جزئیات حداقل حقوق سال جدید
فرارو- با پیشنهاد افزایش 35 درصدی، حقوق کارمندان دولت در سال 1406 به رقم حداقل 25 میلیون و 250 هزار تومان خواهد رسید.
به گزارش فرارو؛ این اعلامیه میتواند واکنشهای مختلفی از جانب مردم و همینطور اعضای کمیسیون تلفیق مجلس را به همراه داشته باشد، زیرا نرخ تورم در حال حاضر به حدود 87 درصد رسیده و از نظر قانونی، ناهماهنگی مشخصی بین این رقم و درصد افزایش حقوق کارمندان وجود دارد. تعداد کارمندان دولت به حدود چهار میلیون نفر میرسد اما میزان افزایش حقوقشان تأثیری بر درآمد 23 تا 24 میلیون ایرانی خواهد داشت.
جزئیات مربوط به افزایش 35 درصدی حقوق کارمندان دولت در سال 1406
اخباری که در اواسط آبانماه امسال درباره بودجه سال آینده منتشر میشود، در قالب پیشنویس ضوابط مالی سازمان برنامه و بودجه خواهد بود. این سازمان هر سال در آبانماه اصول ابتدایی دخلوخرج سال آینده را به دستگاهها ابلاغ میکند تا این نهادها بتوانند برآورد هزینههای خود را بر اساس آن ارسال نمایند. رقم متوسط افزایش 35 درصدی حقوق به طور پلکانی در این بخشنامه تنها یک برآورد اولیه برای تخمین هزینهها است و رقم قطعی پرداخت در سال آینده به حساب نمیآید.
شاید مطلع نباشید که پروسه تصویب بودجه زمانبر است و اساساً هنوز آغاز نشده است. ابتدا هیئت دولت باید متن لایحه را فراهم کند و به تصویب وزرا برساند. پس از ارسال این لایحه به مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کمیسیونهای تخصصی و پس از آن کمیسیون تلفیق بودجه تمام جوانب را بررسی خواهند کرد. پس از تصویب کلیات و جزئیات در کمیسیون تلفیق، گزارش نهایی به جلسه علنی مجلس ارائه میشود تا نمایندگان رای نهایی را اعمال کنند.
تایید شورای نگهبان نیز الزامی است. این فرآیند معمولاً تا اواخر سال ادامه پیدا میکند و به همین دلیل نباید بهطور قطع به افزایش 35 درصدی حقوق کارمندان دولت امیدوار بود.
میزان حقوق کارمندان دولت در سال 1406 چه مقدار خواهد بود؟
اگر توافقی میان دولت و مجلس بر سر رقم پیشنهادی 35 درصدی صورت گیرد، پایه دریافتی کارکنان شاغل و بازنشستههای کشوری و لشکری به یک میزان افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب کمترین حقوق کارکنان از 18 میلیون و 700 هزار تومان به حدود 25 میلیون و 245 هزار تومان خواهد رسید. این رقم فقط نشاندهنده پایه دریافتی است و مقدارهایی مانند حق عائلهمندی و کمکهزینه فرزندان با فرمولهای جداگانه به فیش واریزی افزوده خواهند شد.

کمکهزینه عائلهمندی و کمکهزینه فرزندان بر اساس امتیازاتی که در قوانین مرتبط با جوانی جمعیت و خدمات کشوری آمده، محاسبه میشود. این امتیازات با ضریب ریالی سالیانه ترکیب شده و مبلغ نهایی آنها همزمان با تغییر ضریب ریالی افزایش خواهد یافت.
ضریب افزایش احکام بازنشستگان دولتی نیز مشابه با شاغلان مشخص میشود. با اجرای افزایش 35 درصدی، حداقل دریافتی بازنشستههای کشوری و لشکری از 16 میلیون و 800 هزار تومان به 22 میلیون و 680 هزار تومان تغییر خواهد کرد.
واکنشها به ارقام اولیه اعلامشده درباره حقوق کارمندان دولت در 1406
انتشار خبر افزایش 35 درصدی حقوق کارمندان دولت سبب واکنش کمیسیون تلفیق شد. احمد فاطمی یکی از اعضای این کمیسیون اعلام کرده است که با کلیت بودجه سال آینده مخالف است و این کمیسیون به افزایش 35 درصدی تمایل ندارد. دلیل اصلی این مخالفت عدم تناسب میان ضریب افزایش حقوق و نرخ تورم ذکر شده است.
احتمالاً در جریان هستید که بر اساس قانون، میزان افزایش حقوقها باید با نرخ تورم همخوانی داشته باشد. در حال حاضر نیز مرکز آمار ایران از تورم تقریبی 87 درصدی نقطهبهنقطه خبر میدهد، بنابراین رقم اعلامشده در خصوص میزان افزایش حقوق کارمندان دولت برای سال آینده تقریباً یکسوم نرخ تورم فعلی است.
مواضع فعلی نشان میدهند که تعیین رقم حقوق کارمندان دولت در سال 1406 در جلسات کمیسیون تلفیق با چالشهای متعددی مواجه خواهد شد.
چرا افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1406 اهمیت دارد؟
تصمیمات پیرامون بودجه و دستمزدها به جمعیت وسیعی از اعضای جامعه مربوط میشود. تعداد کارمندان دولت، شامل نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی و کارکنان پیمانکار، بین 2.4 تا 4 میلیون نفر تخمین زده میشود. این جمعیت در وزارتخانهها و سایر نهادهای اجرایی کشور مشغول به کار هستند.
علاوه بر این شاغلان، حدود 2.7 تا 2.8 میلیون نفر بازنشسته صندوقهای کشوری و لشکری، حقوق خود را بر اساس میزان شاغلان دولتی دریافت میکنند.
علاوه بر این جمعیت، باید بدانید که افزایش حقوق کارمندان دولت سیگنالی است در جلسات سهجانبه شورای عالی کار و تأثیر مستقیمی بر تعیین دستمزد کارگران بخش خصوصی دارد. با لحاظ اینکه بیش از 16.5 میلیون بیمهشدگان اصلی و مستمریبگیر در سازمان تامین اجتماعی وجود دارند، تصمیم نهایی درباره حقوق کارمندان دولت در سال 1406 تأثیر عمیقی بر دریافتی میلیونها نفر از نیروی کار ایران میگذارد. اعداد مصوب در قوانین سالانه بودجه، اساس چانهزنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی در پایان سال خواهند بود و خط پایه معیشت را در کل بازار کار تعیین میکنند.