رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634322

نروژ، اسپانیا و ایرلند کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

ساعت 24 - نروژ، ایرلند و اسپانیا روز چهارشنبه ۲۲ مه (دوم خرداد) از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر دادند. اسرائیل در واکنش به این اقدام سفرایش در دوبلین و اسلو را فراخواند و اسپانیا را تهدید کرد.

یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ روز چهارشنبه ۲۲ مه (دوم خرداد) از تصمیم دولتش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد.

علاوه بر نروژ، دو کشور ایرلند و اسپانیا نیز به این اقدام تاریخی پیوستند و کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

اعلام به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی سه کشور اروپایی خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت به نحوی که تل‌اویو بلافاصله از فراخواندن سفیران اسرائیل در نروژ و ایرلند خبر داد

دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا یعنی اسلوونی و مالت نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که ممکن است کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و ادعا کرده‌اند که برقراری صلح در منطقه حیاتی است.

نخست‌وزیر نروژ گفت: «در میان یک جنگ با ده‌ها هزار کشته و زخمی، ما باید تنها جایگزینی که راه حلی سیاسی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ارائه می‌دهد را زنده نگه داریم و آن، راه حل دو کشوری است تا آن‌ها در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند. »

به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ از تاریخ ۲۸ مه اجرایی خواهد شد. آقای استوره گفت که شماری دیگر از کشورهای اروپایی نیز در همان تاریخ، کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

او همچنین گفت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین به معنای «حمایت از نیروهای میانه‌رو» است که در این درگیری‌ها جایگاه خود را از دست داده‌اند.

وی همچنین یادآور شد که اقدام کشورش در به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت آشکار از طرح صلح عربی برای حل بحران خاورمیانه است.

نخست وزیر نروژ گفت که کشورش با این اقدام، پیامی «قوی» به دیگر کشورها ارسال می‌کند تا از نروژ و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی پیروی کنند و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

به گزارش آسوشیتدپرس، چندین کشور عضو اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته با طرح این استدلال که راه حل دو کشوری برای صلح پایدار در منطقه ضروری است، از تمایل برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داده‌اند. تصمیمی تاریخی ۳۰ سال پس از توافق اسلو

نروژ که عضو اتحادیه اروپا نیست اما در بسیاری از سیاست‌‌گذاری‌ها با این نهاد اروپایی همسو است، از دیرباز حامی سرسخت راه حل تشکیل دو کشور بین اسرائیل و فلسطین بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها