رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631661

همه چیز درباره امکانات قطارهای جوپار: از امکانات رفاهی تا سرگرمی

به نظر می‌رسد تنها عده کمی از افراد هستند که درباره شرکت‌های ارائه‌دهنده قطارها اطلاعات کافی دارند و در هر مسیر بسته به نیازها و شرایط خود، بهترین مورد را انتخاب می‌کنند.

اگر اهل سفر با قطار هستید، پیشنهاد می‌کنیم شما هم درباره شرکت‌های ریلی اطلاعاتی به‌دست آورید. هر یک از آن‌ها قطارهای مختلف با امکانات متفاوتی را ارائه می‌کنند که بر کیفیت سفر شما اثرگذار هستند. یکی از معتبرترین و نام‌آشناترین شرکت‌های ناوگان ریلی کشور، شرکت جوپار است. در این مقاله، کمی به قطار جوپار و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. همراه ما بمانید.

معرفی شرکت حمل‌ونقل ریلی جوپار

ممکن است بسیاری از افراد به‌اشتباه از عبارت «قطار جوپار» استفاده کنند. در همین ابتدای کار، باید بگوییم که این عبارت صحیح نیست؛ چرا‌که نام جوپار تنها متعلق به یک قطار نبوده و به یک شرکت ریلی گسترده با چندین نوع قطار نسبت داده می‌شود. جوپار در‌حقیقت نام شهری در استان کرمان است و ازآنجاکه این شرکت ریلی هم در کرمان تاسیس شده، نام آن را از این شهر وام گرفته‌اند. در سال ۱۳۷۵، اولین شرکت ریلی وابسته به دولت فعالیت خود را آغاز کرده بود؛ اما از سال ۱۳۸۱ بحث خصوصی‌سازی در این حوزه مطرح شد و جوپار به‌عنوان نخستین شرکت خصوصی در سیستم راه‌آهن فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت ریلی ابتدا کار خود را با ۲۲ واگن آغاز کرد. با‌توجه‌به این‌که در آن سال‌ها هنوز سفر با قطار چندان رایج نبود، همین ۲۲ واگن توانست تحولی در صنعت حمل‌ونقل ریلی ایجاد کند. به‌مرورزمان این شرکت تعداد واگن‌های خود را افزایش داد و در مسیرهای جدید به‌فعالیت پرداخت؛ به‌این‌ترتیب، طولی نکشید که جوپار به یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های ریلی تبدیل شد. در‌حال‌حاضر، هنوز هم جوپار در دسته موفق‌ترین شرکت‌ها قرار می‌گیرد. در ادامه، با معرفی انواع قطار جوپار خواهید دید که نام آن‌ها را بارها و بارها شنیده‌اید.

انواع قطارهای شرکت ریلی جوپار را بشناسید

همان‌طور‌که گفتیم جوپار نام یک شرکت ریلی است که چند قطار مختلف را ارائه می‌دهد. هر یک از این قطارها ویژگی‌های خاص خود را دارند و در‌مجموع تنوع قابل‌قبولی در میان آن‌ها مشاهده می‌شود. در این قسمت، بیشتر با قطارهای شرکت جوپار آشنا خواهید شد.

قطار ارگ

یکی از لوکس‌ترین قطارهای سیستم ریلی، قطار پنج‌ستاره ارگ است که توسط شرکت جوپار ارائه می‌شود. البته توجه داشته باشید که در‌حال‌حاضر برای خرید بلیط قطار ارگ باید در دسته قطارهای چهار‌ستاره به‌دنبال آن بگردید. از سال ۱۳۹۹، جوپار ۱۴ واگن از قطار ارگ را وارد خط راه‌آهن کرد و در آینده‌ای نزدیک، ۱۲ واگن دیگر نیز به آن‌ها اضافه می‌شوند. این قطار از سیستم IPTV برای استفاده مسافران از سیستم چندرسانه‌ای بهره می‌گیرد و ازاین‌جهت از‌نظر سرگرمی یکی از بهترین‌هاست. همچنین واگن‌های قطار از هر نظر عایق‌بندی شده‌اند و هیچ‌گونه صدا، حرارت، رطوبت، گردوغبار و … به آن‌ها ورود نمی‌کند.

هنگام خرید بلیط قطار ارگ خواهید دید که بلیط‌ها در دو کلاس معمولی و ویژه ارائه می‌شوند. در بلیط‌های کلاس ویژه، شما از امکانات و خدمات بیشتری بهره‌مند خواهید شد. به‌عنوان مثال، پذیرایی در کلاس ویژه با انواع نوشیدنی و کیک انجام می‌شود و برای هر مسافر یک پک بهداشتی نیز در نظر گرفته خواهد شد. در‌صورت تمایل، می‌توانید وعده غذایی را نیز رزرو کرده و در قطار میل کنید. طبیعتا قیمت بلیط قطار کلاس ویژه از بلیط معمولی بیشتر است.

قطار کویر

قطار کویر یکی دیگر از انواع قطارهای جوپار است که احتمالا نام آن را بیشتر از سایر قطارها شنیده‌اید. اگر دانشجو هستید و می‌خواهید سفری اقتصادی داشته باشید و یا قصد برنامه‌ریزی برای یک سفر دسته‌جمعی خانوادگی را دارید، قطار کویر انتخاب مطلوبی است. این قطارها در دسته قطارهای سه‌ستاره طبقه‌بندی می‌شوند و ۶تخته هستند. به‌طورکلی، قطارهای ۶تخته نسبت به انواع ۴تخته امکانات محدودتری را ارائه می‌کنند؛ اما به همان نسبت ارزان‌تر هستند و برای یک سفر اقتصادی مناسب‌اند. هر واگن از قطار کویر دارای ۱۰ کوپه است و در هر کوپه نیز ۶ صندلی تاشو وجود دارد؛ بنابراین، ۶۰ مسافر در هر واگن با هم هم‌سفر خواهند شد. در قطارهای کویر، توجه ویژه‌ای به امنیت و کیفیت واگن‌ها شده و ازاین‌رو همگی آن‌ها از استانداردها پیروی می‌کنند. واگن‌ها عایق صدا و حرارت هستند و سفری آرام و مطمئن را به شما هدیه می‌دهند.

قطار ماهان

برخلاف قطارهای کویر و ارگ، قطار ماهان یک قطار اتوبوسی است که در دسته قطارهای سریع‌السیر قرار می‌گیرد. این قطارها سه‌ستاره هستند و برای سفرهای ارزان، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. قطار ماهان یکی از اقتصادی‌ترین قطارهای ناوگان ریلی کشور است و در‌حال‌حاضر فقط در مسیر تهران-مشهد و بالعکس فعالیت دارد. البته قطار ماهان نسبت به سایر قطارهای سالنی راحت‌تر است و فضای بیشتری را به هر مسافر اختصاص می‌دهد. همچنین در طول مسیر از امکانات قابل‌قبولی بهره‌مند خواهید بود تا سفری دلپذیر را تجربه کنید.

انواع قطار جوپار در کدام مسیرها فعالیت می‌کنند؟

در‌حال‌حاضر، قطارهای جوپار در ۶ مسیر مختلف تردد می‌کنند. اگر مسافر یکی از این شش مسیر هستید، می‌توانید با خرید بلیط قطار جوپار، سفری دلپذیر و خاطره‌انگیز را تجربه کنید. خوشبختانه هر یک از این قطارها امکانات رفاهی مطلوبی را ارائه می‌کنند که سفر را برای‌تان تسهیل خواهند کرد. مسیرهای فعالیت قطارهای جوپار، به‌ شرح زیر هستند:

  • تهران-مشهد و بالعکس
  • تهران-کرمان و بالعکس
  • تهران-زاهدان و بالعکس
  • تهران-بندرعباس و بالعکس
  • کرمان-مشهد و بالعکس
  • کرج-مشهد و بالعکس

 

پیش فروش بلیط قطارهای جوپار در فلای تودی

چنان‌چه برای سفر آماده می‌شوید، خوب است از مدتی قبل خرید بلیط قطار را انجام دهید. با‌توجه‌به استفاده روزافزون مسافران از قطار، معمولا در روزهای ابتدایی هر ماه، بلیط‌ها رزرو می‌شوند و احتمالا در‌صورت سهل‌انگاری، موفق به خرید بلیط قطار نخواهید شد؛ ازاین‌رو، خوب است فرصت پیش فروش قطار فلای تودی را غنیمت بدانید و نسبت به تهیه بلیط اقدام کنید. فلای تودی یک مرجع جامع و کامل در حوزه خدمات گردشگری است. همین‌حالا وارد سایت پلتفرم شده و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها