رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632542

راهنمای جامع دانشگاه پیام نور

همیشه زمانی که دانشجویان می‌خواهند مسیری از آینده خود ببیند ابتدا راجع به آن تحقیقاتی انجام می‌دهند. در مورد دانشگاه هم این موضوع صدق می‌کند مخصوصاً زمانی که افراد می‌خواهند به دانشگاه پیام نور برای ادامه تحصیل خود بروند از وسواس خاصی برخوردار می‌شوند، ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که اطلاعات جامع درباره دانشگاه پیام نور خدمتتان ارائه دهیم.

 

در این مقاله سعی داشته‌ایم به سوالاتی نظیر

دانشگاه پیام نور چیست؟

هر ترم دانشگاه پیام نور چند ماه است؟

برای ثبت‌نام دانشگاه پیام نور چه مدارکی لازم است

کلاس‌های دانشگاه پیام نور چند روز در هفته است

دانشگاه پیام‌نور چه رشته‌هایی دارد (رشته‌های دانشگاه پیام نور چیست)

آیا پیام‌نور کارشناسی ناپیوسته دارد

کتاب‌های پیام نور را از کجا تهیه کنم

آیا پیام نور دولتی است؟

 پاسخ کامل و جامع بدهیم.

دانشگاه پیام نور چیست؟

دانشگاه پیام نور یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران به‌حساب می‌آید؛ زیرا سال تاسیس آن به 1368 برمی‌گردد و می‌توان گفت سابقه درخشانی در این چند سال دارد. هدف اصلی این دانشگاه آموزش به‌صورت غیرحضوری و نیمه‌حضوری است، در تمامی شهرهای کشور عزیزمان این سازمان و دانشگاه در حال فعالیت است و هر ساله در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا دانشجویانی را می‌پذیرد. این نکته قابل‌ذکر است که سایت پایان باما تمامی اطلاعات و نکات مربوط به این دانشگاه و طریقه امتحانات پیام نور و نمونه سوالات پیام نور را خدمتتان ارائه داده است. با مراجعه به این سایت می‌توانید از آخرین اخبار و اطلاعات دانشگاه پیام نور باخبر شوید.

دانشگاه پیام نور علاوه بر تمامی شعبات در سراسر کشور 20 شعبه هم در خارج از کشور دارد که عزیزانی که خارج از کشور هم هستند به‌راحتی می‌توانند در این دانشگاه ثبت‌نام نموده و به ادامه تحصیل بپردازند.

این دانشگاه جزوه 1500 دانشگاه برتر در سراسر جهان است و هم میتوان گفت یکی از بزرگترین مراکز غیرحضوری در قاره آسیا است. تا کنون تقریبا 2 میلیون نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

دانشجویان دانشگاه پیام نور از همان ابتدا به دودسته فراگیر و رسمی تقسیم می‌شوند. می‌توان گفت که آن‌هایی که به‌صورت رسمی وارد می‌شوند از طریق آزمون سراسری هستند (البته این نکته را فراموش نکنیم که در این سال‌های اخیر پذیرش بدون آزمون اما به‌شرط معدل هم برای این ورود به این دانشگاه فعال شده است). اما بحث فراگیر برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد است که دانشجویان عزیز می‌توانند در یکی از مراکز به‌دلخواه ثبت‌نام کنند (شرط بر این است که دانشجو واحدهای ترم 1 خود را قبول شود و سپس به تحصیل ادامه دهند این را یادمان نرود که در مدرک این دانشجویان عنوانی تحت فراگیر ذکر نمی‌شود).

دانشگاه پیام‌نور دولتی است؟

می‌توان در جواب به این سوال گفت که دانشگاه پیام نور یک دانشگاه نیمه‌دولتی است که تقریباً به نسبتاً شهریه بالایی دارد. البته این را هم بگوییم که در دولت 13 هم بحث ادغام آن با دانشگاه‌های دولتی بود؛ اما باتوجه‌به اعتراض اساتید و کارکنان دانشگاه پیام‌نور به نتیجه نرسید و همچنان به‌صورت نیمه‌دولتی به کار خود ادامه می‌دهد.

هر ترم دانشگاه پیام نور چند ماه است؟

دانشگاه پیام نور هم مانند سایر دانشگاه‌ها هر ترم تقریباً در 4 ماه و 16 روز است که بین هر ترم هم معمولاً 20 تا 30 روز تعطیل هستند. دانشجویان می‌توانند بعد از به اتمام رساند پایان ترم دوم؛ یعنی همان خردادماه در ترم تابستان این دانشگاه شرکت کنند که معمولاً در 6 هفته می‌توانند تعدادی از واحدهای درسی خود را بگذرانند معمولاً تعداد واحدها از 6 تا 10 واحد است (بسته به معدل ترم قبل شما).

برای ثبت‌نام دانشگاه پیام‌نور چه مدارکی لازم است

داوطلبانی و دانشجویانی که قصد ثبت‌نام اولیه و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های پیام‌نور در سراسر کشور را دارند، می‌توانند با ارائه مدارک لازم، مراحل ثبت‌نام خود را به شکل اینترنتی و یا از طریق سایت سازمان سنجش کشور انجام دهند.

مدارکی که جهت ثبت‌نام در دانشگاه پیام‌نور لازم است:

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام اینترنتی

دیپلم چهار‌ساله نظام قدیم

دیپلم سه‌ساله نظام آموزشی جدید

مدرک دوره پیش‌دانشگاهی

مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم)

عکس 4*3 با زمینه روشن

مدرک نظام‌وظیفه برای داوطلبان آقا

تصویر شناسنامه (صفحه اول و صفحه سوم شناسنامه)

تصویر کارت ملی شخص

گواهی تاییدیه سهمیه ایثارگری از مراجع مربوطه به استفاده‌کنندگان از سهمیه ایثارگری

گواهی اشتغال به کار یا اصل حکم کارگزینی مربوط به استفاده‌کنندگان از سهمیه کارمندی

مدارک لازم برای ثبت‌نام حضوری پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های پیام نور

اصل و کپی از تمامی صفحات شناسنامه (معمولاً دو سری)

اصل و کپی از کارت ملی (صورت پشت‌ورو)

6 قطعه عکس 4*3 (زمینه روشن )

کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای داوطلبان آقا

اصل و کپی گواهی مدرک دیپلم

اصل و کپی گواهی مدرک پیش‌دانشگاهی

اصل و کپی ریزنمرات دیپلم و یا پیش‌دانشگاهی

اصل و کپی رسیدهای پستی تاییدیه تحصیلی

تعداد واحد‌های پیام نور

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها برای داوطلبان این است که در دانشگاه پیام نور چند واحد در هر ترم می‌توانند بردارند؟ اول‌ازهمه که مثل بقیه دانشگاه‌ها تا سقف 24 واحد مجاز به انتخاب واحد هستند. اما باید این راهم بدانید که تماماً بستگی به معدل ترم قبل شما دارد. اگر معدل شما بالای 17 باشد (همان معدل الف) شما عزیزان می‌توانید تا سقف 24 واحد بردارید. اما اگر معدلتان از 12 تا 17 باشد می‌توانید از چهارده واحد تا بیست واحد انتخاب، اگر هم کمتر از 12 باشد فقط می‌توانید نهایتاً 14 واحد درسی بردارید.

این نکته فراموشتان نشود که معدل زیر 12 مشروط بحساب می آید.

اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور

اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور بالاست پس شما عزیزان نیازی نیست نگران مدرک این دانشگاه باشید؛ زیرا هم می‌توانید در تمام استخدامی‌های دولتی شرکت کنید و هم سازمان‌ها مختلف، همچنین برای تحصیل در خارج از کشور هم در مدارج بالاتر مشکل نیست. حال چرا می‌گوییم مشکلی نیست؟ زیرا اعتبار مدرک دانشگاه پیام‌نور مستقیماً تابیده وزارت علوم و فناوری است.

سیستم گلستان چیست و چه رابطه‌ای با دانشگاه پیام نور دارد؟

سیستم گلستان که به آدرس reg.pnu.ac.ir است مخصوص استاتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور است. در این سامانه شما عزیزان می‌توانید: نمرات خود را، معدل خود را به‌صورت کلی و جزئی، انتخاب واحد، حذف و اضافه، دریافت کارت ورود به جلسه و.... را می‌توانید در سایت گلستان پیام نور انجام داده. پس این را در نظر بگیرید بعد از سایت دانشگاه شما به طور مستقیم با سیستم گلستان دانشگاه پیام‌نور کاردارید و تمامی مشکلات و کارهای شما در این سایت به سرانجام می‌رسد.

طریقه امتحانات دانشگاه پیام‌ نور

امتحانات دانشگاه پیام‌نور معمولاً به‌صورت مجازی و الکترونیکی است که می‌توان این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این دانشگاه به شمار می‌آید. معمولاً امتحانات به‌صورت تستی هستند (البته درس‌هایی هم هستند که سوالات تشریحی هم دارند) که یکی از بهترین راه‌ها پیشروی دانشجویان مطالعه نمونه سوالات پیام نور با پاسخ در سال‌های گذشته است.

کلاس‌های دانشگاه پیام نور چند روز در هفته است

به این سوالات جواب دقیقی نمی‌شود داد؛ زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد ازجمله: نحوه انتخاب واحد یا انتخاب دروس، تعداد واحد، نوع استاد، ارائه درس خاص در این ترم و... اما معمولاً چیزی که رایج بوده تا الان از 2 روز تا 4 روز مدت زمان کلاس‌ها در طول هفته است.

دانشگاه پیام نور چه رشته‌هایی دارد (رشته‌های دانشگاه پیام نور چیست)

یکی دیگر از مزیت‌های دانشگاه پیام‌نور این است که تعداد رشته‌های زیادی را ارائه می‌دهد و از این لحاظ دست داوطلبان را جهت انتخاب رشته پیام نور باز می‌گذارد. در زیر می‌تواند تمامی رشته‌های بدون کنکور پیام نور را مشاهده فرمایید.

آیا پیام‌نور کارشناسی ناپیوسته دارد

اگر بخواهیم بدون مقدمه جواب این سوال که آیا دانشگاه پیام نور کارشناسی ناپیوسته دارد را بدهیم باید بگوییم متاسفانه این امکان وجود ندارد. پس اگر شما عزیزان مدرک کاردانی خود را در دست دارید و قصد ادامه تحصیل به‌صورت کارشناسی ناپیوسته را دارید بهترین گزینه تحصیل در دانشگاه‌های دیگر است. (مثل دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، علمی‌کاربردی و...

کتاب های پیام نور را از کجا تهیه کنم؟!

یکی دیگر از مزیت‌های دانشگاه پیام نور تهیه کتاب‌های دانشگاهی این دانشگاه است که به‌راحتی شما عزیزان می‌توانید در سایت www.pnu.ac.ir وارد شوید و از منوی بالا صفحه گزینه مربوط به دانشجو را انتخاب کرده و نسخه‌اندروید اپلیکیشن مربوطه یا همان کتاب‌خوان را نصب‌کرده و کتاب موردنظر را دانلود کرده.

جمع‌بندی مطالب

دانشگاه پیام نور به‌صورت غیرحضوری است، به دو صورت فراگیر و رسمی دانشجو می‌پذیرد، مدرک معتبر دارد، شهریه به نسبت بالا دارد، در خارج از کشور شعبه دارد، سامانه گلستان یکی از مهم‌ترین سامانه‌های شماست، دریافت کتاب‌های مربوطه در دانشگاه پیام نور آسان است، امتحانات به‌صورت تستی و در بعضی از رشته‌ها به تستی - تشریحی است، در سایت پایان باما به آدرس www.payanbama.ir می‌توانید تمامی اطلاعات دیگری که در این مقاله نبود مشاهده فرمایید. همچنین در این سایت می‌توانید تمامی نمونه سوالات دانشگاه پیام نور در سال‌های گذشته را مشاهده و دانلود فرمایید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها