رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631749

ایران و اسراییل نزدیک‌تر از همیشه به جنگ

ساعت 24 - مقام رهبری نظام جمهوری اسلامی درمراسم برگزاری نماز عید فطر بار دیگر و برای دومین بار تاکید کردند نظام سیاسی اسراییل خطای بزرگی کرده و به سفارت ایران در سوریه حمله کرده است و این کار به مثابه حمله به خاک ایران است و ایران باید این رژیم را تنبیه کند و می‌کند.

تصریح آیت‌الله خامنه‌ای در مقام ولی فقیه برای تنبیه اسراییل با واکنش شتابان مقام‌های سیاسی این کشور روبه‌رو شده است. یک مقام سیاسی بلند پایه اسراییل تاکید کرده اگر از خاک ایران به اسراییل حمله شود اسراییل نیز به خاک ایران حمله خواهد کرد. ساعت‌هایی بعد یک خبرگزاری رسمی وابسته به نهادهای نظامی ایران با تکرار خبرهای بالا تحلیل کرد پاسخ ایران به اسراییل به دلیل تاکید دوباره مقام رهبری سنگین خواهد بود. خبرگزاری تسنیم نوشته است: "همه‌ی جوانب نشان می‌دهد که تنبیه ایران علیه تجاوز صهیونیستی «سنگین» خواهد بود؛ دلیل این امر واضح است؛ ایران می‌خواهد «معادله بازدارندگی» خود را تثبیت کند.

به همین دلیل به نحوی عمل خواهد کرد که در مقابل خباثت‌های آتی رژیم بازدارنده باشد. اسرائیل این نکته را احتمالا می‌داند و به همین دلیل است که برخی مقامات سابق رژیم سردمداران فعلی آن را شماتت می‌کنند که دست به قمار بدی زده‌اند" این تحلیل با توجه به اینکه از سوی یک خبرگزاری رسمی حکومتی ارایه شده است می‌تواند همانی باشد که در ذهن مدیران اصلی اداره کننده کشور می‌گذرد. در صورتی که ایران شرط ارایه شده از سوی اسراییل را زیر پا گذاشته و از داخل خاک ایران اقدام به حمله سنگین به اسراییل کند آیا مقام‌های تصمیم گیرنده اسراییلی به تهدید خود عمل خواهند کرد؟

در صورت محقق شدن شرط حمله از ایران و پاسخ اسراییل به حمله به خاک ایران احتمال تشدید وضعیت و مناسبات جنگی میان ایران و اسراییل افزایش می‌یابد و این خطر که جنگ غزه به کل خاورمیانه گسترش یابد وجود دارد. ایران تا امروز کوشش کرده است راه گسترش دامنه جنگ که می‌تواند جنگ غزه را به حاشیه ببرد را ببندد. از سوی دیگر با توجه به تهدیدهای مقام رهبری و راهبرد اسراییلی‌ها که اگر پاسخ حمله خود را نبینند باز هم حمله خواهند کرد باید منتظر حمله به اسراییل به طور مستقیم یا غیرمستقیم از ایران باشیم.

این حمله بازدارنده سنگین البته می‌تواند از سوی یکی از اعضای جبهه مقاومت که در سوریه، لبنان، عراق و یمن قرار دارند و دور از خاک ایران انجام شود. همچنین می‌توان تصور کرد ایران و اسراییل به سفارتخانه‌های همدیگر در کشورهای سوم حمله کنند و آن را حمله به خاک دشمن خود جا بیندازند. با توجه به مجموعه شرایط باید گفت مناسبات جنگی میان ایران و اسراییل بسیار پیچیده شده و بیشتر از همیشه به جنگ نزدیک شده و هر رفتاری از سوی طرفین ممکن است. پیامدهای داخلی و بین المللی گسترش جنگ ایران و اسراییل بر متغیرهای سیاسی داخلی هر کشور و نیز وضعیت بین‌المللی گسترده خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها