رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634109

وزارت صمت و دلارپاشی برای خودروسازان کرمانی

ساعت 24 چند روز پیش نوشتیم سه بنگاه خودروساز کرمان‌خودرو، مدیران‌خودرو و یک خودروساز نامشهور مستقر در استان کرمان روی هم 2.3میلیارد دلار ارز گرفته‌اند تا قطعات و مجموعه‌های خودروهای چینی وارد کنند. این گزارش کبا بازتاب‌های گوناگونی روبه‌رو شد. پرسش کانونی گزارش یادشده این بود که این ارز با کدام سازوکار به خودروسازهای ذکرشده داده شده و قیمت هر دلار عرضه‌شده چقدر بوده است.

یک منبع آگاه به خبرنگار ما یادآور شد ارزها از سهمیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارخانه‌های یادشده اختصاص یافته و نیز قیمت هر دلار تخصیص‌یافته ۴۱هزار تومان بوده است. در همان روزهایی که گزارش یادشده منتشر شد، وزیر صمت در واکنش به این مساله که از سوی یک خبرگزاری حکومتی منتشر شده بود، گفت: «بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژکاران خودرو نسبت به قطعه‌سازان را من هم شنیده‌ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده‌ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده‌اند که این موضوع را بررسی کنند. »

حالا بیش از دو هفته از مقوله طرح‌شده سپری‌شده و نه‌تنها وزارت صمت گزارش عمومی به این بررسی انجام شده یا نشده، نداده است بلکه بانک مرکزی نیز پاسخی نداده که قبول دارد ارز از سهمیه وزارت صمت داده شده است. در حالی که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی به روند آهسته تولید گلایه دارند، بانک مرکزی نه‌تنها باید بگوید چگونه است که سهمیه‌بندی ارز با تبعیض احتمالی انجام شده بلکه باید به این پرسش مهم دبیر صنف فروشندگان کالاهای صوتی و تصویری نیز پاسخ دهد که قاچاقچی‌های لوازم خانگی از کدام محل برای واردات قاچاق کالاهای خانگی ارز به دست می‌آورند.

وی گفته است: «ذکر این نکته قابل‌توجه است که بانک مرکزی رصد همه پول‌های مردم را در اختیار دارد اما چگونه است که با معاملات علنی لوازم خانگی قاچاق مقابله نمی‌کند؟آیا بانک مرکزی نمی‌تواند رصد کند ارزی که صرف ورود قاچاق لوازم خانگی می‌شود، چگونه تامین می‌شود در حالی که تولیدکنندگان باید تا چند ماه برای تخصیص ارز در صف بمانند. »

این یک پرسش بنیادین است که اگر دولت بتواند جواب آن را بدهد شاید معماهای ارزی و اینکه فشار به بخش صادرات بیاید که باید دلارهای خود را زیر قیمت بازار به دولت بفروشد کاهش یابد. حالا باید دولت و به ویژه بانک مرکزی و نیز وزارت صمت پاسخ دهند دلارهای کمیاب کشور چگونه زیر قیمت بازار به خودروسازان مستقر در کرمان داده می‌شود و قاچاقچیان لوازم خانگی چگونه دلار برای قاچاق تهیه می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها