رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 213516

سنگ کلیه | روش جدید درمان انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از مشکلاتی است که برخی از مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند روش جدیدی کشف شده که با آن میتوان مشکل سنگ کلیه را حل کرد در ادامه این روش ها را برای شما بیان میکنیم.

سنگ کلیه
html>

سنگ های کلیه (لیتیاز کلیوی ، نفرولیتاسیس) رسوبات سختی هستند که از مواد معدنی و نمکی تشکیل می شوند که در کلیه شما شکل می گیرد.

سنگ کلیه دلایل زیادی دارد و می تواند بر هر بخشی از دستگاه ادراری شما - از کلیه تا مثانه شما - تأثیر بگذارد. غالباً ، هنگامی که ادرار غلیظ می شود ، سنگ تشکیل می شود و باعث می شود مواد معدنی تبلور شوند و به هم بچسبند.

عبور از سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد ، اما اگر بموقع تشخیص داده شوند ، این سنگ ها هیچ آسیبی دائمی به شما نمی رسانند. بسته به وضعیت شما ، ممکن است به چیزی بیش از مصرف داروهای ضد درد و نوشیدن آب زیادی برای عبور از یک سنگ کلیه نیاز داشته باشید. در موارد دیگر - به عنوان مثال ، اگر سنگ ها در مجاری ادراری قرار بگیرند ، با عفونت ادراری همراه هستند یا عوارض ایجاد می کنند - ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

اگر در معرض خطر ابتلا مجدد هستید ، ممکن است پزشک معالج پیشگیری را برای کاهش خطر ابتلا به سنگ مکرر کلیه توصیه کند.

علایم سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است باعث ایجاد علائم نشود تا زمانی که درون کلیه شما حرکت کند یا به مجرای شما منتقل شود - لوله اتصال کلیه و مثانه. در آن مرحله ، ممکن است این علائم را تجربه کنید:

درد شدید در پهلو و پشت ، زیر دنده ها تهوع و استفراغ
درد هنگام ادرار نیاز مداوم به ادرار کردن
دردی که به صورت موجی وارد می شود ادرار بیشتر از حد معمول
ادرار صورتی ، قرمز یا قهوه ای در صورت وجود عفونت تب و لرز وجود دارد
ادرار ابری یا ناخوشایند ادرار کردن مقادیر اندک

دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران تابیده می شود

با حرکت سنگ در مجاری ادراری شما ممکن است درد ناشی از سنگ کلیه تغییر کند - مثلاً انتقال به مکان متفاوت یا شدت آن افزایش یابد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید:

در صورت بروز علائم و نشانه هایی که نگران کننده هستند ، با پزشک خود ملاقات کنید.

در صورت تجربه ای ذیل فوریت های پزشکی را جستجو کنید:

درد آنقدر شدید است که نمی توانید آرام بنشینید یا موقعیتی راحت پیدا کنید

درد همراه با حالت تهوع و استفراغ

درد همراه با تب و لرز

خون در ادرار شما

مشکل در عبور ادرار

علل سنگ کلیه

سنگ کلیه اغلب علت مشخص و معینی ندارد ، اگرچه چندین عامل ممکن است خطر شما را افزایش دهند.

سنگ کلیه هنگامی ایجاد می شود که ادرار شما حاوی مواد کریستالی بیشتری است - مانند کلسیم ، اگزالات و اسید اوریک - از آنجایی که مایع موجود در ادرار شما می تواند رقیق شود. در عین حال ، ادرار شما ممکن است فاقد موادی باشد که از جمع شدن کریستال ها جلوگیری کند و محیطی ایده آل برای تشکیل سنگ کلیه ایجاد می کند.

 ‫سنگ کلیه چیست‬‎
سنگ کلیه

انواع سنگ کلیه

دانستن نوع سنگ کلیه به تعیین علت کمک می کند و ممکن است سرنخ هایی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه بیشتر ایجاد کند. در صورت امکان ، اگر یکی را گذراندید ، سنگ کلیه خود را ذخیره کنید تا بتوانید آن را برای تجزیه و تحلیل به پزشک خود ببرید.

انواع سنگ کلیه شامل موارد زیر است:

سنگهای کلسیم اکثر سنگهای کلیه سنگهای کلسیم هستند ، معمولاً به شکل کلسیم اگزالات. اگزالات ماده ای طبیعی است که در مواد غذایی موجود است و روزانه توسط کبد شما نیز ساخته می شود. برخی از میوه ها و سبزیجات و همچنین آجیل و شکلات دارای محتوای اگزالات بالایی هستند.

رژیم غذایی ، دوز بالای ویتامین D ، جراحی بای پس روده و چندین اختلال متابولیک می توانند غلظت کلسیم یا اگزالات در ادرار را افزایش دهند.

سنگهای کلسیم نیز ممکن است به شکل کلسیم فسفات ایجاد شود. این نوع سنگ در شرایط متابولیکی مانند اسیدوز توبولار کلیه شایع تر است. همچنین ممکن است با سردردهای میگرنی خاصی یا مصرف برخی داروهای تشنج مانند توپیرامات (توپاماکس) همراه باشد.
سنگ های Struvite. سنگهای استروویت در پاسخ به عفونت مانند عفونت ادراری تشکیل می شوند. این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کنند و کاملاً بزرگ شوند ، گاهی اوقات با علائم کمی یا هشدار کمی وجود دارد.
سنگهای اسید اوریک. سنگهای اسید اوریک در افرادی که مایعات به اندازه کافی نمی نوشند یا مایعات زیادی از دست می دهند تشکیل می شود ، افرادی که رژیم با پروتئین بالا می خورند و افرادی که نقرس دارند. برخی عوامل ژنتیکی همچنین ممکن است خطر ابتلا به سنگهای اسید اوریک را افزایش دهند.
سنگ های کیستین. این سنگ ها در افراد دارای اختلال ارثی شکل می گیرد که باعث می شود از کلیه ها مقدار زیادی از اسیدهای آمینه خاص (سیستینوریا) دفع شوند.

پیشگیری از سنگ کلیه

عواملی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد عبارتند از:

تاریخچه خانوادگی یا شخصی. اگر شخصی در خانواده شما دارای سنگ کلیه باشد ، احتمالاً شما نیز دچار سنگ می شوید. و اگر قبلاً یک یا چند سنگ کلیه داشته اید ، در معرض خطر ابتلا به دیگری هستید.
کم آب نوشیدن هر روز می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند و کسانی که زیاد عرق می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین باشند.
رژیم های خاصی. خوردن رژیم غذایی با پروتئین ، سدیم (نمک) و قند زیاد ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سنگ کلیه را افزایش دهد. این خصوصاً در مورد رژیم غذایی با سدیم بالا صادق است. نمک زیاد در رژیم غذایی شما میزان کلسیم را در کلیه های شما باید فیلتر کند و خطر سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
چاق بودن شاخص توده بدنی بالا (BMI) ، اندازه زیاد کمر و افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است.
بیماری های گوارشی و جراحی. جراحی بای پس معده ، بیماری التهابی روده یا اسهال مزمن می تواند باعث تغییر در روند گوارش شود که بر جذب کلسیم و آب شما تأثیر می گذارد و سطح مواد سنگ سازنده در ادرار شما را افزایش می دهد.
سایر شرایط پزشکی. بیماری ها و شرایطی که ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد شامل اسیدوز توبولار کلیوی ، سیستینوری ، هیپرپاراتیروئیدیسم ، داروهای خاص و برخی عفونت های دستگاه ادراری است.

درمان سنگ کلیه
سنگ کلیه در ادرار

درمان سنگ کلیه

اگر علایم فوق الذکر را داشتید و به وجود سنگ کلیه در خود مشکوک هستید لازم است که هنگام ادرار یک کاغذ صافی یا گاز بگذارید تا سنگ دفع شده را مشاهده نمائید سپس آنرا نزد پزشک ببرید چون سنگ کلیه انواع مختلفی دارد و تشخیص نوع آن اولین راه درمان آن است.

سنگ کلیه با آزمایش ادرار ، سی تی اسکن ، سونوگرافی و اروگرافی تشخیص داده می گردد

معمولا در صورتیکه سنگ کلیه مشکلاتی مثل انسدادد لوله های ادرار یا عفونت ایجاد نکند نیازی به درمان آن نمی باشد

ولی در صورتیکه سنگ بزرگتر باشد و عفونت ایجاد کند یا مانع از دفع ادرار شود حتما حتما باید درمان شده و از بدن خارج گردد.

را حل های مختلفی برای درمان وجود دارد که از جمله آنها می توان به حل کردن آن با استفاده از داروهای شیمیایی ، دفع و خارج کردن آن از طریق پوست ، خارج کردن مستقیم آن از طریق آندوسکوپ ، سنگ شکنی با استفاده از اشعه ماورا صوت و درصورت لزوم که خیلی به ندرت پیش می آید جراحی باز را نام برد.

رژیم غذایی برای سنگ کلیه

رژیم غذایی برای سنگ کلیه‬‎
مواد خوراکی مفید برای سنگ کلیه

در صورتیکه سنگ کلیه شما از نوع سنگ فسفر یا کلسیم باشد لازم می باشد تا مقدار این عناصر را در بدن کاهش یابد و از خوردن موادغذایی که حاوی کلسیم هستند خودداری نمائید

اگر تشخیص پزشک سنگ کلیه فسفاته می باشد مصرف مواد غذایی و میوه هایی که دارای مقدار قابل توجهی اسید هستند به اسیدی کردن ادرار و تجزیه سنگ کلیه کمک می نماید

و در صورتی که سنگ کلیه از نوع سیستینی می باشد بر عکس مورد بالا از مواد غذایی قلیایی استفاده نمائید

و در تمامی انواع سنگ های کلیه مصرف روزانه 8-13 لیوان آب توصیه می گردد.

دانستنی های مهم در مورد سنگ کلیه

در صورت مشکوک بودن به بیماری کلیه ، ادرار از نظر خون ، عفونت و تغییرات شیمیایی مورد آزمایش قرار می گیرد . همچنین ادرار حداقل در طی 24 ساعت جمع آوری می شود تا بتواند میزان دفع روزانه برخی از مواد را محاسبه کند. آزمایش خون به ارزیابی عملکرد کلیه و شناسایی التهاب همراه و بیماری های متابولیکی احتمالی به عنوان علت ایجاد سنگ کلیه کمک می کند.

افرادی که دارای سنگ کلیه هستند هنگام ادرار کردن باید از غربال استفاده کنند تا هنگام دفع ادرار سنگ یا قسمت هایی از آن را بگیرند. بررسی رسوبات در آزمایشگاه می تواند اطلاعاتی راجع به علت دقیق تشکیل سنگ ایجاد کند. سپس می توان به طور خاص سنگ کلیه را درمان کرد یا به طور خاص می توان از تشکیل سنگ های بعدی جلوگیری کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها