رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631524

سفر «بیش از ۱ میلیون» گردشگر ایرانی به شهر وانِ ترکیه

ساعت 24 - رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه اعلام کرد در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر گردشگر از ایران به شهر مرزی وان ترکیه رفته‌اند که موجب درآمدزایی ۱.۵ میلیارد دلاری برای ترکیه شده‌اند.

جلال ابراهیمی روز شنبه ۱۸ فروردین به خبرگزاری تسنیم گفت عواید غیرمستقیمی نیز در بخش توسعه تبادل در امر کالا، سود ناشی از خرید و فروش و جابه جایی پوشاک و منسوجات از استان‌های دیگر به وان نیز ایجاد شده‌ و همزمان مشاغل جدیدی نیز ایجاد شده است.

او با انتقاد از «کندی عمل» ایران افزود که اگر می‌خواهیم حرکت و توسعه صنعت توریسم دو سویه باشد باید سرعت عمل در اجرا و زمان‌بندی پیمان‌های منعقد شده رعایت شود.

وزیر گردشگری ترکیه دی ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۲۳ شاهد پیشرفت در جذب گردشگران خارجی بوده و برای رسیدن به درآمد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری گردشگری در حال پیشرفت است.

آمارهای ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ نشان می‌داد ۵۶.۵میلیون گردشگر خارجی، از جمله حدود ۲.۳ میلیون ایرانی وارد ترکیه شدند.

گردشگران مقابل مسجد ایا صوفیه در استانبول بیشتر در این باره: ایرانی‌ها صدرنشین گردشگران خارجی ترکیه در دو ماه نخست ۲۰۲۴ نیمی از گردشگران خارجی ترکیه شهروندان کشورهای اروپایی‌اند و ایرانی‌ها پس از شهروندان روسیه، آلمان، بریتانیا و بلغارستان بیشترین شمار گردشگران خارجی در این کشور را تشکیل دادند.

اما گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان داد شمار گردشگران ایرانی بازدیدکننده از این کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۹۴ درصد رشد کرده و طی دوره یادشده ۴۳۸ هزار شهروند ایرانی وارد ترکیه شده و صدرنشین توریست‌های خارجی این کشور شدند.

ترکیه زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر بیشتر، به ویژه خطوط هوایی و حمل و نقل شهری و بین‌شهری را توسعه داده‌است و خطوط هوایی این کشور در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۷ میلیون مسافر را جابجا کرده‌اند.

همچنین میان هشت شهر ترکیه، قطار سریع‌السیر راه‌اندازی شده و در دی‌ماه ۱۴۰۲ نیز قراردادی ۱.۳ میلیارد دلاری میان شرکت‌های بریتانیا و ترکیه برای احداث خط ریلی قطار سریع‌السیر میان شهرهای یرکوی و قیصریه امضا شد.

ترکیه در نظر دارد تا سال ۲۰۲۸ میزبان ۹۰ میلیون گردشگر خارجی و درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری از این حوزه باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها