رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634598

شغل باریستایی چیست؟ چطور باریستا شویم؟

تا به امروز حتما کلمه باریستا را شنیده‌اید. باریستا و شغل باریستایی در کنار قهوه و کافه معنا پیدا می‌کند.

محل کار یک باریستا پشت بار کافه‌ها است و شغل او دم کردن قهوه. با گسترش فرهنگ قهوه و قهوه نوشی در ایران شاهد گسترش تعداد کافه‌ها و در نتیجه رونق شغل باریستایی هستیم. باریستایی شغلی خاص و حرفه‌ای است که علاوه بر هیجان و جذابیت، می‌تواند درآمد بالایی هم برای شما داشته باشد. در این مقاله با باریستا و شغل باریستایی آشنا می‌شوید.

آموزش باریستا

باریستا کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

امروزه در خیابان‌های شهر که قدم می‌زنیم کافه‌های مختلفی را می‌بینیم که می‌توانند به پاتوق همیشگی ما تبدیل شوند. دیزاین کافه و دکوراسیون آن شاید در نگاه اول افراد را جذب کند اما اگر کیفیت خدمات و نحوه سرو نوشیدنی در این مکان خوب نباشد؛ قطعاً دیگر به آن کافه نخواهیم رفت.

باریستا خانم یا آقایی است که به صورت تخصصی قهوه دم می‌کند. علم قهوه و دم آوری کاملا جدید و تخصصی است. قهوه این دانه جادویی و محبوب، دنیایی بی انتها از عطر و طعم است. یک باریستا کاربلد است که می‌تواند با دانش و مهارتی که دارد آدم ها را به این دنیای جذاب دعوت کند.

مهارت اصلی باریستا دم‌آوری قهوه است البته می‌تواند نوشیدنی‌های گرم و سرد را هم به صورت حرفه‌ای آماده کند. ؛ بنابراین باریستا متصدی بار است و سفارش مشتری را از سالن‌کار تحویل گرفته و با استفاده از مهارت‌ خود و نیز به کمک تجهیزاتی که در اختیار دارد آن‌ها را آماده می‌کند.

شغل باریستایی و درآمد آن

باریستایی یک مهارت بین المللی است. با کسب این مهارت می‌توانید در سراسر دنیا مشغول به کار شوید. به ویژه اگر قصد دارید در کشور دیگری زندگی کنید این حرفه برای پیدا کردن شغل و درآمد در کشور مقصد بسیار کمک تان می‌کند.

خیلی از رستوران‌ها و هتل‌ها قسمت بار کافه را راه‌اندازی کرده‌اند. به عنوان یک باریستا در رستوران‌ها و هتل‌ها هم می‌توانید مشغول به کار شوید. شرکت‌های مختلف در حوزه نفت و پتروشیمی، نرم افزار، خودروسازی و... برای پذیرایی از پرسنل و مهمان‌های خود پرسنل باریستا استخدام می‌کنند.

معمولا هر کسی که شغل انتخاب می‌کند اول از هر چیزی درآمد آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما باید گفت که حقوق و دستمزد شغل باریستا متغیر است و ثابت نیست. می‌تواند به شرایط مختلفی بستگی داشته باشد. می‌تواند بر پایه‌ی حقوق اداره کار باشد. حتی این که مکان کافه در کجا باشد، نیز می‌تواند بر حقوق و دستمزد باریستا تاثیرگذار باشد. بستگی به مهارت و تجربه کاری باریستا نیز دارد. قطعا هرچه حرفه‌ای تر باشد، دستمزدش نیز بالاتر خواهد بود. به طور کلی باریستا باید به گونه‌ای در ایجاد طعم‌های مختلف با تجربه باشد که هم مشتری و هم صاحب کافه همیشه به او احتیاج داشته باشند. پس باید کاملا متوجه شده باشید که این خود باریستا و مهارت اوست که میزان دستمزدش را مشخص می‌کند.

باریستا

چطور باریستا شویم؟

مهارت‌های قهوه و باریستا را با گذراندن دوره آموزش قهوه و باریستا در یک موسسه معتبر یاد بگیرید.

دوره استاندارد آموزش باریستا سرفصل‌های زیر را دارد:

  • سرفصل‌های مطابق با استانداردهای جهانی
  • عملی و بر پایه مهارت آموزی بودن
  • دوره جامع باشد به این مفهوم که علاوه بر مهارت‌ قهوه‌ها، لته آرت و نوشیدنی‌های سرد را هم شامل شود.
  • فضای آموزشی مناسب و تجهیزات حرفه‌ای و به‌روز
  • ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

اگر شغل باریستا را انتخاب کردید این تازه اول راه برای شماست. مهم است که شما چگونه در این راه قدم برمی‌دارید. یادتان باشد همه به دنبال یک باریستای با مهارت و حرفه‌ای هستند. پس همیشه به دنبال یادگیری و توسعه دانش و مهارت‌هایتان باشید.

آکادمی کافه نیرو، بهترین آموزشگاه باریستایی در ایران

یکی از مراکز آموزشی معتبر و به‌روز در این حوزه آکادمی کافه نیرو است. این مرکز مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای دارد و مدرک آن مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای است. (مدرک قابل ترجمه)

مزیت‌های دوره باریستایی آکادمی کافه نیرو

  • دوره به‌صورت کاملاً عملی برگزار می‌شود و شما در طول دوره بارها و بارها اصول و تکنیک‌های باریستایی را به‌صورت عملی تمرین می‌کنید.
  • فضایی بسیار مجهز و با امکانات کامل و به‌روز برای هنرجویان فرآهم کرده‌اند.
  • دوره آموزشی این آکادمی طبق سرفصل‌های استاندارد جهانی برگزار می‌شود و مدرسین کاملاً حرفه‌ای عمل کرده و نسبت به آموزش و یادگیری شما حریص هستند. پس از آموختن کنار آن‌ها لذت خواهید برد.
  • لازم به ذکر است که بسیاری از هنرجویان این آکادمی در کافه‌های مختلف ایران و سایر کشورها مشغول به کار هستند.
  • با توجه به آموزش‌هایی که می‌بینید و منابعی که استفاده می‌کنید، هزینه بسیار معقولانه‌ای میپردازید.

دوره باریستا

کدام مدرک باریستایی معتبر است؟

تنها مدرک بین المللی باریستا در ایران مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای است زیرا این مدرک قابل ترجمه رسمی بوده و ارزش بین المللی دارد.

با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی با آموزشگاه‌های زیادی مواجه می‌شوید که مدرک می‌دهند، اما ماجرا آنجا جالب‌تر می‌شود که برخی موسسات ادعا می‌کنند «گواهی پایان دوره بین‌المللی قابل‌استعلام» هم به شما می‌دهند و شما هم وسوسه می‌شوید که مدرک را بگیرید غافل از اینکه این یک دروغ بزرگ است که نه‌تنها هزینه اضافی برای شما دارد بلکه نوعی کلاه‌برداری آموزشی هم محسوب می‌شود.

بنابراین تنها مدرک رسمی قابل ترجمه در ایران مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای است. پس گول تبلیغات پرزرق‌وبرق و دهان‌پرکن را نخورید.

میزان اعتبار مدارک فنی و حرفه‌ای باریستایی

میزان اعتبار و ارزش مدارک فنی و حرفه‌ای در اکثر کشورهای دنیا بسیار بالا است. به‌طورکلی مدارک فنی و حرفه‌ای بین‌المللی بوده و در تمام کشورهای عضو سازمان جهانی کار (ILO) معتبر است.

امروز همه کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه عضو این سازمان هستند و تعداد آن‌ها به بیش از 70 کشور در جهان می‌رسد. به‌طوری‌که هر فرد دارای مدرک فنی در کشورهای مذکور می‌تواند با ارائه آن مشغول به کار شود.

درواقع با توجه به‌ اینکه مدرک فنی قابل ترجمه بوده و در هر کشوری با هر زبانی به رسمیت شناخته می‌شود پس اعتبار بین‌المللی هم دارد. در برخی از کشورها برای افراد دارای مدرک فنی و حرفه‌ای راحت‌تر از افراد دارای مدرک دانشگاهی، کار پیدا می‌شود. تنها نکته مهمی که وجود دارد داشتن سابقه و تجربه کاری است که در خارج از کشور این مسئله برای کارجویان بسیار حائز اهمیت است.

باریستایی و مهاجرت

مهارت‌های قهوه و باریستا، مهارت‌هایی بین‌المللی هستند و افراد با داشتن آن‌ها می‌توانند در همه جای دنیا موفق به کار کردن شوند. ازاین‌رو بسیاری معتقدند باریستایی یکی از بهترین شغل‌ها برای کار و مهاجرت در جهان است.

اگر برای افزایش درآمد یا پیشرفت قصد مهاجرت دارید هم حتما شغل باریستایی در کشور مقصد کمک‌تان می‌کند تا راحت‌تر به هدف‌تان برسید. مخصوصا اگر برای ادامه تحصیل به کشور دیگری می‌روید، کار کردن به صورت پاره وقت به عنوان باریستا در کافه‌ها، گزینه بسیار مناسبی برای کسب درآمد و پوشش هزینه‌هایتان است.

 این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها