رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 163621

ناگفته هایی از حاشیه های آتش سوزی مسجد ارک

ساعت24- ابوالفضل بختیاری داماد حاج منصور ارضی از مداحان اهل بیت که توانسته با صدای دلنشین خود هزاران عاشق دلسوخته اهل بیت را راهی نجف و کربلا کند. با او به گفت و گو نشستیم و از حادثه دردناک آتش سوزی مسجد ارک تا بیزینس و شغل شخصی اش برای ما گفت، در زیر متن این گفت و گو را با هم می خوانیم:

غبار روبی مسجد جمکران - قم
ابوالفضل بختیاری داماد حاج منصور ارضی از مداحان اهل بیت که توانسته با صدای دلنشین خود هزاران عاشق دلسوخته اهل بیت را راهی نجف و کربلا کند. با او به گفت و گو نشستیم و از حادثه دردناک آتش سوزی مسجد ارک تا بیزینس و شغل شخصی اش برای ما گفت، در زیر متن این گفت و گو را با هم می خوانیم:

آقای بختیاری در ابتدا خود را معرفی کنید؟

ابولفضل بختیاری متولد سال 1353 هستم، بچه محل خزانه بخارایی پایین تر از ترمینال جنوب، در زمان نوجوانی کلاس قران می رفتم و عضور گروه سرود در مدرسه بودم در آن ایام برای کار فرهنگی به جبهه ها می رفتیم و در لشگر های مختلف برای سربازان وطن سرود می خواندیم در طول این رفت و آمد ها یکبار در مینی بوس آقایی بود که نوارهای حاج منصور را می گذاشت ایشان مرا به جلسه حاج آقا منصور ارزی دعوت کرد و آشنایی من با جلسه حاج اقا از سال 67 بود.

در ادامه چه گونه این آشنایی بیشتر شد؟

من مدتی شعر می گفتم و با حاج سعید حدادیان یک آشنایی داشتیم روزی که در جلسه نشسته بودم دیدم حاج منصور شعر مرا می خواند، یک شادی وصف ناپذیری درون من شکل گرفت و کم کم به کلاس مداحی رفتم و به واسطه همان دوره در اوج جوانی و دربیست سالگی در بیت رهبری نزد حضرت آقا در شب فاطمیه پیش از منبر اصلی خواندم، و بعد از آن هم در سال هفتاد و شش بعد از روضه حاج منصور نوهه می خواندم.

یک نکته ای را برایتان بگویم من قبل از مداحی به صورت جدی قرائت قران کار می کردم روزی حاج سعید حدادیان به من گفت بین قرائت قرآن و مداحی یکی را برای حرفه ای شدن انتخاب کن، خودم فکر می کنم خدا خودش جوری موانع و بر طرف کرد و کار را درست کرد که به سمت مداحی بروم.

شما از مداحان تحصیل کرده هستید؟

یک روزی در مشهد آقای ابولقاسمی به من گفتند طلبه شو! من آن موقع کنکور داده بودم و منتظر نتیجه، اما در مورد طلبگی هم تحقیقاتی انجام داده بودم ولی هنوز به تصمیم قطعی نرسیده بودم در همان ایام ، ابتدا دانشگاه سراسری تربیت معلم دار الفنون قبول شدم و در دانشگاه ازاد رشته مدیریت صنعتی که مدیریت صنعتی را انتخاب کردم و چند سال هم پیش ارشد همان رشته را گرفتم . که ایشاالا دنبال دکتری هم خواهم رفت، البته این ها همه عناوین دنیوی هستند، خود حاج منصور می گفتند گذشت زمانی که افرادی که هیچ کاری نمی توانستند بکنند به سراغ مداحی می ایند مداح باید علم داشته باشد.

من دو بچه یک پسر و یک دختر دارم ، پسرم در کلاس های مداحی شرکت کرده و الان شعر می گوید، برای مداحی باید شعر دانست و خواندن شور خوانی فایده ای ندارد. شما ببینید دور نمایی این قضیه زیباست یک سی دی می بیند که فرد دارد شور میخواند اما مداحی خوب است که پیش منبری خوب بخواند دعا بخواند روضه و شور بخواند الان همه تک بعدی شده اند دهه محرم خیلی آدم ها می آیند و می خوانند به این افراد مداح نمی گویند طول خوندن مهم تر از عرض خواندن است طول خوندن حاج منصورر و حاج سعید زیاد شده است به خاطر دعا خوانی و مناجات به خاطر روضه واحد نه فقط شور!شور زمان خاص دارد و برای جوان است برای تک بعدی نبودن و بقای عمر مداحی باید در همه حوزه ها خوب بود

چه گونه داماد حاج منصور شدید؟

من با حاج سعید حدادیان بسیار مانوس بودم گروه سرودی داشتیم که با امیر حسین ارضی پسر عموی خانمم آشنا شدم، و آنجا متوجه شدم حاج آقای ارضی در خانه دختری دارند که به سن و سال من می خورد، از طرفی حاج سعید اسرار داشت من ازدواج کنم اما من در تصمیم به ازدواج تردید داشتم که پیش حاج آقای حق شناس رفتم و ایشان برای من استخاره گرفت و نتیجه استخاره را مثبت اعلام کردند و در ادامه خدا خواست و همه چیز رو به راه شد.

از وقایع تلخ آتش سوزی در مسجد ارک برایمان بگویید؟

قبل از آن بگویم که آن افراد واقعا جدا شده بودند، وقتی با برخی افراد خانواده این عزیزان صحبت می کردم شکل آمدن آن ها را به هیات برایم تعریف می کردند متوجه شدم این افراد از سوی خداوند گلچین شده بودند که به مقام شهادت برسند اما از آن روز برایتان بگویم، ما معمولا همیشه شب ها قبل از نماز مغرب به همراه خانم و پسرم در مسجد حاضر بودیم اما آن شب پسرم تب داشت و مریض بود و همسرم به خاطر او نیامد من هم تصمیم گرفتم ابتدا به خانه سر بزنم و بعد به مسجد بروم همین طور که در حال آماده سازی شعر و سبک بودم دیدم تلفن زنگ می خورد که آن اتفاق افتاده است ابتدا جدی نگرفتم و فکر کردم شایعه سازی است اما بعد که تلفن ها ادامه دار شد خودم را به سرعت به مسجد رساندم.

واقع تلخ در ایام محرم اتفاق افتاد که کام خیلی ها را تلخ کرد، شما در آیین تشیع این عزیزان نوهه ای خواندید که خیلی گل کرد؟

شعر غسل من اشک چشامه که شب دوم سال هشتاد و سه خواندم را در آن مراسم هم خواندم که با استقبال مواجه شد. من یک نکته به شما بگویم حاج منصور پروسه پیر شدنش بعد از ماجرا آتش سوزی مسجد ارک بسیار سرعت یافت.

پرونده آن ماجرا بسته با گذشت این همه سال بسته شده است؟

برخی از خانواده ها که تعدادشان نسبت به شهدا بسیار اندک است هنوز دنبال گرفتن دیه ماه حرام هستند، البته دیه به میزان ماه عادی را دریافت کردند.

شما چرا هیات مستقل ندارید؟

من زمانی هیات جدا گانه داشتم البته در آن ایام هم اهل تبلیغ و سر و صدا نبودم جلسه ای بود و هر کس که دوست داشت می آمد ، اما در برهه ای از زمان دور حاج منصور خالی شد و حاج سعید حدادیان هیات مستقل داشت و حاج حسین سازور همین طور و شرایط به گونه ای بود که من بایستی کنار حاج اقا حاضر می شدم و کارم هم در جلسه مشخص بود.

از مخالفت حاج منصور با حضور دوربین ها در هیات برایمان بگویید؟

ابزار تکنولوژی وقتی می آیئ دوربین می آید باید نور هم باشد نور که باشد تجهیزات صدا متفاوت می شود و همین طور اتفاقات شکل جلسه را عوض می کند، که حاج منصور با آن مخالف بود

شغل اصلی شما چیست؟

من در مجموعه ای که بودم با توجه به تحصیلاتم پست گرفتم و مدیرعامل شرکت شیمیایی شدم تا کنون چند شرکت زیان ده گرفتم و سود ده تحویل دادم، جایگاه یک فرد که کارشناس ارشد خوانده مشخص است، البته این را هم بگویم از فامیل بودن با حاج منصور در دولت های مختلف در برخی سیستم های دولتی آسیب دیدم که اهمیتی ندارد.

شما هر سال در شب حضرت ابالفضل (ع) شعر لری می خوانید ماجرای خاصی دارد؟

ما از لرهای بختیاری هستیم که زمان رضا خان در کشور پخش شدند، مادرم همیشه با زبان لری با ما صحبت می کند ، هر سال تولد حضرت عباس یک شعری لری با سبک جدید می خوانم

برای خواند در جلسات پاکت هم میگیرید؟

نه جای زیاد می روم نه پاک می گیرم، بیشتر هیات حیدر خمسه و هیات حاج منصور و جلسات سعید حدادیان می روم که این افراد همگی از عزیزان ما هستند و هیچ گاه بحث مالی نداریم اما زمانی که برای جلسه به جمکران می روم پول می گیرم زیرا این پول پول امام زمان است و پر برکت است، آنقدر هم به جلسات مختلف دعوت میشوم ولی چون کارم مداحی نیست و سفر شهرستان برایم سخت است قبول نمی کنم.

کسی که برای خواندن در خانه امام حسین پول دریافت کند از نظر شما اشکالی به او وارد است؟

کسی که مداحی که شغلش است، طبق آموزه های اهل بیت هیچ اشکالی ندارد اما نباید چانه زنی کند عدد بدهد که کار را خراب می کند و ارزش را از بین می برد.

نظرات خود را در مورد کلمات زیر بگویید؟

حاج حسین سازور: مداح ولایی که اخلاصش را دوست دارم
محمد رضا طاهری: مداح با معرفت و با اخلاق

محمود کریمی: در مداحی بسیار فنی است و در سبک نفر اول کشور است

عباس عراقچی: کل تیم آقای ظریف خیلی زحمت کشیدند، و در این دولت تنها آن ها خوب کار کردند ، من چون در صنعت هستم و رکود را می بینیم از این دولت فقط وزارت خارجه را قبول دارم.

شما هم از وضعیت اقتصادی ناراضی هستید؟

ببینید حضرت آقا چون خودش رییس جمهور بوده دید بسیار بازی دارد، آقا می گوید دولت باید اصل 44 را اجاره کند که دولت ها از انجام ان سر باز می زنند چرا، چون من برای به ریاست دولت رسیدن باید عده ای را دور خودم جمع کنم و به آنها پست و امتیاز بدهم که اگر بخواهم اصل چهل و چهار و خصوصی سازی را اجرا کنم مشخص است که دولت کوچک می شود و کار برای حفظ رای و حفظ قدرت بسیار سخت خواهد شد.جدا از بحث اقتصاد مقاومتی و بحث خصوص سازی نیز جایگاه ویژه ای در رفع مشکلات اقتصادی دارد.

احمدی نژاد رئیس جمهوری بود که حرف از آرمان ها و ارزش های امام زد چهار سال اول عالی بود اما بحث فتنه نظام را عقب انداخت اگر چهار سال دوم مثل چهار سال اول بود امیر کبیر زمان لقب می گرفت، حاشیه هایی نظیر اتفاقات مشایی عملکرد او را زیر سوال برد.

شما احمدی نژادی هستید؟

بله، من تفکرش را دوست دارم، مبارزه با استکبار را دوست دارم ، ادمی را می شناسم در روستا که برای سلامتی احمدی نژاد دو رکعت نماز می خواند زیرا او را خانه دار کرده است.

جواد مقدم: شور را بسیار خوب می خواند

شما فوتبالی هستید؟

بله ، من محمد رضا طاهری و حسین هوشیار استقلالی هستم تیم ما قهرمان نشد ولی یکی از شعباتمان قهرمان شد!

راه نو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها