رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634343

محتوای اینترنتی در حال ناپدید شدن است

ساعت 24 - تحقیق یک موسسه نشان می‌دهد محتواهای اینترنت در حال ناپدید شدن است. این روند در سال ۲۰۱۳ وسیع تر بوده اما در سال گذشته میلادی محدودتر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انستیتو تحقیقاتی پیو، اینترنت با صدها میلیارد وب سایت نمایه شده، به طرز غیرقابل باوری بخش اعظم زندگی مدرن را به خود اختصاص داده است. اما در حالیکه کاربران سراسر جهان برای دسترسی به کتاب ها، تصاویر، مقالات خبری و دیگر منابع به اینترنت متکی هستند، گاهی اوقات این محتواها ناپدید می شوند.

تحلیل جدید این مرکز نشان می‌دهد چگونه محتوای آنلاین ناپدید می‌شود. طبق این تحلیل یک چهارم صفحات وبی که بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ میلادی وجود داشتند، در اکتبر ۲۰۲۳ قابل دسترسی نبودند. در برخی موارد دلیل این امر آن بود که یک صفحه حذف شده یا از یک وب سایت فعال پاک شده است.

در خصوص محتواهای قدیمی تر این روند بدتر است. حدود ۳۸ درصد از صفحات وبی که در ۲۰۱۳ وجود داشتند اکنون در دسترس نیستند. اما تعداد وب سایت هایی که در ۲۰۲۳ وجود داشتند، اکنون حذف شده‌اند.

«پوسیدگی دیجیتال» در بسیاری از فضاهای آنلاین رخ می‌دهد. کارشناسان لینک هایی که از بهار ۲۰۲۳ میلادی روی وب سایت‌های دولتی و خبری و همچنین در بخش منابع صفحات ویکی پدیا وجود داشت را بررسی کردند. تحلیل آن‌ها نشان داد ۲۳ درصد وب سایت‌های خبری حداقل یک لینک نارکارآمد دارند که این شاخص در وب سایت‌های دولتی ۲۱ درصد است. سایت‌های خبری با درصد بالای ترافیک و مواردی با ترافیک اندک احتمالا حاوی لینک‌های معیوب هستند. وب سایت‌های دولتی محلی مانند صفحات شهرداری‌ها و غیره احتمالا لینک‌های معیوب دارند.

۵۴ درصد صفحات وب سایت حاوی حداقل یک لینک در بخش منابع خود هستند که به صفحه‌ای اشاره دارد که دیگر وجود ندارد.

از هر ۵ توییت یک مورد چند ماه پس از پست شدن دیگر در سایت ها قابل مشاهده نیست. در ۶۰ درصد این موارد حساب کاربری که محتوا را منتشر کرده بود، خصوصی شده بود، تعلیق یا به طور کامل حذف شده بود. در ۴۰ درصد موارد دیگر صاحب حساب توییت را پاک کرده بود.

برخی از انواع توییت ها بیشتر از بقیه ناپدید می شدند. بیش از ۴۰ درصد توییت‌های نوشته شده به زبان ترکی یا عربی ۳ ماه پس از پست شدن، دیگر قابل مشاهده نبودند. توییت حساب‌های کاربری با پروفایل پیش فرض بیشتر احتمال داشت از دیدم عموم ناپدید شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها