رفتن به محتوا
کد خبر 637026

جادوگر ۱۶ ساله اسپانیا را به فینال برد

ساعت 24 - تیم ملی فوتبال اسپانیا با درخشش لامین یامال، ستاره ۱۶ ساله‌اش، دو بر یک مقابل فرانسه پیروز شد و به فینال یورو ۲۰۲۴ رسید. نکته جالب در ترکیب اسپانیا برای این بازی حضور بازیکنان ۱۰ باشگاه مختلف در تیم ملی بود. اتلتیک بیلبائو با اونای سیمون و نیکو ویلیامز تنها باشگاهی بود که دو نماینده در ترکیب اصلی اسپانیا داشت.

همان طوری که پیش‌بینی می‌شد بازی با فوتبال مالکانه اسپانیا و بازی مبتنی بر دفاع و ضد حمله فرانسه شروع شد. در حالی که اسپانیا میدان را در اختیار داشت، فرانسه بود که روی پاس کیلیان امباپه و ضربه سر کولو موانی در دقیقه ۹ به گل رسید. فرانسه بعد از این گل با خیال راحت‌تر به برنامه تاکتیکی مورد علاقه‌اش پرداخت و به حریف موقعیت چندانی نمی‌داد. به نظر می‌رسید که کار اسپانیا در ادامه گره خواهد خورد اما جادوی پای پسری ۱۶ ساله به داد اسپانیا رسید. لامین یامال، که قبلا رکورددار جوان‌ترین بازیکن تاریخ یورو شده بود، در دقیقه ۲۱ با یک ضربه استثنایی و قوس‌دار پای چپ توپ را به قعر دروازه حریف فرستاد.

یامال به این ترتیب جوان‌ترین گلزن تاریخ جام ملت‌های اروپا (۱۶ سال و ۳۶۲ روز) شد. او همچنین جوان‌ترین گلزن تاریخ تورنمنت‌های مهم (یورو و جام جهانی) نیز شد و رکورد پله (۱۷ سال و ۲۳۹ روز در جام جهانی ۱۹۵۸) را شکست.   یامال پارسال و در تیم زیر ۱۷ سال اسپانیا نیز گلی شبیه به این به فرانسه زده بود. البته آن بازی را فرانسه سه بر یک برد.

اسپانیا پس از این گل به فرانسه فرصت نفس کشیدن نداد و چهار دقیقه بعد ضربه دنی اولمو پس از برخورد با ژول کنده، گل دوم قرمزپوشان را رقم زد. بازی با همین نتیجه در نیمه اول تمام شد. در این نیمه آمار دو تیم نزدیک و البته به نفع اسپانیا بود. اسپانیا در این نیمه ۵۶ درصد مالکیت توپ داشت در حالی که مالکیت فرانسه ۴۴ درصد بود. تعداد حمله‌ها نیز ۱۹-۲۱ به نفع اسپانیا بود. درصد پاس‌های درست اما بسیار بهم نزدیک بود اسپانیا با یک درصد اختلاف (۸۷-۸۸ درصد) از حریف برتر بود. بازی در نیمه دوم هم با حملات اسپانیا و امید فرانسه به ضد حملات آغاز شد. لوئیس دلافوئنه در دقیقه ۵۸ اما به این نتیجه رسید که مدافع ۳۸ ساله‌اش بیش از این توان مهار امباپه را ندارد. به این ترتیب دنی ویوین بجای خسسوس ناواس وارد زمین شد. او در پست مدافع وسط قرار گرفت و ناچو فرناندز بجای ناواس در سمت راست دفاع بازی کرد. پس از آن نوبت دیدیه دشان بود که دست به تغییر ترکیب بزند. او با سه تعویض هم‌زمان تیمش را تهاجمی کرد و آنتون گریزمان، بردلی بارکولا و ادواردو کاماوینگا را در دقیقه ۶۲ وارد زمین کرد.

دو تیم در ادامه عملکرد مشابهی داشتند تا این که در دقیقه ۷۶ این بار سرمربی اسپانیا دو تعویض هم‌زمان انجام داد. میکل مرینو، بازیکنی که گل پیروزی‌بخش به آلمان را زد، بجای دنی اولمو وارد زمین شد و میکل اویارزابال هم جای آلوارو موراتا را گرفت. سه دقیقه بعد از این تعویش اولویه ژیرو، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فرانسه هم به جای عثمان دمبله وارد زمین شد. تلاش دو تیم در ادامه بازی هم گلی به همراه نداشت به این ترتیب قهرمان یورو ۲۰۰۸ و یورو ۲۰۱۲ به فینال این دوره جام ملت‌های اروپا رسید.

اسپانیا در فینال یکشنبه، که در ورزشگاه المپیک برلین برگزار می‌شود باید با برنده بازی انگلیس و هلند مصاف دهد. این بازی فردا شب (۱۰ ژوئیه) در دورتموند برگزار می‌شود. در پایان مسابقه فرانسه و اسپانیا،‌ یامال، که یک روز قبل از مسابقه فینال ۱۷ ساله می‌شود، بهترین بازیکن زمین انتخاب شد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها