رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 635441

اندوه مرگبار از دست دادن ثروت ایران

ساعت 24 - شاید برای گروهی خوشایند نباشد که نوشته شود چاله‌ها، شکاف‌ها، فرونشست‌های کسب‌وکار ایران این روزها گود، گسترده و پرشمار شده و این احتمال هست که فرو بریزد. نگاهی از سر دلسوزی و کارشناسی به آنچه در زیر پوست اقتصاد ایران می‌گذرد و جسم و جان ایرانیان را زخمی و یاد و دل آن‌ها را ناشاد می‌کند، آنچه در بالا نگاشته شد را عینیت می‌بخشد.

 سیاستگذاری‌های اقتصادی اشتباه و سرچشمه گرفته از خواست‌های سیاسی مدیران و اداره‌کنندگان این سرزمین دیگر از تاب و توان ایرانیان بیرون زده است. برای اینکه نشان دهیم چرا به فاجعه نزدیک شده و درون آن هستیم کافی است به دو عدد اشاره شده از سوی رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی توجه کنیم. وی گفته است داشته‌های ایران به‌اندازه‌ای است که می‌تواند سالانه 1000میلیارد دلار کالا و خدمات تولید کند اما در حال حاضر در دامنه 300 تا 400میلیارد دلار قرار دارد. او می‌گوید همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا کشوری که می‌تواند 1000میلیارد دلار تولید داشته باشد در بهترین وضعیت 40درصد آن را تولید می‌کند.

اگر ابعاد و زاویه‌ها و پیامدهای از دست دادن 600میلیارد دلار ارزش‌افزوده را پیگیری کنیم بدون چون و چرا به ابعاد فاجعه پی می‌بریم. فرض کنیم جمعیت ایران 100میلیون نفر و درآمد ملی نیز 1000میلیارد دلار باشد، در این صورت درآمد سرانه ایرانیان 10000دلار خواهد شد اما الان چقدر است؟ 4000دلار. چقدر درآمد سرانه از دست رفته است؟ برای هر فرد 6000 دلار. اگر میانگین قیمت دلار الان 60هزار تومان باشد درآمد از دست رفته چقدر است؟ برای هر نفر 360میلیون تومان. آیا این فاجعه نیست؟ حالا می‌توان تصور کرد نرخ رشد سالانه اقتصاد ایران 5درصد باشد با درآمد 1000میلیارد دلاری طی سال بعد درآمد 500میلیارد دلار افزایش را تجربه می‌کند اما الان چقدر افزایش دارد؟ 200میلیارد دلار؟ تفاوت چقدر است؟ 300میلیارد دلار. اقتصاد ایران متاسفانه بازار نفت و گاز را از دست داده، بازار پتروشیمی، مس و فولاد را به دیگران باخته است، بازار بندرها و مناطق آزاد را از دست داده است و… چه باقی‌مانده از اقتصاد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها