رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 635494

ریاض دنبال مالکیت مدارس و کالج‌های بریتانیایی

ساعت 24 - روزنامه تلگراف انگلستان نوشته که چپ‌ها با سیاست‌هاشان به عربستان سعودی جرات و اجازه داده‌‌اند برای تصاحب بهترین و مهم‌ترین دارایی‌های- مادی و معنوی- بریتانیا بکوشد. در این مطلب با اشاره به هم‌زمانی تلاش‌های عربستان برای مالکیت یا میزبانی از مدارس و کالج‌های انگلستان در ریاض با حملات حزب کارگر بریتانیا به مدارس خصوصی این موضوع مورد اشاره و تاکید قرار گرفته که این روزها با توجه به تلاش عربستان سعودی برای مالکیت بهترین مدارس و کالج‌های انگلستان بدترین زمان ممکن برای هر گونه حمله‌ای به مدارس برتر بریتانیاست.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه تلگراف؛ اعراب ثروتمند منطقه اعیانی می‌فر را به خاطر رستوران‌های درجه یک و بوتیک‌های زیبایش دوست دارند، ولی با این حال مقامات سعودی هفته گذشته به خاطر مد و لباس‌ یا غذاهای آن‌چنانی به این محله نرفته بودند. این هیئت- که در صدر آن وزیر آموزش عربستان سعودی قرار گرفته بود- برای صحبت درباره مدارس و دانشگاه‌های معروف انگلستان آمده بود و می‌خواستند بررسی کنند ببیند چگونه می‌توانند بهترین مدارس و دانشگاه‌های بریتانیا را به ریاض یا دیگر شهرهای عربستان منتقل کنند.

اما طنز ماجرا این‌جاست که عربستان سعودی- به عنوان یکی از ثروتمندترین و جاه‌طلب‌ترین کشورهای کره زمین- در حالی به مدارس و دانشگاه‌های خصوصی بریتانیا چشم دوخته که هم‌زمان شاهد حملات ایدئولوژیک ویرانگر حزب کارگر به مدارس خصوصی هستیم که با دنبال کردن یک سیاست مالیاتی ویرانگر می‌خواهد- و می‌تواند- این مدارس و دانشگاه‌ها را از هستی ساقط کند.

هیئت سعودی در زمان اقامت در لندن با شماری از مقامات دولت بریتانیا، نمایندگان مدارس و دانشگاه‌ها و البته شماری از شرکت‌های تجاری بریتانیایی دیدار کردند. همه آن‌ها مشتاق حضور و نقش‌آفرینی در برنامه‌های چند میلیارد دلاری محمد بن‌سلمان بودند که خواهان تبدیل پادشاهی سعودی از یک رژیم تندروی مذهبی به یک ابرقدرت هوش مصنوعی است و می‌خواهد از نظر قدرت و کیفیت فن‌آوری خود سیلیکون‌ولی را کم‌رنگ و منقضی شده جلوه دهد.

البته اینکه آیا وزرای سعودی در برنامه شلوغ خود زمان کافی برای دیدار و صحبت با یکی از اعضای حزب کارگر را پیدا کردند یا نه؛ مشخص نیست، با این که بعید هم نیست که این اتفاق افتاده باشد. با این حال خطر اصلی این‌جاست که اعضای حزب کارگر به تازگی نشان داده‌اند که نمی‌توانند در برابر وسوسه پایین کشیدن موسسات آموزشی نخبه انگلستان مقاومت کنند. در واقع این حزب به جای جشن گرفتن و لذت بردن از این واقعیت که انگلیس مشهورترین مدارس روی کره زمین را دارد و این مدارس با ارائه بهترین آموزش به کودکان بریتانیایی و جلب و جذب نخبگان جهانی باعث افزایش نفوذ رو به کاهش این کشور در جهان می‌شوند، حزب کارگر می‌خواهد آن‌ها را از روی زمین بردارد.

البته حفظ این مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به شور و اشتیاق کشورهای دیگر برای تصاحب این محصولات- که دولت کارگری آینده گفته که آن‌ها را نمی‌خواهد- راه‌های زیادی دارد. در واقع تعداد فزاینده‌ای از مدارس بریتانیا ممکن است با افزایش شعبه‌های خارج از کشور خود در کشورهایی مانند عربستان سعودی که به سرعت در حال توسعه هستند، بخشی از مالیات خود را بتوانند جذب کنند. این البته به معنای اختراع دوباره چرخ نیست: بسیاری از مدارس بریتانیایی در حال گسترش در سراسر جهان هستند.

اپینگهام، کالج دالویچ، هارو، شروزبری، ولینگتون، رپتون و کالج برایتون از جمله مدارس و کالج‌های معروف بریتانیایی هستند که توانسته‌اند پردیس‌های بین‌المللی خود را در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا بنا کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها