داد و حزب‌های منتقد ترکیه امیدوارند با شکست دادن اردوغان در انتخابات شهرهرداری‌ها به ویژه دراستانبول بر پیروزی‌های پی درپی حزب اردوغان مهر پایان بزنند.

تحولات درترکیه بدون تردید بر ایران به مثابه یک همسایه نزدیک و دارای مرزهای مشترک قابل اعتنا و نیز داد و ستد در اندازه‌های بالا برای ایران اثر خواهد گذاشت. مناسبات ایران با اردوغان دربیست سال تازه سپری شده فرازها و فرودهایی داشته اما به هرحال دو همسایه با رفتارهای کج‌دار و مریز باهم کنار آمده‌اند. اردوغان درسال 2019 و در شرایطی که محبوبیت او مثل امروز مخدوش نشده بود در مبارزه برای اینکه شهردار استانبول از حزب او باشد شکست خورد و حالا می‌خواهد پس از پیروزی در اتخابات رییس جمهوری، شهرداری استانبول را نیز به دست آورد. حدود یک سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که برای سومین بار رجیب طیب اردوغان را بر مسند ریاست جمهوری نشاند، مردم این کشور روز ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) در انتخابات شوراها و شهرداری‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند. با وجود آن که مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در مقابل اردوغان شکست خوردند، اما همچنان پیوند محکمی میان پیروزی در استانبول و پیروزی در کل ترکیه وجود دارد. اگر امام‌اوغلو بتواند شهرداری استانبول را حفظ کند، مخالفان دولت همچنان به انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۸ امید خواهند داشت.»

به گفته آقای آکتاش استانبول فرصت مهمی در اختیار رهبران ترکیه قرار می‌دهد تا به سیاست‌های ملی در این کشور شکل بدهند. این کلان‌شهر با ۱۶ میلیون جمعیت، حدود یک پنجم کل جمعیت ۸۵ میلیونی ترکیه را در خود جا داده است. رای‌دهندگان آن از نظر پیشینه سیاسی، قومی، مذهبی و اقتصادی دچار تنوع زیادی هستند و ریشه‌های عمیقی در شهرهای دیگر ترکیه در سراسر این کشور دارند.

برای بسیاری استانبول «الگویی از ترکیه»‌ است. این شهر مرکز اقتصادی ترکیه هم محسوب می‌شود و نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید ناخالص داخلی دارد. تسلط بر استانبول به معنای کنترل بر بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصاد ترکیه از جمله تجارت، گردشگری و سرمایه‌گذاری است.

با این که آقای اردوغان مراد کوروم، وزیر سابق محیط زیست و شهرسازی، به عنوان نامزد حزب حاکم برای انتخابات شهرداری استانبول معرفی شده، اما انتخابات این شهر عمدتا به عنوان رقابتی بین آقای امام‌اوغلو و آقای اردوغان دیده می‌شود.

آقای امام‌اوغلو که ۵۳ سال دارد، از دنیای تجارت وارد سیاست شد و ابتدا به مقام شهرداری منطقه کمتر شناخته‌شده بیلیک‌دوزو در استانبول رسید. او اکنون به عنوان بزرگ‌ترین رقیب بالقوه ریاست جمهوری اردوغان در طی چند دهه گذشته دیده می‌شود، چون هیچ یک از نامزدهای قبلی احزاب مخالف موفق به شکست او نشده بودند. تحلیلگران سیاسی معتقدند که شکست دوباره آقای اردوغان در استانبول، موقعیت سیاسی آقای امام‌اوغلو را تقویت و راه را برای نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۸ هموار خواهد کرد. آقای اردوغان در مقایسه با رای‌گیری‌های قبلی، این بار یک امتیاز دیگر هم دارد:‌ این که مخالفان او دیگر متحد نیستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت در استانبول شانه‌به‌شانه پیش می‌‌رود.

در یک نظرسنجی تازه که شرکت کوندا در استانبول انجام داده، آقای امام‌اوغلو با 38.2 درصد در مقابل مراد کوروم از حزب عدالت و توسعه با ۳۲.2درصد قرار دارد. پیروزی آقای امام‌اوغلو در سال ۲۰۱۹ بیش از هر چیز مدیون حمایت ائتلافی از شش حزب ملی‌گرا، سکولار، لیبرال، محافظه‌کار، اسلامی، و به خصوص کردها بود. بخش بزرگی از جمعیت استانبول را کردها تشکیل می‌دهند. بعید است که هیچ‌یک از احزاب دیگر بتوانند رای کافی برای پیروزی در استانبول را به دست بیاورند، اما ممکن است شانس آقای امام‌اوغلو برای پیروزی را کاهش دهند. با وجود این یک تحول غیرمنتظره که می‌تواند به نفع آقای امام‌اوغلو تمام شود، این است که حزب رفاه نو که در انتخابات ریاست جمهوری از آقای اردوغان حمایت کرده بود، این بار تصمیم گرفته نامزد خودش را برای انتخابات استانبول معرفی کند. کارشناسان باور دارند مبارزه در استانبول نبردی برای کل ترکیه است و به همین دلیل شهروندان در التهاب بزرگی قرار دارند. ایران نیز با دقت این نبرد را دنبال می‌کند تا ببیند برای مناسبات آتی با ترکیه نیاز به تغییر هست یانه.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها