رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 328979

خواص برنج / برنج خام برای لاغری / خواص برنج برای مو / ضرر های برنج

خواص برنج / برنج خام برای لاغری / خواص برنج برای مو / برنج و درمان اسهال / برنج و سنگ کلیه / برنج و سنگ کلیه / فواید برنج / مضرات برنج / درباره ی برنج چه میدانید ؟

a href="http://www.saat24.news/news/328979/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%AE%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%BA%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88-%D8%B6%D8%B1%D8%B1-%D9%87%D8%A7%DB%8C">خواص برنج

فواید برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین B۱ برای بدن می‌باشد. سایر فواید آن عبارتند از مراقبت‌های پوستی، مقاومت دربرابر مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و بیماری‌های قلبی. برنج یکی از عمده‌ترین موادغذایی در اکثر کشورها به شمار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت جهان را سیر می‌کند.

فواید مختلف برنج را می‌توان در بیش از چهل نوع مختلف آن در سراسر جهان یافت. دو گروه اصلی آن شامل برنج غلات کامل و برنج سفید است. برنج غلات کامل چندان فراوری نمی‌شود، درنتیجه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد درحالیکه برنج سفید فراوری می‌شود و از این رو سبوس یا پوشش خارجی آن برداشته شده می‌شود و ارزش غذایی پایین‌تری دارد.

برنج همچنین برحسب طول هر دانه دسته‌بندی می‌شود. غذاهای هندی و چینی از برنج‌های بسیار بلند استفاده می‌کنند درحالیکه کشورهای غربی از برنج کوتاه یا متوسط در غذاهای خود بهره می‌برند.

در زیر به برخی از مهمترین فواید برنج برای سلامتی به اختصار اشاره می‌کنیم:

برنج خام برای لاغری

  • بر اساس مطالعات به دست آمده، افرادی که غلات را به شکل سبوس دار(یا بدون اینکه فرایندی روی آنها صورت گرفته شده باشد) مصرف کنند، کاهش وزن در این افراد مشهود می باشد.
  • پس برای لاغر شدن به خود زحمت ندهید، بلکه برنج قهوه ای مصرف کنید.تحقیقات نشان داده است که غذاهایی که دارای “شاخص گلیسمی” کمی هستند، نسبت به غذاهایی که دارای چربی کمی می باشند، موجب کاهش وزن بیشتری می شوند. همچنین احساس گرسنگی در افرادی که از غذاهای گروه اول مصرف می کنند، نسبت به کسانی که از غذاهای گروه دوم مصرف می کنند، بسیار کمتر است غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی کمی می باشند، شامل کربوهیدرات هایی می باشند که به سرعت جذب نمی شوند، از قبیل: برنج، نان گندم سیاه و دیگر غلات و دانه ها.
  • برای کاهش وزن بهتر است برنج را با مقدار کمی نمک بپزید. نمک باعث افزایش اشتها می شود، اما نباید حذف شود.کاهش مصرف نمک در غذاها باعث کاهش بسیاری از بیماری ها می گردد. از جمله کاهش: کلسترول، فشار خون، اندازه قلب و وزن. همچنین نمک کم در غذا باعث کاهش استفاده از دارو درمانی می گردد.
  • برای کاهش وزن با برنج، فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنید.

برنج و درمان اسهال

از قرنها پیش در طب سنتی دنیا معمول بوده است که از جوشاندۀ برنج برای معالجۀ اسهال کودکان استفاده می شده است. اولین توصیه در این مورد در 3000سال قبل به سانسکریت نوشته شده است ولی تنها اخیرا این خاصیت برنج مورد توجه و تایید دانشمندان جهان قرار گرفته است. مثلا مرکز بین المللی تحقیقات در مورد بیماری های مربوط به اسهال در بنگلادش دورۀ کار آموزی برای مادران در روستا ها ترتیب داه و به آنها آموزش می دهد که چطور از آب جوشانده برنج و نمک طعام از طریق خوردن برای درمان اسهال استفاده کنند. دستور سادۀ این مرکز این است ((دو مشت برنج را در یک لیتر آب جوشانیده و یک قاشق ماست خوری نمک طعام در آن مخلوط نمایید))وبتدریج بخورید .آزمایشها و گزارشها ی عمومی محققان حاکی است که محلول جوشاندۀ برنج و نمک ، اسهال را در زمان محدودی تسکین می دهد و آب بدن را جبران می نماید و تخلیه را تنظیم کرده اسهال را درمان می کند.

خواص برنج برای مو

آب برنج باعث داشتن مویی نرم، سالم و قوی می شود. مو از پروتئین ساخته شده و آب برنج نیز مملو از پروتئین است. پروتئین برنج در تقویت ساقه مو، پر کردن ترک های مو، و نرم و براق کردن آن ها موثر است.

به علاوه، آب برنج شامل نوعی کربوهیدرات به نام اینوزیتول است که می تواند از آسیب دیدن مو جلوگیری کرده و آن را سالم و نرم نگه دارد. همچنین آب برنج با افزایش رشد مو و تقویت ریشه های مو، ترکیب مناسبی برای درمان ریزش مو است.

همچنین آببرنج برای موهای مجعد و غیرقابل کنترل نیز به خوبی عمل می کند. و با پروتئین های موجود در خود خاصیت ارتجاعی و کشسانی مو را افزایش می دهد.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ که در مجله بین المللی علم و لوازم آرایشی منتشر شده، محققان تحقیقات گسترده ای در زمینه تاریخچه انواع مدل های مو و شیوه مراقبت از آن ها در زنان ژاپنی انجام دادند. و متوجه شدند که آن ها هر روز از آب برنج برای شستشوی موهای خود استفاده می کنند. این محلول اسطکاک سطحی مو را کاهش داده و توان کشش آن را بیشتر می کند.

برنج و سنگ کلیه

طبق نظر محققان ژاپنی خوردن سبوس برنج در حدود ده گرم دوبار در روز برای جلو گیری از تشکیل سنگ کلیه کلسیومی بسیار موثر است . این محققان رژیم سبوس برنج را روی 70 بیمار که در عین حال از خوراکی های غنی از کلسیم نیز استفاده می کرده اند آزمایش نموده اند. کلیه داوطلبانی که در مدت 3 ماه تا 3 سال طیق دستور از مقدار کافی سبوس برنج استفاده کرده اند مقدار کلسیم در ادرار آنها خیلی کاهش یافته و به تعداد کمتری سنگ کلیه با ترکیبات کلسیم داشته اند. محققان ژاپنی تاثیر سبوس برنج را در این مورد در ردیف تاثیر دارو های شیمیایی ضد سنگ می دانند با این تفاوت که دارای عوارض جانبی نمی باشد. به نظر می رسد ترکیبات فیتیک اسید یا فیتاتهای موجود در سبوس برنج، جذب روده ای کلسیم ناخواسته را متوقف می کند ودر نتیجه این ماده داخل ادرار نشده و سنگی تشکیل نمی شود .معمولا نشانۀ آغازتشکیل سنگ کلیه از نوع کلسیم ،وجود مقدار زیاد غیر عادی کلسیم در ادرار می باشد. این حالت را به اصطلاح فنی پزشکی ها یپر کلسیوریا گویند.

ضرر های برنج

  1. زیاده‌روی در مصرف برنج به دلیل دارا بودن مقدار بالایی از کربوهیدراتها و مواد نشاسته‌ای به افراد چاق و دارای اضافه وزن توصیه نمیشود.
  2. توصیه پزشکان به افراد دیابتی کاهش مصرف برنج سفید در غذای روزانه آنها است.
  3. به طورکلی زیاده‌روی و مصرف بی رویه برنج موجب بروز جوش صورت، سستی و ضعف بدن، یبوست، اسیدی شدن خون و قولنج می شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها