رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633037

همه چیز درباره اجزای کلیدی بگ فیلتر

در میان انبوه سیستم‌های غبارگیری، بگ فیلتر با عملکردی قدرتمند و مزایایی متعدد، جایگاهی ویژه در صنایع گوناگون یافته است. این سیستم کارآمد با به کارگیری کیسه‌های فیلتر، ذرات معلق در هوا را به دام می‌اندازد و هوایی پاک و عاری از آلاینده به ارمغان می‌آورد. بگ فیلتر در صنایع مختلفی از جمله فولاد، سیمان، معدن، داروسازی و صنایع غذایی کاربرد دارد و با راندمان بالا و هزینه‌ی نگهداری پایین، به انتخابی ایده‌آل برای غبارگیری تبدیل شده است.

اجزای کلیدی بگ فیلتر

در ادامه، به بررسی مواردی می‌پردازیم تا خرید بگ فیلتر صنعتی برای شما به انتخابی آسان تبدیل شود. با ما همراه باشید تا اجزای بگ فیلتر را به شما معرفی کنیم.

معرفی اجزای اصلی بگ فیلتر

بگ فیلتر از مولفه‌های مختلفی تشکیل شده است. مهمترین و اصلی‌ترین اجزای بگ فیلتر صنعتی عبارتند از:

محفظه

محفظه بگ فیلتر، کیسه‌های فیلتر را در خود جای می‌دهد و وظیفه محافظت از کیسه‌های فیلتر، ایجاد فضای مناسب برای فیلتراسیون و جمع‌آوری غبار را بر عهده دارد. محفظه‌های بگ فیلتر در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. انتخاب نوع و شکل محفظه به عوامل مختلفی مانند حجم هوای ورودی، نوع آلاینده، شرایط محیطی و نیازهای خاص هر صنعت بستگی دارد.

در هنگام خرید محفظه بگ فیلتر، باید به مواردی مانند جنس، استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، سهولت دسترسی برای تعویض کیسه‌ها و اتصالات مناسب برای ورود و خروج هوا توجه کرد. کارشناسان روتوپارس می‌توانند به شما در خرید این محصول با توجه به نیازتان کمک کنند.

سبد ونتوری 

ونتوری یا شیپوری بگ فیلتر قطعه‌ای مخروطی شکل از جنس فولاد، آلومینیوم یا پلاستیک است که به هدایت صحیح فشار هوا به داخل کیسه فیلتر و افزایش سرعت جریان و کاهش فشار کمک می‌کند. این ونتوری در داخل سبد بگ فیلتر قرار می‌گیرد و منجر به افزایش طول عمر کیسه بگ فیلتر می‌شود. این مولفه از اجزای بگ فیلتر، انواع مختلفی از جمله آلومینیومی، فولادی و پلاستیکی، با شکل‌ها و جنس‌های مختلف، در بازار دارد.

فنر

فنر نیز از اجزای بگ فیلتر است که کیسه‌ها را در جای خود نگه می‌دارد و به عملکرد بهینه سیستم کمک می‌کند. این فنرها از جنس‌های مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، گالوانیزه یا پلاستیک و در اشکال گوناگون مانند حلزونی، مارپیچی و فنری تخت طراحی و تولید می‌شوند.

کیسه‌های فیلتر

کیسه بگ فیلتر یا غبارگیر، به فیلتر کیسه‌ای استوانه‌ای شکلی گفته می‌شود که در اکثر سیستم‌های غبارگیر و دستگاه بگ فیلتر برای حذف ذرات معلق، گرد و غبار، و آلاینده‌ها از هوا استفاده می‌شود. این فیلترها انواع مختلفی دارند اما متداول‌ترین نوع آن‌ها، کیسه‌های فیلتر پلی استری هستند. برخی از انواع این اجزای بگ فیلتر شامل کیسه بگ فیلتر پلی استر، کیسه بگ فیلتر تفلونی یاPTFE ، کیسه بگ فیلتر نومکس، کیسه بگ فیلتر فایبرگلاس، و کیسه بگ فیلتر آنتی استاتیک می‌شوند.

سیستم مکنده

سیستم مکنده بگ فیلتر وظیفه‌ اساسی کشیدن هوای آلوده به سمت کیسه‌های فیلتر را بر عهده دارد. این سیستم با ایجاد مکش، ذرات معلق و آلاینده‌ها را از هوای آلوده جدا می‌کند و آن‌ها را به دام کیسه‌های فیلتر می‌اندازد.

سیستم تمیز کننده

این سیستم با پاکسازی کیسه‌ها از غبار و آلاینده‌ها، به عملکرد بهینه و طول عمر آن‌ها کمک می‌کند. در واقع با استفاده از روش‌های مختلفی مانند لرزش، دمیدن هوا و پالس، ذرات معلق و آلاینده‌ها را از سطح کیسه‌ها جدا می‌کند و به حفظ ظرفیت فیلتراسیون و راندمان سیستم غبارگیری می‌پردازد.

بگ فیلتر صنعتی

اجزای جانبی بگ فیلتر

سیستم‌های غبارگیر از اجزای اصلی، اجزای جانبی مختلفی نیز به شرح زیر دارند:

دریچه ‌های ورودی و خروجی

دریچه‌های ورودی از اجزای بگ فیلتر، برای کنترل جریان هوای ورودی به سیستم استفاده می‌شوند. نوع خروجی این دریچه‌ها نیز هوای غبارگیری شده را وارد محیط می‌کنند. ابعاد و شرایط دریچه‌های ورودی و خروجی بگ فیلتر به عوامل مختلفی مانند حجم هوای ورودی و خروجی، نوع آلاینده، شرایط محیطی و نیازهای خاص هر صنعت بستگی دارد.

سیستم‌های اندازه‌ گیری فشار و دما

در سیستم غبارگیر، سیستم‌های اندازه‌گیری فشار و دما اطلاعات حیاتی در مورد عملکرد سیستم غبارگیری ارائه می‌دهند. این سیستم‌ها با پایش مداوم فشار و دما در نقاط مختلف سیستم، به اپراتورها در تشخیص و رفع عیوب احتمالی، بهینه‌سازی عملکرد و حفظ ایمنی سیستم کمک می‌کنند. اجزای اصلی سیستم‌های اندازه‌گیری فشار و دما عبارتند از:

  • سنسور فشار: این سنسورها، فشار هوا در نقاط مختلف سیستم مانند ورودی، خروجی و داخل محفظه فیلتر را اندازه‌گیری می‌کنند.
  • سنسور دما: سنسورهای دما نیز دمای هوا در نقاط مختلف سیستم مانند ورودی، خروجی و داخل محفظه فیلتر، اندازه‌گیری می‌گیرند.
  • فرستنده: این واحد از اجزای بگ فیلتر، سیگنال‌های الکتریکی سنسورها را به واحد کنترل ارسال می‌کند.
  • واحد کنترلی: این واحد ، سیگنال‌های دریافتی از فرستنده را پردازش می‌کند و اطلاعات مربوط به فشار و دما را به صورت خوانا نمایش می‌دهد.

مزایای استفاده سیستم‌های اندازه‌ گیری فشار و دما

مزایای استفاده از سیستم‌های اندازه‌گیری فشار و دما شامل موارد زیر است:

  • تشخیص و رفع عیوب: پایش مداوم فشار و دما می‌تواند به اپراتورها در تشخیص زودهنگام عیوب احتمالی مانند گرفتگی کیسه‌ها، نشتی هوا و خرابی فن کمک کند.
  • بهینه‌سازی عملکرد: با استفاده از اطلاعات مربوط به فشار و دما، می‌توان عملکرد سیستم غبارگیری را بهینه‌سازی کرد و راندمان فیلتراسیون را افزایش داد.
  • حفظ ایمنی: سیستم‌های اندازه‌گیری فشار و دما می‌توانند به اپراتورها در پیشگیری از خطرات احتمالی مانند انفجار و آتش‌سوزی کمک کنند.
  • کاهش هزینه‌ها: تشخیص و رفع زودهنگام عیوب و بهینه‌سازی عملکرد سیستم، به کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری و همچنین مصرف انرژی کمک می‌کند.

دستگاه بگ فیلتر

پایش و کنترل فشار و دمای داخل

افزایش فشار داخل محفظه فیلتر می‌تواند نشان‌دهنده گرفتگی کیسه‌ها و کاهش جریان هوا باشد. از طرفی بالا رففتن دمای درون محفظه فیلتر نیز می‌تواند منجر به ذوب شدن ذرات آلاینده و کاهش راندمان فیلتراسیون شود به همین خاطر است که استفاده از ابزارهای فشارسنج و دماسنج داخلی در اجزای بگ فیلتر، بسیار مهم و ضروری است.

سیستم‌های کنترل و اتوماسیون

برای بهره‌ برداری بلندمدت در عین صرف حداقل هزینه‌های تعمیر و نگهداری، نظارت دقیق بر پارامترهای عملکردی سیستم ضروری است. سیستم جامع اتوماسیون غبارگیر با توجه به نیازهای مختلف، امکان نظارت کامل بر فرآیند فیلتراسیون را فراهم می‌کند.

این سیستم‌ها، به منظور پاسخگویی به نیازهای بگ فیلترهای بزرگ و یا فرآیندهایی که به مانیتورینگ و ادغام با شبکه‌های اتوماسیون صنعتی طراحی شده‌اند و تمامی امکانات و ویژگی‌های کنترلر پیشرفته را دارند.

سخن آخر

بگ فیلتر دستگاهی بسیار کاربردی برای کاهش آلودگی‌ها و غبار موجود در هوا بوده که کمک شایانی در جهت سلامت محیط زیست و همچنین سلامت کارکنان موجود در محیط کارخانه کرده است و از اجزای اصلی و جانبی که به آن‌ها پرداختیم تشکیل شده است. پیش از خرید بگ فیلتر میتوانید از مختصصان مجموعه‌های معتبری مانند روتوپارس کمک بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سوالات متداول

اجزای اصلی بگ فیلتر کدام اند؟

محفظه، سبد ونتوری، فنر، کیسه فیلتر، سیستم مکنده، سیستم تمیز کننده میتوانند از اجزای اصلی و کلیدی بگ فیلتر باشند.

اجزای جانبی بگ فیلتر کدام اند؟

دریچه ‌های ورودی و خروجی، سیستم‌های اندازه‌ گیری فشار و دما، پایش و کنترل فشار و دمای داخل و سیستم‌های کنترل و اتوماسیون میتوانند از اجریا جانبی بگ فیلتر باشند.

محفظه بگ فیلتر چه کارایی در سیستم غبارگیر دارد؟

محفظه بگ فیلتر وظیفه محافظت از کیسه‌های فیلتر را بر عهده دارد. همچنین، فضای مناسبی برای فیلتراسیون و جمع‌آوری غبار فراهم می‌کند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها