رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632084

پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها

ساعت 24 -علی‌رغم اثبات فواید بی‌شمار استفاده از نان کامل برای سلامتی جامعه، هنوز تقریباً تمام کارخانجات تولید آرد در کشورمان به‌دلیل سود هنگفت سبوس‌گیری از آردها، اقدام به تولید آرد سفید و سبوس‌گیری بالا می‌کنند و عملاً سلامت مردم قربانی این سودجویی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "نان" یکی از عمده‌ترین منابع تامین انرژی روزانه و قوت غالب مردم کشورمان محسوب می‌شود و بنابراین سلامت نان به‌طور مستقیم با سلامتی جامعه در ارتباط است.

نانی ارزش غذایی دارد که از آرد کامل (آسیاب گندم به‌طور کامل) بدون مواد افزودنی تشکیل شده باشد که به آن، "نان کامل" گفته می‌شود؛ کاهش مشکلات گوارشی، درمان بیماری‌های کبدی و کبد چرب، کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش احتمال بروز برخی انواع سرطان‌ها، پیشگیری از یبوست و بواسیر و پایین آمدن خطر ابتلا به فشار خون و قند خون و... از جمله فواید مصرف نان کامل است.

متاسفانه در زمان حاضر تنها در برخی استان‌ها مانند مرکزی، فارس، خراسان رضوی و البرز کارخانجات تولید آرد کامل وجود دارد و نان سالم هنوز حتی در این استانها نیز به دست همه مردم نمی‌رسد.

نان کامل، یکی از مهمترین منابع دریافت فیبر است و پایین بودن میزان مصرف فیبر خطر ابتلا به پرفشاری خون، دیابت و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد اما براساس اعلام اسماعیل‌زاده؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت متاسفانه در زمان حاضر میزان دریافت فیبر در کشورمان 13 گرم در روز است اما میزان توصیه‌شده مصرف فیبر 28 گرم است بنابراین ایرانی‌ها حدوداً نصف استاندارد جهانی فیبر مصرف می‌کنند! این اظهارات نشانگر این است که اجرای برنامه نان کامل اهمیت ویژه‌ای در سلامتی مردم دارد اما چند مانع و چالش بر سر راه تولید نان کامل و "ممانعت از سبوس‌گیری در کارخانه‌های تولید آرد" کشورمان وجود دارد. استان مرکزی یکی از استان‌های بسیار شاخص و موفق در تولید نان کامل است که طی 2 سال اخیر با همت ستودنی استانداری و اداره غله استان موفق شده است در شهر اراک بخش زیادی از نانوایی‌هایی سطح شهر را با توزیع آرد کامل تامین‌شده از سیلو و کارخانه آرد آشتیان، مجاب به پخت نان کامل کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها