رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634063

تمایل به کار کردن کاهش پیدا کرده است

ساعت 24 - آرمان خالقی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در یک نشست تخصصی گفت قانون ساماندهی اتباع خارجی در دستور کار مجلس قرار دارد، از تجربه خوب و مثبت آلمان می‌شود استفاده کرد. بین ۸ تا ۱۰ میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌‌کنند که اخیراً موجب تشدید نگرانی در میان برخی از شهروندان در مورد دسترسی به خدمات، امنیت و حتی تغییر نسلی در بلندمدت شده است.

خالقی همچنین با اشاره به شکاف بسیار زیاد میان نیروی کار موجود و لازم افزود: این مساله لزوماً به بیکاری ارتباط ندارد، بلکه به این مساله نیز وابسته است که تمایل به کار کردن میان افراد کاهش یافته است که خود دلایل متفاوتی دارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: برخی شغل‌ها به طور اختصاصی توسط نیروی کار افغانستانی انجام می‌شود، چراکه ایرانی‌‌ها زیر بار انجام برخی از مشاغل که عمدتاً مشاغل سخت است، نمی‌روند.

خالقی با تاکید بر اینکه بحث ما در حوزه اخلاق نیست، گفت: ما باید برای این مشکل راه‌حل‌هایی از سوی اتاق بازرگانی تهران ارائه دهیم که جامع و وصل‌کننده باشد و همه جوانب امر و نگرانی‌های جامعه مدنی و فعالان اقتصادی در آن دیده شده باشد.

 علی تقوی‌فرد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز به تجربه مهاجرپذیری آلمان بعد از جنگ سوریه اشاره داشت و گفت: آلمان میلیون‌ها مهاجر جنگ‌زده سوری را پذیرفت چون علاوه بر مباحث انسانی، نیروی کار احتیاج داشت؛ طبیعی است که در میان این مهاجران تعدادی هم بزهکار شوند اما عمده آن‌ها نیروی کار مناسب و بعدها شهروندان خوب آن کشور خواهند شد.

او ادامه داد: اما ما در ایران چنین احترامی برای نیروی کار مهاجر از جمله افغانستانی‌ها قائل نشدیم و حتی رفت‌وآمدها آن‌ها یا تحصیل فرزندانشان مشکلاتی هم ایجاد کردیم. باید رفتارهای تبعیض‌آمیز با مهاجران رفع شود. دولت برابر قانون باید به مهاجران خدمات ارائه دهد، همان‌طور که مالیات هم می‌گیرد. باعث تاسف است که در چند استان کشور ورود افغانستانی‌ها ممنوع است. این رفتار تحقیرآمیز می‌تواند نتایج و تبعات بدی داشته باشد هر چند محدود و اندک باشد.

تقوی‌فر افزود: روشن است که ما با کمبود نیروی کار مواجه هستیم و این مساله باید حل شود؛ اگر برای حل آن گره‌های امنیتی وجود دارد این وظیفه دستگاه‌های امنیتی است که به آن بپردازند. ضمن اینکه گاهی سخنانی می‌شنویم که بسیار متعصبانه است.

نظرات کاربران
  • ناشناس
     - ۲ ماه پیش

    اقایان نخبه جناب خالقی وتقوی فردبین مردم سوریه وافغانستان تفاوت فرهنگی زیادی هست بین مسئولان وطن دوست وکارامد المان وامثال شمادرایران هم تفاوت زیادی هست مشکلات کاروشغل دراین کشور با اموزش درست تقسیم کاری درست ودستمزد منصفانه و...قابل حله نه با ماندگار کردن ویا اوردن اتباع افغان

  • ناشناس
     - ۲ ماه پیش

    ایرانی اهل کار سخت هم هست بی جهت از بودن افاغنه در کشور دفاع نکنیدمردم خواهان خروج انها ازکشورن شماها هم احتمالا از بودن اینها ذی نفع هستیدیاخواب وغفلت زده وبی خبرونااگاه وناکارامدتشریف داریدوالااسیب های جدی حضور میلیونی چندین ساله افغانها در کشور بر جامعه وفرهنگ واقتصاد و...برکسی پوشیده نیست

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها