رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634306

آمریکا و عربستان سعودی در آستانه توافق نهایی بر سر یک پیمان امنیتی

ساعت 24 - جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۱ مِه (۳۱ اردیبهشت)، اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی به توافق نهایی بر سر یک پیمان دفاعی دوجانبه نزدیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در مذاکرات اخیر خود با مقامات عربستان سعودی پیشرفت چشمگیری داشته است، اعلام کرد که واشنگتن و ریاض بیشتر از همیشه به توافق بر سر یک پیمان امنیتی دوجانبه نزدیک شده‌اند که اکنون در حال نهایی شدن است.

بر اساس این گزارش، مذاکره‌کنندگان آمریکایی و عربستان سعودی به دنبال تکمیل کار بر روی یک توافق دوجانبه هستند که بر مبنای آن انتظار می‌رود که ایالات متحده آمریکا در ازای توقف خرید تسلیحات چینی و محدود کردن سرمایه‌گذاری پکن در عربستان سعودی، ضمانت‌هایی رسمی برای دفاع از ریاض و نیز دسترسی این کشور به تسلیحات پیشرفته‌تر آمریکا را فراهم کند.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که مذاکره‌کنندگان درباره فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و تسلیحات دیگر آمریکا به عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از این توافق گفتگو کرده‌اند.

بنا به نوشته این خبرگزاری، مذاکره پیرامون فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ریاض که پیش از این به دلایل مختلف تضمین نشده بود، دارای اهمیت بسیاری است زیرا عربستان سعودی سال‌ها خواستار دستیابی به این جت جنگنده رادارگریز بوده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه به نقل از این مقام آمریکایی نوشته است که پیمان دفاعی آمریکا و عربستان سعودی، نسخه‌ای کوچک‌تر از توافقی به سبک پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد بود. بر اساس این گزارش، هر توافقی که صورت می‌گیرد، باید با پیمان دیرینه آمریکا با اسرائیل منطبق باشد که بر مبنای آن «تسلیحات فروخته شده از سوی واشنگتن در منطقه نباید به نقطه کیفی نظامی اسرائیل لطمه وارد کند و تسلیحات ارائه شده از سوی ایالات متحده به اسرائیل نیز باید نسبت به تسلیحاتی که به همسایگان این کشور فروخته می‌شود، از نظر کارایی و توانمندی برتر باشد».

این در حالی است که کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا که اعضای آن‌ها از نقش ریاض در کشتار غیرنظامیان در یمن انتقاد کرده‌اند، از این حق برخوردارند که تحت یک فرآیند بررسی غیررسمی، فروش تسلیحات را بررسی و مسدود نمایند.

بنا به نوشته خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود که توافق امنیتی آمریکا و عربستان سعودی، به اشتراک گذاشتن فناوری‌های نوظهور از جمله هوش مصنوعی با ریاض را نیز در بر گیرد.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی دیگر نوشته است که واشنگتن و ریاض بر سر عناصر اصلی توافق، تفاهم دارند اما بخش‌هایی که به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مربوط می‌شود، همچنان جای کار دارد.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، با بیان اینکه زمان توافق آمریکا و عربستان هنوز مشخص نشده است، تاکید کرد که هدف نهایی جو بایدن ایجاد یک کشور فلسطینی است، اما با توجه به ادامه یافتن درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه حماس در غزه، توافقی بر سر ایجاد کشور فلسطین به این زودی به دست نخواهد آمد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها