رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634912

کسی رییس جمهور شود که تحریم را حذف کند

کسی رییس جمهور شود که تحریم را حذف کند

ساعت 24 - این روزها شماری از سیاست‌ورزان ایرانی با کارنامه‌های گوناگون از سیاست‌ورزی و داشتن مسوولیت در نظام جمهوری اسلامی خود را شایسته رییس‌جمهور شدن دانسته یا برای اینکه به هدف‌های سیاسی کوتاه و بلندمدت خود برسند به وزارت کشور رفته و آمادگی خود را برای رییس‌جمهور شدن اعلام کرده‌اند.

 شهروندان ایرانی این رفتار سیاستمداران را زیر نظر دارند و هر کدام از آن‌ها را با توجه به پیشینه‌ای که دارند داوری می‌کنند. شهروندان ایرانی شاید بر زبان نیاورند یا نشود که بزرگ‌ترین خواسته خود را از رییس‌جمهور آتی به روشنی و شفافیت بازگو کنند اما بدون تردید بهتر شدن وضعیت مادی و افزایش رفاه خواست اصلی ایرانیان است. رییس‌جمهور بعدی باید بتواند این خواسته شهروندان را برطرف کند و در مبارزه‌های انتخاباتی نشان دهد که این خواسته را شناسایی کرده و به مردم بگوید که می‌خواهد آن را برطرف کند. حقیقت این است که راه رفاه بیشتر شهروندان ایرانی را برخی مسائل و گره‌های کور و حل‌نشده بسته است و تا زمانی که این گره‌ها باز نشود امیدی به بهبود سریع اوضاع اقتصادی نیست. یکی از مهم‌ترین سدها و بندها در مسیر افزایش رفاه شهروندان بدون هیچ گفت‌وگویی ادامه تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا و متحدان غربی آن‌هاست. تحریم اقتصادی ایران که از سال ۱۳۹۲ وارد دوره تازه‌ای شد و از سال ۱۳۹۷ به یک سد بزرگ در مسیر رشد اقتصادی واقعی ایران تبدیل شده مهم‌ترین درآمد دولت که صادرات نفت خام است را به بیراهه کشانده و از میزان آن به شکل معناداری کاسته است. دولت‌های ایران پس از ۱۳۹۷ تنها با استفاده از رنج و درد شهروندان و کاهش سطح رفاه آن‌ها و کاهش قدرت خرید کارمندان، کارگران و بازنشستگان توانسته‌اند به کار خود ادامه دهند. ادامه تحریم‌های ایران در حالی ممکن است حتی تشدید شود که رهبری تازه در دولت جدید آمریکا بخواهد بر خرید نفت از ایران فشار بیاورد و درآمد دولت را با فشار بیشتری مواجه کند. در این صورت دولت آینده ایران با هر گرایش سیاسی باید بتواند دوره جدید را اداره کند که کار بسیار دشواری است. به نظر می‌رسد شهروندان ایرانی بیشتر تمایل دارند به کسی رای دهند که اولا در جریان مبارزه انتخاباتی بتواند بدون لکنت زبان اعلام کند که قصد دارد تحریم را حذف و در عمل نیز در این مسیر به‌طور واقعی و نه در حرف عمل کند. آیا در میان کاندیداها کسی یا کسانی هستند که بخواهند پیامدهای اصرار بر رفع تحریم‌ها را تحمل کنند. مهم‌ترین کار رییس‌جمهور آینده

«جهان‌صنعت»- این روزها شماری از سیاست‌ورزان ایرانی با کارنامه‌های گوناگون از سیاست‌ورزی و داشتن مسوولیت در نظام جمهوری اسلامی خود را شایسته رییس‌جمهور شدن دانسته یا برای اینکه به هدف‌های سیاسی کوتاه و بلندمدت خود برسند به وزارت کشور رفته و آمادگی خود را برای رییس‌جمهور شدن اعلام کرده‌اند. شهروندان ایرانی این رفتار سیاستمداران را زیر نظر دارند و هر کدام از آن‌ها را با توجه به پیشینه‌ای که دارند داوری می‌کنند. شهروندان ایرانی شاید بر زبان نیاورند یا نشود که بزرگ‌ترین خواسته خود را از رییس‌جمهور آتی به روشنی و شفافیت بازگو کنند اما بدون تردید بهتر شدن وضعیت مادی و افزایش رفاه خواست اصلی ایرانیان است. رییس‌جمهور بعدی باید بتواند این خواسته شهروندان را برطرف کند و در مبارزه‌های انتخاباتی نشان دهد که این خواسته را شناسایی کرده و به مردم بگوید که می‌خواهد آن را برطرف کند. حقیقت این است که راه رفاه بیشتر شهروندان ایرانی را برخی مسائل و گره‌های کور و حل‌نشده بسته است و تا زمانی که این گره‌ها باز نشود امیدی به بهبود سریع اوضاع اقتصادی نیست. یکی از مهم‌ترین سدها و بندها در مسیر افزایش رفاه شهروندان بدون هیچ گفت‌وگویی ادامه تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا و متحدان غربی آن‌هاست.

تحریم اقتصادی ایران که از سال ۱۳۹۲ وارد دوره تازه‌ای شد و از سال ۱۳۹۷ به یک سد بزرگ در مسیر رشد اقتصادی واقعی ایران تبدیل شده مهم‌ترین درآمد دولت که صادرات نفت خام است را به بیراهه کشانده و از میزان آن به شکل معناداری کاسته است. دولت‌های ایران پس از ۱۳۹۷ تنها با استفاده از رنج و درد شهروندان و کاهش سطح رفاه آن‌ها و کاهش قدرت خرید کارمندان، کارگران و بازنشستگان توانسته‌اند به کار خود ادامه دهند.

ادامه تحریم‌های ایران در حالی ممکن است حتی تشدید شود که رهبری تازه در دولت جدید آمریکا بخواهد بر خرید نفت از ایران فشار بیاورد و درآمد دولت را با فشار بیشتری مواجه کند. در این صورت دولت آینده ایران با هر گرایش سیاسی باید بتواند دوره جدید را اداره کند که کار بسیار دشواری است. به نظر می‌رسد شهروندان ایرانی بیشتر تمایل دارند به کسی رای دهند که اولا در جریان مبارزه انتخاباتی بتواند بدون لکنت زبان اعلام کند که قصد دارد تحریم را حذف و در عمل نیز در این مسیر به‌طور واقعی و نه در حرف عمل کند. آیا در میان کاندیداها کسی یا کسانی هستند که بخواهند پیامدهای اصرار بر رفع تحریم‌ها را تحمل کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها