رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632411

چه خوراکی‌های محلی باید در شیراز امتحان کرد؟

شیراز مهد شعر و ادب در طول سال میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور و حتی جهان می‌شود.

این شهر بی‌نظیر و تاریخی به دلیل داشتن جاهای دیدنی و گردشگری موردتوجه مسافران و توریست‌های زیادی قرار می‌گیرد. در این میان، مسافران علاوه بر گشت‌وگذار و بازدید از جاذبه‌های دیدنی باید به فکر غذا نیز باشند. شهر شیراز با غذاهای سنتی و خوشمزه خود مسافران را غافل‌گیر می‌کند و یکی از بهترین و جذاب‌ترین سفرهای عمرشان را در این شهر سپری می‌کنند. برای داشتن تجربه متفاوت پیشنهاد می‌کنیم حتماً به سراغ رستوران‌های شهر رفته و غذای سنتی و محلی را سفارش دهید. در این متن می‌خواهیم چند مورد از مشهورترین غذاهای سنتی شهر را برایتان معرفی کنیم.

دو پیازه آلو

از غذاهای محبوب و مشهور در شهر شیراز می‌توان به دو پیازه آلو اشاره کرد. این غذای سنتی از سال‌های دور در سفره‌های شیرازی‌ها طرف‌داران زیادی دارد و این روزها نیز در رستوران‌ها موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد. طبخ این غذا بسیار آسان بوده و در اسرع وقت آماده می‌شود. از مواد تشکیل‌دهنده این غذا می‌توان به سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز اشاره کرد. همچنین برای خوش‌طعم شدن آن از گوشت نیز استفاده می‌کنند. از نکات جالب در این غذا اسم آن است که کلمه آلو به‌کاررفته شده ولی در مواد تشکیل‌دهنده آن آلو وجود ندارد؛ بهتر است بدانید که در شهر شیراز به جای سیب‌زمینی آلو می‌گویند و همین نام ممکن است مسافران را در هنگام دیدن منو در رستوران به اشتباه بیندازد. این غذا را شیرازی‌ها معمولاً برای وعده شام همراه با نان سرو می‌کنند.

کلم‌پلوی شیرازی

غذای سنتی کلم‌پلو جزو غذاهای لذیذ بوده و در میان مسافران طرف‌داران زیادی دارد. این غذا از کلم‌قمری، پیاز، برنج، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌هایی مانند تره، ریحان، ترخون و شوید تهیه می‌شود. کلم‌پلوی شیرازی بسیار خوشمزه بوده و در گروه غذاهای سالم قرار دارد. جالب اینجاست که این غذای لذیذ در اکثر شهرهای کشورمان پخته می‌شود؛ ولی بااین‌حال، غذای اصیل شیراز به شمار می‌رود. پس کافی است با خرید بلیط هواپیما و سفر به این شهر تاریخی بی‌نظیر طعم واقعی غذاهای خوشمزه را بچشید. طعم آن بسیار مطبوع بوده و به همین دلیل موردپسند خیلی از افراد قرار می‌گیرد. کلم‌پلو همراه با ماست و سبزیجات محلی سرو می‌شود.

قنبر پلو

قنبر پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر شیراز است که با نام عجیب خود مخصوص مجالس و میهمانی‌های شیرازی‌ها محسوب می‌شود. این غذا تشکیل یافته از برنج، گوشت چرخ‌کرده، مغز گردو، پیاز، انار یا رب انار، آرد نخودچی، کشمش و ادویه است. همچنین به جای کشمش می‌توانید از خرما یا شیره انگور برای شیرین کردن غذا استفاده کنید. مطمئن باشید طعم قنبر پلو بسیار خوشمزه است و در کنار آن می‌توانید سالاد شیرازی میل کنید.

شیرازی پلو

از زیباترین و اشتهاآورترین غذاهای شهر شیراز می‌توان به شیرازی پلو اشاره کرد. این غذا با طعم بی‌نظیر خود در میهمانی‌ها و جشن‌های شیرازی حرف اول را می‌زند. غذای شیرازی پلو از برنج، مرغ، بادمجان، ماست، زرشک، زعفران و ادویه تشکیل می‌شود. برای تزیین این غذای خوشمزه از خلال پسته و خلال پوست پرتقال یا نارنگی نیز استفاده می‌کنند. در هنگام خرید بلیط هواپیما تهران شیراز و در طول سفرتان به شیراز حتماً شیرازی پلو را امتحان کنید، مطمئن باشید طعم آن با هیچ غذایی قابل‌مقایسه نیست.

شکر پلو

شیرازی‌ها به غذاهای شیرین علاقه دارند و اکثر غذاهایشان طعم شیرینی دارد. یکی دیگر از این غذاهای شیرین و سنتی در شهر شیراز شکر پلو نام دارد. این غذای بی‌نظیر در میان اهالی شیراز پرطرف‌دار بوده و از شکر، برنج، خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و زعفران تشکیل می‌شود. یکی از نکات جالب این است که شکر پلو با خورشت قیمه سرو می‌شود و همین باعث تعجب خیلی از مسافرانی می‌شود که از شهرهای دیگر راهی شیراز می‌شوند.

یخنی نخود

برای طرف‌داران دیزی و آبگوشت خبر خوبی در راه است. در شهر شیراز از غذاهای سنتی می‌توان به یخنی نخود اشاره کرد. این غذا در واقع همان آبگوشت است و مواد اصلی آن نیز از گوشت، نخود، سیب‌زمینی، پیاز و ادویه هستند. طعم یخنی نخود بسیار خوشمزه بوده و با نان داغ و سبزی سرو می‌شود. مطمئناً سفرتان به شیراز را با این غذا فراموش نخواهید کرد و در طول پرواز شیراز تهران فقط صحبت از این غذای خوشمزه خواهد بود، حتی به سایر مسافران نیز پیشنهاد خواهید کرد تا در سفرهای بعدی‌شان این غذا را امتحان کنند.

رب پلو

در شهر شیراز تنوع غذایی به حدی زیاد است که باید از میان آن‌ها غذای موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید. یکی دیگر از غذاها رب پلو است که جزو غذاهای قدیمی شیراز به شمار می‌رود و مواد تشکیل‌دهنده آن برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز هستند. رب پلو طعم خوشمزه‌ای دارد و درعین‌حال بسیار ساده و مقوی است. اگر جزو افراد گیاهخوار باشید، این غذا برایتان یک وعده غذایی عالی به شمار می‌رود. در کنار این غذا می‌توان سبزی‌خوردن یا سالاد شیرازی نوش جان کنید.

کوفته هلو

کوفته شیرازی با طعم عالی خود در زمره غذاهای پرطرف‌دار است. کوفته هلو از گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، هویج، پیاز، تخم‌مرغ و ادویه تهیه می‌شود. نکته جالب در رابطه با این غذا بکار بردن کلمه هلو است، درحالی‌که اصلاً در پخت آن از هلو استفاده نمی‌شود. فقط به خاطر شکل ظاهری و رنگ کوفته‌هاست که این غذا را با نام کوفته هلو می‌شناسند. سس فوق‌العاده این کوفته بسیار خوشمزه است و نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت، پس در هنگام سفرتان به شیراز لذت کوفته هلو را از دست ندهید.

دمپختک

غذاهای سنتی شیراز با نام عجیب و جالب برای گردشگران بسیار جالب هستند، در میان غذاهای سنتی می‌توان به دمپختک اشاره کرد. این غذای سنتی پای ثابت سفره‌های شیرازی‌هاست و در میان مسافران نیز به محبوبیت رسیده است. دمپختک بسیار ساده بوده و از برنج، عدس، هویج، کلم، سبزی مانند تره، جعفری، ریحان و ترخون پخته می‌شود. به دلیل بکار نبردن گوشت در پخت آن بهترین گزینه برای افرادی است که گیاهخواری می‌کنند.

سخن آخر

شهر شیراز همواره با جاهای دیدنی و تاریخی خود مشهور است، از این‌ها گذشته در سفرتان به این شهر زیبا حتماً از غذاهای سنتی آن نیز امتحان کنید. مطمئن باشید طعم و مزه غذاها در این شهر برایتان جذاب‌ترین تجربه خواهد بود و به یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات عمرتان تبدیل خواهد شد. در متنی که خواندید به معرفی چند مورد از غذاهای سنتی این شهر پرداخته شد تا مسافران با خیال راحت و با توجه به سلیقه و ذائقه‌شان از منوی رستوران غذای موردنظر را انتخاب کنند و به دوستان و آشنایان خود در هنگام برگشت به شهر خود از طعم و لذت غذاها بگویند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها