رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631942

چرا انتخابات هند برای جهان مهم است؟

ساعت 24 - سیاست خارجی هند به هرسویی از قطب‌های موجود گرایش پیدا کند و ان قطب درشرایط بهتری قرارمی گیرد. با توجه به افول روسیه و ناسازگاری سنتی چین وهند حالا غرب وبه ویژه آمریکا علاقمندند هند را درحلقه غرب ببینند و برای مهارچین از قدرت روبه افزایش این کشور استفاده کنند. اهمیت انتخابات هند به همین دلیل است.

تا کنون برگزار خواهد شد. انتخابات سراسری هند در سال ۲۰۲۴ - که طی شش هفته بین ۱۹ آوریل و ۱ ژوئن برگزار می‌شود - بزرگترین انتخاباتی است که جهان تا به حال به خود می‌بیند. نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی امیدوار است برای سومین دوره متوالی پیروز شود، اما احزاب اپوزیسیون می‌گویند هندی‌ها در صورت ماندن او در قدرت با از دست دادن بسیاری از آزادی‌ها مواجه خواهند شد. کدام احزاب به مصاف حزب بی‌جی‌پی نارندرا مودی می‌روند؟ نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب بهاراتیا جاناتا (بی جی پی) به رهبری آقای مودی و متحدانش برای سومین بار در انتخابات پارلمان هند پیروز خواهند شد. مجلس «لوک سبها» (مجلس سفلی) نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند و او نیز به نوبه خود وزرای دولت را انتخاب می‌کند. در انتخابات ۲۰۱۹ حزب بهاراتیا جاناتا ۳۰۳ کرسی به دست آورد و ائتلاف احزابی که این حزب در آن قرار دارد، یعنی اتحاد ملی دموکراتیک، ۳۵۲ کرسی را به دست آورد. چالش اصلی در سال ۲۰۲۴ از جانب ائتلاف احزاب سیاسی به رهبری حزب کنگره ملی هند، بزرگترین حزب اپوزیسیون است.بیش از بیست و اندی حزب برای تشکیل اتحاد فراگیر توسعه ملی هند (به اختصار «هند») به آن پیوسته‌اند. سیاستمداران اصلی در این گروه عبارتند ازملیکارجن کهرگی، رئیس کنگره، و همچنین راهول و پریانکا گاندی، خواهر و برادری که پدرشان راجیو گاندی نخست‌وزیر سابق بود. مادر آن‌ها، سونیا گاندی، یک رهبر قدرتمند اپوزیسیون است اما انتظار نمی‌رود که به میزانی که در سال ۲۰۱۹ فعال بود در مبارزات انتخاباتی شرکت کند. «حزب عام آدمی» (مردم معمولی)، حزب حاکم در دهلی، به همراه چندین حزب مهم منطقه‌ای بخشی از این ائتلاف هستند. سه تن از رهبران این حزب اخیرا به اتهام فساد بازداشت شده‌اند. حزب عام آدمی حزب بی‌جی‌پی آقای مودی را به انتقام‌گیری سیاسی علیه خود متهم می‌کند که بی‌جی‌پی آن را رد می‌کند. مسائل اصلی چه هستند و چرا انتخابات عمومی هند اهمیت دارد؟ آقای مودی می‌تواند ادعا کند که به لطف اقتصاد رو به رشد و روابط نزدیکتر با ایالات متحده، که می‌خواهد هند متحدش در برابر چین باشد، جایگاه جهانی هند بالاتر رفته است.او اخیراً طرح‌های رفاهی سخاوتمندانه‌ای را اجرا کرده است، مانند ارائه غلات رایگان به ۸۰۰ میلیون نفر از فقیرترین افراد هند و کمک هزینه ماهیانه ۱۲۵۰ روپیه (۱۶ دلار، ۱۲ پوند) به زنان خانواده‌های کم درآمد. گروه‌های اقلیت می‌گویند که اغلب با تبعیض و حمله مواجه می‌شوند و تحت حکومت آقای مودی مجبور شده‌اند به عنوان شهروندان «درجه دوم» زندگی کنند - ادعایی که حزب بی‌جی‌پی آن را رد می‌کند. گروه کمپین آزادی‌های مدنی بین‌المللی، خانه آزادی، می‌گوید که روزنامه‌نگاران و دیگرانی که دولت بی‌جی‌پی را زیر سوال می‌برند به طور روزافزونی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. خانه آزادی، هند را در طبقه‌بندی «تا حدی آزاد» قرار داده است.

چه کسی می‌تواند در انتخابات لوک سبها رای دهد؟ رای دهندگان باید شهروند هند، با سن ۱۸ سال یا بالاتر باشند و در فهرست انتخابات ثبت نام کرده باشند. آن‌ها همچنین به کارت شناسایی رای‌دهنده نیاز دارند. ۱۳.۴ میلیون شهروند هندی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز می‌توانند رای دهند، اما برای انجام این کار باید ثبت نام کنند و به هند بازگردند. اعضای لوک سبها برای یک دوره پنج ساله به نمایندگی از یک حوزه انتخابیه انتخاب می‌شوند و برنده، کسی است که بیشترین آرا را به دست آورده است. ۱۳۱ کرسی برای نمایندگان مجلس از به اصطلاح «طبقات فهرست شده» و «قبایل فهرست شده» در نظر گرفته شده است. اینها گروه‌هایی هستند که رسماً به عنوان محروم شناخته شده‌اند و حدود یک چهارم جمعیت هند را تشکیل می‌دهند. هند همچنین قانونی برای اختصاص یک سوم کرسی‌ها به زنان تصویب کرده است، اما این قانون تا چندین سال اجرایی نخواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها