رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632068

معرفی مهم ترین اجزای خودرو

خودروهایی که امروزه سوار می شویم از چه اجزای مهمی تشکیل شده‌اند؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما عزیزان را نیز به خود درگیر کرده باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا حد امکان به شما عزیزان نکات مهمی را در خصوص مهمترین اجزای خودرو بگوییم. پس اگر شما عزیزان هم به کارشناسی خودرو، آشنایی با اجزای ماشین و موارد این چنینی علاقه مند هستید در ادامه این مطلب از سایت همراه ما باشید.

مهم ترین اجزای ماشین کدامند؟

می توان اینطور گفت که تمامی اجزای خودرو از اهمیت بالایی برخوردار هستند. نبود هر یک از اجزا باعث رانندگی دشوار و یا عدم توانایی رانندگی و حرکت خودرو می‌شود. به همین منظور نمی توان اجزای یک خودرو را از یکدیگر مستثنی دانست. چرا که تمامی اجزای خودرو در کنار یکدیگر می‌توانند خودرو را روشن کرده و به حرکت دربیاورند. اما در این بین برخی از اجزا هستند که از اهمیت بیشتری برخوردارند که در ادامه این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با این بخش‌ها بیشتر آشنا کنیم.

موتور خودرو

موتور خودرو را می‌توان قلب تپنده خودرو دانست. بدون موتور ماشین قادر به حرکت نخواهد بود و بدون موتور خودرو معنایی ندارد. موتور خودرو را می‌توان مهمترین عضو یک خودرو دانست. اما خود موتور از اجزای بسیارجزئی تری تشکیل شده است. از مهم ترین اجزای خودرو می‌توان به سیلندر، سرسیلندر، پیستون‌ها، شاتون و سایر مواردی که موتور را تشکیل می‌دهند اشاره کرد.

سیستم گیربکس

گیربکس نیز یکی دیگر از مهمترین اجزای خودرو است. گیربکس از چرخ دنده‌هایی تشکیل شده است که دور موتور را برای سرعت‌های مختلف تنظیم می‌کند. شما عزیزان بخشی از سیستم گیربکس را در داخل خودرو به نام دنده می شناسید. دنده کمک میکند که گیربکس خودرو عملکرد صحیحی داشته باشد. بدون گیربکس خودرو حرکت نمی کند چرا که گیربکس به سیستمی به نام دیفرانسیل و سیستم جلوبرنده متصل است.

شاسی خودرو

تمامی اجزای مهم خودرو مثل اتاق، موتور و سایر اجزای مهم خودرو بر روی یک شاسی سوار هستند. شاسی وظیفه دارد تا اجزای مهم و اصلی خودرو را در کنار یکدیگر نگه دارد. پس می‌توان شاسی را نیز یکی از مهمترین اجزای اصلی خودرو دانست. توجه داشته باشید که هرگونه آسیب در شاسی ممکن است خودرو را با مشکلات زیادی به ویژه در زمان خرید و فروش خودرو مواجه کند.

اتاق خودرو

اتاق خودرو یکی دیگر اجزای مهم و اصلی خودرو است. بخش‌های مهم بدنه را اتاق خودرو تشکیل می‌دهد. مهم ترین اجزای سواری خودرو بر روی اتاق خودرو سوار می شوند و می‌توان اینطور گفت که بیشتر فضای خودرو را اتاق آن تشکیل می‌دهد. بزرگترین ایراد در زمان خرید و فروش در خصوص اتاق، مساله اتاق دو تکه و اتاق تعویض است.

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که خودرو تصادف شدیدی کند و صافکار و تعمیرکار از تعمیر اتاق خودرو عاجز شوند. معمولا در این شرایط صاحبان خودرو از یک اتاق جدید برای خودرو استفاده می‌کنند. به همین منظور خرید و فروش خودروهای اتاق تعویض نیز کار بسیار دشوار و تقریبا نشدنی است.

بدنه خودرو

بیرونی ترین قسمت هر خودرو که ظاهر آن را تشکیل میدهد بدنه خودرو است. بدنه یک پوسته زیبا بر روی تمامی اجزای اصلی خودرو است. یکی از مهمترین مواردی که در زمان کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد، بدنه خودرو شما است. بدنه خودرو در صورتی که دارای تعویض و یا رنگ باشد دارای ایراد شناسایی شده و ممکن است قیمت خودرو شما را کاهش دهد. هرچه بدنه سالم تر باشد قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند.

سیستم فرمان

سیستم فرمان متشکل از چرخ ها و فرمان خودرو است که وظیفه کنترل خودرو را بر عهده دارد. خودروهای قدیمی تر از سیستم‌های فرمان کاملا مکانیکی و ساده‌ای برخوردار بودند. به مرور زمان فرمان‌های هیدرولیک که بسیار نرم تر از فرمان‌های ساده بودند جایگزین این فرمان‌ها شدند و امروزه اکثر سیستم فرمان خودروهای جدید به صورت هیدرولیک است. اما داستان پیشرفت سیستم فرمان به همینجا ختم نشد. برخی از شرکت‌های خودرو سازی در خودروهای لوکس و آپشنال خود از فرمان‌های برقی استفاده کردند. این فرمان به وسیله سنسورها و سیستم فرمان دهی کامپیوتری خودرو شما و گردش چرخ ها را کنترل می‌کند. این سیستم بسیار راحت تر و نرم تر از سیستم فرمان هیدرولیک است.

سیستم ترمز

ترمز به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. ترمزهای دیسکی و ترمز‌های کاسه‌ای. در خودروهای قدیمی معمولا ترمز بخش چرخ‌های عقب، به صورت کاسه‌ای و در تمامی خودروها چرخ‌های جلو به صورت دیسکی هستند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی هر چهار چرخ خودرو به سیستم ترمز دیسکی مجهز شده است.

آپشن‌های زیادی به سیستم ترمز اضافه شد که ایمنی خودرو را به مراتب بهبود می‌بخشید و افزایش می‌داد. هرچه سیستم ترمز عملکرد بهتری داشته باشید ایمنی شما در زمان رانندگی بیشتر خواهد بود. یکی از تغییراتی که در سیستم ترمز خودرو باعث ایجاد تحولی بزرگ در سیستم ایمنی خودرو در زمان رانندگی شد، ترمز‌های ABS بودند. این سیستم‌های ترمز از سر خوردن خودرو جلوگیری می‌کنند و همین امر باعث می‌شود در زمان ترمز‌های شدید خودرو به سمت مانع سر نخورد و سریع تر متوقف شود. همین امر تصادفات جاده‌ای را تحت تاثیر قرار داد و آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

امروزه برخی از خودروهای لوکس به سیستم‌های ترمز خودکار مجهز شده‌اند. به این صورت که در صورت تشخیص مانع به وسیله سنسورها، هوش مصنوعی و کامپیوتر خودرو، ماشین شما را به صورت خودکار متوقف می‌کند.

سیستم تعلیق

این مورد نیز یکی از مهمترین اجزای خودرو است. هرچه سیستم تعلیق بهتر عمل کند، سواری نرم تری را تجربه خواهید کرد. خودروهایی که سیستم تعلیق مناسبی ندارند در جاده‌ها و مسیرهای پر از دست انداز و چاله، اذیت خواهند شد و از رانندگی لذت نخواهند برد. از مهم ترین اجزای سیستم تعلیق می‌توان به فنرها و کمک فنرهای خودرو اشاره کرد.

سیستم سوخت رسانی

یکی از مهمترین اجزایی که در خودرو باعث عملکرد بهتر و مناسب خودرو می‌شود، سیستم سوخت رسانی سالم است. سوخت یکی از اساسی ترین اصل‌ها برای کار کردن موتور خودرو و به طبع حرکت خودرو شما است. در زمان‌های قدیم خودروها از سیستم سوخت رسانی به نام کاربراتور استفاده می‌کردند. خودروهای کاربراتور به صورت مکانیکی عمل می‌کردند و همین امر سوخت رسانی را کمی دچار مشکل می‌کرد و همچنین میزان مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌داد.

اما این مشکل با پیشرفت تکنولوژی و سیستم سوخت رسانی انژکتوری کاملا رفع شد. سیستم سوخت رسانی کاربراتوری کاملا از رده خارج شد و تمامی خودروها به سیستم سوخت رسانی انژکتوری مجهز شدند. امروزه نیز با پیشرفت زیاد تکنولوژی خودروهایی به بازار عرضه می شوند با عنوان خودرو هیبرید. این سیستم‌های موتوری به صورت نیمه برقی، نیمه بنزینی عمل می‌کنند و مصرف سوخت را تا حد امکان کاهش می‌دهند. به همین دلیل این خودروها یکی از مناسب ترین انواع خودرو برای حفظ سلامت محیط زیست است.

سیستم برق خودرو

اما آخرین موردی که در این مقاله به آن می پردازیم سیستم برق خودرو است. خودروها در ابتدای پیدایش از سیستم برق رسانی بسیار ساده‌ای بهره مند بودند. به این صورت که تنها چراغ ها و سیستم جرقه زنی و شمع‌های خودرو برقی بود. به مرور زمان سیستم برقی تمام بخش‌های خودرو را در بر گرفت. از باز و بسته شدن درب‌های خودرو گرفته تا سیستم‌های کنترلی و بخش‌های موتوری خودرو که به نوبه خود امری مهم است.

خودروهای قدیمی تر بیشتر از سیستم‌های مکانیکی برای به حرکت درآوردن و کنترل خودرو استفاده می‌کردند. به مرور زمان و با بروز شدن سیستم‌های برقی خودرو و پیشرفت تکنولوژی بیشتر قسمت‌های خودرو برقی شد. تا جایی که خودروهایی به بازار عرضه شد که با برق کار می‌کنند و نیازی به هیچ گونه سوخت ندارند. برای استفاده از این خودروها کافی است که آن‌ها را به شارژ متصل کنید و سواری نرم آن‌ها لذت ببرید. اما این نکته را باید خاطر نشان کرد که خودروهای برقی هیچ وقت توان موتوری و قدرت موتورهای بنزینی و دیزل را ندارند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی اجزای خودرو پرداختیم و تمامی موارد مورد نیاز در این خصوص را برای شما عزیزان شرح دادیم. شما عزیزان اگر قصد دارید که وارد بازار خودرو شوید و اقدام به خرید و فروش خودرو کنید آشنایی با تمامی این موارد برای شما عزیزان یک امر کاملا ضروری و مهم است. توجه داشته باشید که یک کارشناس ماهر به تمامی بخش‌های خودرو مسلط است و تنها به بدنه، شاسی‌ها و بخش موتوری خودرو کفایت نمی کند.

همچنین در کنار دانش تخصصی خودرو شما عزیزان به مهارت هایی جهت معامله گری در بازار نیازمند هستید. یکی از آموزشگاه‌های معتبر در همین زمینه آموزشگاه آکادمی حنفی کار است. مجموعه حنفی کار با ارائه دوره معامله گری و فروش خودرو با نام هوش خودرو، افراد زیادی را وارد این عرصه کرده است.

شما عزیزان با شرکت در دوره‌های حنفی کار علاوه بر دریافت مدرک کارشناسی خودرو به مهارت‌های لازم جهت معامله گری نیز مسلط می شوید. همچنین می‌توانید در دوره کارشناسی برتر این مجموعه شرکت کرده و تنها بخش کارشناسی خودرو را بیاموزید. برخی این دوره را دوره کارشناسی فنی خودرو و بدنه خودرو می‌دانند و این دوره تمامی نیازهای شما را برای کارشناسی خودرو برآورده می‌کند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها