رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633863

پسته بهترین آجیل برای کم خونی است؟

پسته یکی از پرطرفدارترین مغزهای خوراکیه که از قضا محبوب دل ایرانی‌هاست و طرفداران زیادی در کشورمون داره. از جذابیت‌های این مغز علاوه بر طعم و رنگ بی‌نظیرش می‌تونیم به فواید بسیار زیادش اشاره کنیم که در کم‌تر خوراکی پیدا میشه. پسته سرشار از آهن، ویتامین، پروتئین، فیبر، سلنیوم، منیزیوم، آنتی اکسیدان، امگا 3 و... است که این آجیل رو به بمب سلامتی تبدیل کردند.

 

پسته بهترین آجیل برای کم خونی

مقدار آهن موجود در پسته به‌اندازه‌ای زیاده که بهترین آجیل برای کم خونی لقب گرفته؛ در نتیجه اگه از فقر آهن رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این ترکیب خوراکی جذاب رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید.

چرا پسته برای کم خونی خوبه؟

1- وجود آهن و هموگلوبین بالا

در هر 100 گرم پسته خام 3.9 میلی گرم آهن وجود داره که مقدار نسبتا زیادی به حساب میاد. این آهن می‌تونه کمبود هموگلوبین خون رو برطرف کنه. هموگلوبین مسئول جابجایی اکسیژن در خون است؛ در نتیجه افزایش آهن خون، اکسیژن رسانی رو هم افزایش میده و علائمی مثل رنگ پریدگی، بی حالی، ضعف و... رو تا حد زیادی بهبود ببخشه.

مصرف پسته به ویژه به خانم‌ها بسیار توصیه میشه چون معمولا در دوران بارداری و شیردهی با کمبود آهن مواجه میشن، در نتیجه باید حتما در رژیم غذایی‌شون از مواد غذایی مثل اسفناج، حبوبات و پسته استفاده کنند تا کم خونی‌شون کنترل بشه. البته توجه داشته باشید که در موارد کم خونی شدید تنها مصرف پسته کافی نیست و ممکنه بنا به صلاحدید پزشک نیاز به مصرف انواع مکمل باشه.

پسته آهن بالایی دارد

2- جذب بیش‌تر آهن با ویتامین سی

و طبیعتا مواد مغذی اون در اثر حرارت و اضافه کردن نمک از بین نرفتند. پسته خام ویتامین سی بالایی هم داره که به نوبه خودش در جذب آهن نقش داره. حتما شما هم این توصیه رو شنیدید که برای جذب آهن مواد غذایی مثل اسفناج حتما اونا رو با مرکباتی مثل لیمو یا پرتقال مصرف کنید. علت این ماجرا مقدار نسبتا زیاده ویتامین سی موجود در مرکباته که جذب آهن رو تسهیل میکنه. پسته مغز خوراکیه که در ساختار خودش ویتامین سی داره، در نتیجه آهن موجود در اون به ساده‌ترین شکل ممکن جذب میشه. همچنین ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی هم عمل میکنه و ایمنی بدن رو به شکل موثری بالا می‌بره.

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

شما می‌تونید این مغز رو در هر ساعتی از روز مصرف کنید و از خواص پسته خام برای کم خونی بهره‌مند بشید. با این حال متخصصان طب سنتی و بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند، مصرف این مغز خوراکی به صورت ناشتا، جذب مواد مغذی اون رو بیش‌تر می‌کنه و برای پیش‌گیری از بیماری‌های مثل کم خونی مفیدتره.

از سوی دیگه پسته دیر هضم یا به اصطلاح سنگینه؛ در نتیجه توصیه می‌کنیم اون رو قبل از خواب مصرف نکنید، چون احتمال داره در هضمش دچار مشکل بشید و با مشکلاتی مثل دل درد و یبوست دست و پنجه نرم کنید. همچنین این مغز خوراکی به خاطر وجود مواد مغذیش، انرژی شما رو به شدت بالا می‌بره و ممکنه باعث بی‌خوابی و کلافگی‌تون بشه.

برای درمان کم خونی چقدر پسته بخوریم؟

اول از همه قبل از خرید پسته این موضوع رو مد نظر داشته باشید که تا حدی می‌تونه در کنترل کم خونی نقش داشته باشه؛ در نتیجه اگه با بیماری فقر آهن در سطوح شدید دست و پنجه نرم می‌کنید حتما باید به پزشک مراجعه کنید و داروها و مکمل‌های مورد نیاز رو دریافت و در کنار استفاده منظم از اون مواد خوراکی حاوی آهن رو هم به رژیم غذایی‌تون وارد کنید.

پسته تنها در صورتی که به صورت روزانه و به‌اندازه مناسب مصرف بشه، میتونه روی کنترل کم خونی تاثیر بذاره. این مقدار رو پزشک و متخصص تغذیه با توجه به پیشرفت بیماری و شرایط کلی‌تون تعیین میکنه اما در مجموع میشه تا 30 گرم پسته رو به شکل روزانه مصرف کرد.

توجه کنید که افراط در مصرف پسته نه تنها هیچ سودی براتون نداره بلکه مشکلاتی مثل آلرژی، یبوست، دل درد، اسهال، نفخ و.. رو هم به همراه میاره پس هیچ وقت بدون مشورت با متخصص تغذیه مقدار زیادی پسته مصرف نکنید.

پسته خام یا بوداده؟

یکی از مواردی که پیش از خرید پسته باید به اون توجه کنید اینه که آیا پسته خام برای شما مناسب‌تره یا پسته بوداد؟ البته که این انتخاب تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی داره اما در مجموع اگه به پسته به چشم تنقلات نگاه نمی‌کنید و ترجیح میدید بیش‌تر از خواصش استفاده کنید، بهتره انتخابتون پسته خام باشه.

پسته خام در درجه اول اصلا نمک نداره، در نتیجه میشه از اون به شکل روزانه استفاده کرد و نگران بالا رفتن فشار خون نبود. همچنین نمک و حرارت دهی، میزان مواد مغذی موجود در پسته رو به حداقل می‌رسونند. در نهایت جالبه بدونید که پسته تازه یکی از خون سازترین خوراکی‌ها به حساب میاد و بهتره در فصلش حتما استفاده کنید.

نحوه مصرف پسته خام برای درمان کم خونی

پسته آهن بالایی دارد

رایج‌ترین شیوه استفاده از پسته خام به صورت ساده به عنوان میان وعده یا وعده صبحانه است. با این حال گاهی کودکان یا افراد بد غذا تمایلی به خوردن پسته به این شکل ندارند. در این حالت می‌تونید اون رو با خوراکی‌های دیگه مخلوط کنید و ترکیبات جذابی بسازید. یکی از خوشمزه‌ترین راه‌های استفاده از پسته خام، درست کردن معجون یا شیر پسته است. برای این کار می‌تونید پسته رو با شیر، بستنی، موز، خرما و انواع آجیل‌ها و مغزهای خوراکی دیگه ترکیب کنید و ترکیب جذاب و پرانرژی رو به عنوان صبحانه یا وعده بعد از تمرین بسازید.

همچنین می‌تونید پسته رو در وعده صبحانه با جو دو سر، شیر، عسل و میوه‌های دلخواه مخلوط و از طعم و خواص بی نظیرش بهره ببرید. کره پسته یکی دیگه از گزینه‌های جذابیه که به عنوان صبحانه یا وعده بعد از تمرین عالیه پروتئین و آهن زیادی رو به بدنتون می‌رسونه.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره یکی از خواص بی‌نظیر پسته خام، یعنی تاثیرش بر کم خونی صحبت کردیم و گفتیم از اون جایی که این مغز خوراکی سرشار از آهنه میتونه عملکرد گلبول‌های قرمز خون رو به شکل موثری بهبود ببخشه. همچنین ویتامین سی موجود در اون به جذب بهتر آهن هم کمک میکنه. پس اگه شما هم از بیماری فقر آهن و کم خونی رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم حتما پسته رو در رژیم غذایی‌تون قرار بدید. یادتون باشه برای خرید انواع آجیل و مغزهای خوراکی از جمله پسته به ناتژی سر بزنید

 این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها