رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120352

کلیه‌ها چگونه بیمارمیشوند؟

کلیه‌ها چگونه بیمارمی‌شوند؟

سالانه افراد بی شماری در سراسر جهان به بیماری حاد كلیه مبتلا می شوند. اما هنوز اكثر مردم چیزی درباره این بیماری - كه تا زمانی كه خیلی پیشرفته می شود و خودش را نشان می دهد - نمی دانند. همانند بیماری قلبی، بیماری كلیوی نیز یكی از مشكلات خاموشی سلامتی است كه هیچ علائم یا نشانه ای در مراحل اولیه از خود بروز نمی دهد.
در واقع بیماری زمانی نمود پیدا می كند كه عملكرد كلیه كاهش پیدا می كند و یا متوقف شود. به همین دلیل است كه پزشكان سعی دارند با آگاه كردن مردم درباره این بیماری و روند آن شانس خود را برای جلوگیری از عدم عملكرد كلیه و نهایتاً مرگ افراد افزایش دهند.
كلیه های سالم با تولید ادرار، خون بدن را از فضولات و مواد سمی پاك می كنند. آن ها میزان «فلوید» بدن را تنظیم می كنند و احتیاج به موادغذایی مثل سدیم، كلسیم، پتاسیم و فسفر دارند. علاوه بر این كلیه های بدن هورمون هایی ترشح می كنند كه باعث تنظیم فشارخون، ساخت سلول های خونی قرمز رنگ و مستحكم شدن استخوان ها می شود. اكثر كلیه ها عملكرد خوب و درستی دارند، اما گاهی اوقات كلیه ها توانایی خود را در خارج كردن «فضولات و فلویدها» از دست می دهد كه باعث می شود میزان این مواد خطرناك در بدن افزایش پیدا كند. چنانچه این موضوع معالجه نشود، ساخت مواد سمی، فلوید اضافی و میزان مواد معدنی خطرناك در بدن باعث مرگ می شود.
دو نوع بیماری كلیه وجود دارد
۱) بیماری كلیوی حاد: وقتی كه ناگهان كار كلیه ها متوقف می شود.
۲) بیماری كلیوی مزمن (كهنه): در این نوع رشد این پروسه و روند بیماری در طی چند ماه یا حتی چند سال طول می كشد و چنانچه درمان نشود، می تواند باعث از كار افتادن یك كلیه یا هر دوی آن ها شود.
نشانه ها و علائم هر نوع بیماری بستگی به شدت آن دارد. بیماری نوع اول اغلب پس از یك عمل جراحی پیچیده یا یك ضربه یا آسیب جدی رخ می دهد كه علائم آن مثل جمع شدن فلوید، خونریزی داخلی، سرگیجه و حالت كما به طور یك دفعه و ناگهانی خودشان را بروز می دهند كه خوشبختانه در بسیاری از بیماران با درمان مناسب كلیه ها به وضعیت طبیعی یا نزدیك به آن بازمی گردند.
بیماران مبتلا به بیماری كلیوی مزمن، معمولاً با كاهش دائمی عملكرد كلیه ها مواجه می شوند كه بیماری فشار خون و دیابت از رایج ترین دلایل آن است.
درحقیقت بیش از ۴۰درصد بیمارانی كه به بیماری دیابت نوع یك مبتلا هستند، دچار بیماری كلیه مزمن نیز خواهند شد.
اما یك خبر خوب، چنانچه بیماری دیابت كنترل شود، احتمال ناراحتی كلیه كاهش پیدا می كند.
نحوه درمان بیماران كلیوی
نحوه درمان این بیماران بستگی به درجه بیماری و میزان پیش رفتگی آن دارد و در مراحل اولیه با تجویز داروهایی خاص قابل درمان است، اما در مراحل حادتر و انتهایی این بیماران به «دیالیز» منظم یا حتی پیوند كلیه نیاز دارند.
در دیالیز از دستگاهی استفاده می شود كه محصولات اضافی و فضولات و فلویدهای اضافه را از خون بدن خارج می كند و آن را تصفیه می كند.
دو نوع دیالیز برای این بیماران وجود دارد، در نوع اول آن كه HD نامیده می شود، بیمار هفته ای سه مرتبه یا بیشتر باید به مركز دیالیز برود و تا اتمام درمان به ماشین مربوط به دیالیز وصل باشد. اما نوع دوم آن كه PD نامیده می شود، معمولاً هر روز انجام می شود كه در این روش با استفاده از لوله ای كه هنگام پیوند كلیه در قسمت نیم تنه بالای بیمار قرار داده اند فضولات و مواد سمی از داخل كلیه انسان خارج می شود.
«گستون برت» یكی از ۶۰ هزار بیماری است كه در لیست انتظار بیماران پیوند كلیه است. این كارگر ۵۶ ساله ۵ روز در هفته كار می كند و هر روز نیز دیالیز می شود. او می گوید: درست است كه با مشكلات زیادی مواجه هستم، اما با آن ها كنار می آیم، مهم نیست، من زندگی خوب و سالمی دارم و اصلاً شكایتی ندارم.
دكتر «راد» متخصص كلیه می گوید: هیچ درمانی برای بیماران كلیوی مزمن وجود ندارد اما با دادن آگاهی لازمه به افراد عادی كمك كنیم تا حداكثر زمان ممكنه كلیه های سالمی داشته باشند كه بخوبی كار كند.
برای داشتن كلیه های سالمتر:
۱) فشار خون خود را همیشه كمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ نگه دارید. ۱۲۰‎/۸۰
۲) چنانچه به بیماری دیابت مبتلا هستید، حتماً تحت نظر پزشك باشید و سعی كنید آن را كنترل كنید.
۳) رژیم غذایی مناسب و مغذی داشته باشید و حداقل روزانه ۵ وعده از میوه جات و سبزیجات استفاده كنید.
۴) مراقب كلسترول خود باشید.
۵) سیگار نكشید.
۶) روزانه بیش از ۲‎/۴۰۰ میلی گرم سدیم (نمك) مصرف نكنید، یعنی تقریباً معادل یك قاشق چایخوری.
۷) حتماً روزانه زمانی را به ورزش اختصاص دهید.
۸) حتماً سالی یك بار برای معاینه كلیه های خود نزد پزشك بروید.
۹) همه آزمایش های مربوط به كلیه را كه پزشكتان لازم و ضروری می داند، انجام دهید.
۱۰) چنانچه دچار عفونت های كلیوی یا مثانه شدید نزد پزشك بروید كه از علائم آن ادرار همراه درد یا سوزش، كدر و قرمز رنگ شدن رنگ ادرار، تب و لرز شدید، كمر درد و یا درد در دو طرف دنده های بدن است.

منبع : روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها