رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634298

گمانه زنی خبرگزاری روسی از انتخابات ریاست جمهوری

با توجه به اختلافاتی که درون جناح اصولگرا در انتخابات مجلس بروز کرد این احتمال وجود دارد که کاندیدا یا کاندیداهایی در انتخابات حضور پیدا کنند که این اختلاف نظرها را بیشتر انعکاس دهند و همین اختلاف نظر ها موجب آن شود که یک رقیب غیر قابل پیش‌بینی از طرف جناح‌های مقابل در انتخابات پیروز شود.

می‌شود چیزی مانند زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 زمانی که به دلیل وجود اختلافات درونی جناح اصلاح طلب آن‌ها نتوانستند پشت یک کاندیدای قدرتمند متحد شوند و در مقابل به دلیل حضور چندین نامزد انتخاباتی در جناح اصولگرا رای‌های این جناح هم شکسته شد.

درآن سال در نهایت دکتر احمدی نژاد و مرحوم هاشمی رفسنجانی به دور دوم انتخابات رفتند و در آن دوره چون فضای تخریبی شدیدی بر علیه رفسنجانی به وجود آمده بود بسیاری از ترس بازگشت رفسنجانی به احمدی نژاد رای دادند و احمدی نژاد به صورت معجزه آسایی رئیس جمهوری کشور شد. من دقیقا شرایط انتخابات آن دوره را به یاد دارم، آن‌هایی که یادشان نیست و یا در آن دوره در میدان حضور نداشتند بد نیست اینترنت را ورق بزنند و ببینند در آن زمان چه شرایطی وجود داشت. آمار و ارقام روی کاندیداهای دیگر می چرخید و هیچ کدام از آمار و ارقام آن موقع پیش‌بینی پیروزی احمدی نژاد را نمی کرد. به هر حال امروزه هم ایران ممکن است وارد شرایط مشابهی شود و به یکباره فردی رئیس جمهوری شود که هیچ کس تصور رسیدن او به قدرت را ندارد. اگر رئیس جمهوری ای که با جناح اصولگرا همراه نباشد به قدرت برسد با توجه به شروع کار مجلس اصولگرا احتمال اینکه دولت با مجلس با هم همراه نباشند بسیار زیاد خواهد بود و این امر می‌تواند منجر به ایجاد بن بست‌های مختلف در کار دولت گردد. 12:12 از سوی دیگر کشور در شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بسیار سختی قرار دارد که هر کدام اینها به تنهایی می‌توانند یک کشور را نابود کنند ولی خوب می‌بینیم که ساختار قدرت ملی ایران آنقدر قوی است که بتواند در مقابل این همه دشواری‌ها ایستادگی کند و از همه تهدید ها عبور کند اما نکته مهم در این است که همین مساله است که منجر شده بسیاری از مردم در انتخابات مجلس حضور پیدا نکنند و بسیار مهم است رئیس جمهوری ای که به قدرت می‌رسد از حمایت مردمی بالا برخوردار باشد. معمولا در چانه زنی‌های بین المللی این مساله مورد توجه همه طرفها قرار می‌گیرد. حال باید دید آیا فضای داخلی به گونه‌ای رقم خواهد خورد که فضای انتخاباتی کشور به سمت و سوی مشارکت حد اکثری برود یا نه؟ به هر حال بسیار مهم خواهد بود چه کسی با چه برنامه‌ای و حمایت چه گروه‌هایی می‌خواهد وارد میدان شود و آیا افرادی هستند که برای حل مشکلات مردم راهکار قانع کننده‌ای داشته باشند تا بتوانند طی یک ماه آتی مردم را مجاب کنند به سمت صندوق‌های رای بروند؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها