رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 318858

خواص نخود | معجزه نخود برای سلامتی

ساعت24-نخود فواید شگفت انگیزی دارد که بسیاری از آن به تازگی برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم هر آنچه میخواهید در خصوص عجایب نخود در بهبود سلامت بدن بدانید برای شما گردآوری کردیم

432
html>

خواص نخود

نخود ،با نام علمی (Cicer arietinum) ، یا با نام garbanzo لوبیا یا گرم بنگال ، گیاه سالانه از خانواده نخود فرنگی (Fabaceae) است که به دلیل دانه های مغذی آن به طور گسترده رشد می کند. نخود یک گیاه مهم غذایی در هند ، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی است. این دانه ها سرشار از فیبر و پروتئین هستند و منبع خوبی از آهن ، فسفر و اسید فولیک هستند.

توصیف فیزیکی

گیاهانی با بوته 60 سانتی متری (2 فوت) دارای برگهای پر مرکب و پر گل است. گیاه دارای ساقه شاخه ای ، راست یا خم شده است که برگهای پر پر آن به صورت متناوب روی ساقه قرار گرفته است. برگها شامل 11-15 جزوه جداگانه هستند که به شکل بیضی شکل هستند. گلها به صورت جداگانه یا به صورت جفت تولید می شوند و می توانند به رنگ سفید ، صورتی ، بنفش یا آبی باشند. غلاف بذر رمبوید یا بیضوی است و حاوی دانه های 4-4 کرم ، قهوه ای ، سبز یا سیاه است. گیاه نخود می تواند از 20 سانتی متر (7/7 اینچ) تا 100 سانتی متر (39.4 in) و به صورت سالانه تنها در یک فصل رشد کند. همچنین نخود از جنوب شرقی ترکیه نشات گرفته است.

موارد مصرف:

مورد اول:

نخودی که با آب لیمو ، روغن زیتون و تاهینی (رب کنجد) به خمیر پخته شده می شود - در خاورمیانه به طور گسترده ای به عنوان سس خورده می شود و برای نان مصرف می گردد.

مورد دوم:

نخود های پخته شده را برای فلافل ، یک غذای محبوب خاورمیانه استفاده می شوند. در جنوب اروپا و آمریکای لاتین ، نخود یکی از ترکیبات متداول سوپ ، سالاد و خورش است. نوعی وعده غذایی یا آرد نیز از نخود ساخته شده است و می توان از آن برای تهیه پلو معروف به socca یا مخلوط کردن با گندم یا آردهای دیگر برای پخت استفاده کرد.

مورد سوم:

نخود همچنین به طور معمول پخته می شود و داخل خمیر می شود تا غذای محبوب یعنی حمص تولید شود.

مورد چهارم:

مانند سایر حبوبات ، نخودها ارتباطی هم افزایی با باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن دارند و برای بهبود شرایط خاک می توان آنها را با محصولات دارای نیتروژن مانند غلات کشت کرد.

خواص نخود

خواص نخود

اگر در طبیعت به دنبال مواد خوراکی باشید که آن را معدن ویتامین و املاح بنامید قطعا نخود یکی از آنها است.

ویتامین ها و مواد غنی موجود در نخود:

انواع فیبرها منیزیم
ویتامین B9 ویتامین B
هیدرات کربن پتاسیم
آهن زینک(روی)
فسفر پروتئین
ویتامین B6 کلسیم
اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی ویتامین E
ویتامین B3 سدیم
ویتامین B2 سلنیوم
اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو ویتامین C
یُد ویتامین A

فیبر موجود در نخود مانند صابونی است که تمام سموم بدن را دفع می کند لذا از ارزش غذایی ویژه ای برخوردار می باشد

خواص نخود برای مو

خواص نخود برای مو

بر اساس مطالعات دانشمندان ثابت گردیده که نخود به دلیل خاصیت خون رسانی عالی می تواند در جلوگیری از ریزش مو و حتی در رویش مجدد آن نقش خوبی ایفا کند بهتر است هر روز یک استکان آب نخود خیس خورده را با مقداری زیره مخلوط نمایید و صبح ها میل کنید بعد از یکماه تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده خواهید نمود

خواص نخود خام

خواص نخود خام

حکیم توانای ایرانی ابوعلی سینا از خواص نخود بسیار آورده است آن را جاروی معده و روده نامیده است.

نحوه مصرف نخود:

اگر مقداری نخود سبز را کوبیده و هر روز میل کنید مدفوع را طبیعی کرده و از اسهال جلوگیری می نماید و تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن انواع انگل ها و کرم های روده و معده دارد، نخود سبز در پاکسازی مجاری هم اثر گذار است کافیست هر روز مقداری از آن را صبح ها بطور ناشتا به خوبی جویده و میل کنید نخود به دلیل داشتن فسفر، پتاسیم، آهن، نشاسته، قند و اسید فسفریک می‏باشد. نیروبخش بدن و خون و اعصاب مغز را نیز تقویت می نماید.

نخود خام برای تقویت قوای جنسی هم بسیار سودمند است و منی را افزایش می دهد اگر هر روز با مقداری عسل مخلوط کنید به خوبی بکوبید و هر روز میل کنید تاثیر اعجاب آوری در مدت کوتاهی خواهد گذاشت

انواع نخود

انواع نخود

نخود در طبیعت انواع مختلفی دارد که ما در این مطلب به اختصار به برخی از آن اشاره می نماییم.

1-نخودبری؛ این نخود معمولا خیلی کم مورد استفاده قرار میگیرد اما دارای خواص چشمگیری در کاهش جراحت حاصل از عمل جراحی و همینطور کاهش ورم لثه ها می شود این نخود از افزایش قوای جنسی بسیار سودمند می باشد

2-نخود بستانی؛ این نخود امروزه به وفور یافت می شود این نخود برای تقویت معده و روده، ریه و کمر و افزایش جریان خون در بدن بسیار اثر گذار است در بین حبوبات به این گیاه غذای ریه می نامند

3-نخود سیاه؛ شاید باورتان نشود که این نخود واقعا وجود دارد اما بسیار کمیاب است این نخود برای خانم های باردار به شدت مضر می باشد و سبب سقط جنین خواهد شد این نخود برای مبتلایان به جذام و سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید است ولی نباید به هیچ وجه در خوردن آن زیاده روی نمود.

خواص نخود برای هضم غذا

100 گرم نخود خشک حاوی 15.5 گرم فیبر است که تقریبا نیمی از نیاز روزانه شماست. فیبر به کاهش کلسترول کمک می کند و باعث سلامت روده می شود. از آنجا که دو سوم فیبر نخود حل نمی شود ، از طریق دستگاه گوارش بدون تغییر به روده بزرگ می رود. در این راه ، آنها روده را تمیز می کنند و مخاط روده را سالم نگه می دارند ، که به نوبه خود خطر مشکلات روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها