رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 320439

خواص بلوط | طرز خوردن بلوط و مطالبی در باره خواص آن برای ورزشکاران

هر آنچه از فواید شگفت انگیز بلوط برایتان بگوییم کافی نیست بسیاری از آن به تازگی برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در خصوص عجایب بلوط را برای شما شرح دهیم.

شاه بلوط آبی
html>

گونه های بلوط در خانواده Fagaceae قرار دارند که می توانند به دو زیرخانواده تقسیم شوند: بلوط قرمز و بلوط سفید ، که برای گونه های درختی فردی نیز نامگذاری شده اند. اینها شناخته شده ترین انواع گونه های بلوط هستند.

برخی از معروف ترین درختان بلوط در بخش بلوط سفید عبارتند از:

1-بلوط شاه بلوط باتلاق (Quercus michauxii)

2- بلوط (Quercus austrina)

3-بلوط overcup (Quercus lyrata)

4- شاه بلوط (Quercus montana)

5- بلوط (Quercus alba.)

همه این گونه های بلوط در پاییز جوانه می زنند ومیوه بلوط آنها در یک سال رشد بالغ می شود.

برگ ها دارای لوب های گرد هستند و پوست آنها در مقایسه با بلوط های قرمز رنگ ، خزدار و روشن تر است. آنها همچنین نسبت به بلوط های قرمز اسیدهای تاننیک کمتری تولید می کنند. عدم وجود تانن باعث می شود که میوه کمتر تلخ و مورد علاقه حیوانات وحشی باشد. تلخ ترین قسمت بلوط همان قسمت انتهایی است که باریک می شود و روبروی کلاه است. اینجاست که اکثر اسیدهای تاننیک متمرکز شده اند. بسیاری از حیوانات ، به ویژه سنجاب ها ، بلوط را می خورند اما تلخ ترین قسمت از آن باقی می ماند. این تضمین می کند که یک محصول دیگر درخت بتواند سال بعد جوانه بزند زیرا قسمت دست نخورده باقی مانده و گاهی حتی به خاک سپرده می شود.

بلوط قرمز

شناخته شده ترین گونه در بلوط قرمز بلوط قرمز شمالی (Quercus rubra) است اما بسیاری دیگر مانند بلوط آبی (Quercus nigra) ، بلوط سنجاق (Quercus palustrius) ، بلوط سیاه (Quercus velutina) و جنوبی وجود دارد. این گونه ها نسبت به نوع دیگر خود دارای پوستی تیره تر هستند و با بالغ شدن آنها خطوط عمودی با رنگ روشن دارند که طول تنه را در بر می گیرد. این ظاهر به آنها اجازه می دهد تا به راحتی شناخته شوند.

ویژگی های بلوط:

ویژگی اول:

برگهای درخت بلوط معمولا نسبت به گونه های بلوط سفید عمیقاً لوب هستند و به نقطه مشخصی می رسند. بلوط در بهار جوانه می زند و دو سال طول می کشد تا بلوط بالغ شود. این درخت هر سال بلوط تولید می کند اما به طور همزمان بلوط های بالغ و نابالغی روی درخت تولید می شود.

ویژگی دوم:

افزایش مقدار تانن باعث می شود که در صورت عدم مصرف حیوانات وحشی ، بلوط افتاده تا حدودی در کف جنگل حفظ شود. اگر این مورد باشد ، ممکن است باعث شود که بلوط های قرمز در اواخر زمستان و اوایل بهار در کف جنگل پراکنده شوند. این یک منبع غذایی مفید را قبل از سبز شدن بهار فراهم می کند ، خصوصاً اگر زمستان سختی بوده است.

بلوط را چگونه بخوریم

بلوط نوعی گیاه است که از فندق مقداری درشت تر و هر چند عدد از آن درپوسته ای به رنگ سبز و خاردار جا گرفته است.طریقه مصرف بلوط همانند فندق می باشد و باید آن را از پوست سبز رنگش جدا کرده و پوست قهوه ای آن را خرد کنید سپس به صورت تفت داده شده و یا آب پز آن را میل نمائید.

خواص بلوط

خواص بلوط

بلوط همانند فندق و دیگر اعضای آجیل خوش طعم نیست اما به علت خواص زیادی که دارد مانند اجزای آجیل از آن استفاده می گردد.امروزه از بلوط در کیک و بستنی و حتی در آرد ها به عنوان حجم دهنده در نان ها استفاده می گردد.

بلوط دارای:

نشاسته پتاسیم
چربی منیزیم
پروتئین کلسیم
فیبر

مقدار چربی موجود در بلوط از فندق کمتر است اما نشاسته آن بیشتر است.بلوط به علت داشتن مقدار زیادی فیبر خاصیت سیر کنندگی دارد و همینطور به علت دارا بودن اسید چرب غیر اشباع کلسترول ندارد.

در ادامه مطلب خواص بلوط را به طور طبقه بندی شده تر بیان خواهیم نمود.

خواص بلوط برای التهاب

از غنی ترین گیاهان از نظر میزان تانن بلوط است و به دلیل وجود همین ترکیب بلوط ضد اسهال و منقبض کننده می باشد.به علاوه بلوط به دلیل دارا بودن ترکیبات فلاونوییدی خاصیت ضد التهابی دارد.بلوط به وسیله کاهش دادن تورم عروق انتهای روده التهابات هموروییدی را کاهش می دهد.

بلوط برای ورزشکاران

بر اساس گفته های متخصصان تغذیه مصرف بلوط برای ورزشکاران بعد از انجام تمرینات ورزشی مفید است زیرا این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و منیزیم است که سبب تسکین گرفتگی عضلات و کوفتگی آن ها می گردد.

خواص درمانی بلوط

پیشنهاد می شود بخوانید : با بلوط دندان‌های خود را سفید کنید

خواص درمانی بلوط

استفاده از بلوط سبب درمان مشکلات زیر می گردد:

1)اگزما:استفاده از بلوط سبب کاهش ترشحات شده و اگزما به ویژع اگزماهای حاد که ترشحات زیادی دارد درمان خواهد نمود

2)التهاب پلک:استفاده از بلوط سبب کاهش التهابات پلک و همچنین تورم آن می گردد.

3)کورک:بلوط باعث رسیدن کورک ها و سر باز کردن تدریجی آن ها خواهد شد

4)بواسیر:همانطور که ذکر شد بلوط با کاهش تورم عروق در انتهای روده به درمان بیناری های هموروییدی و بواسیر کمک می نماید

5)اسهال:بلوط سبب کاهش ترشحات روده ای می شود و به همین جهت برای درمان اسهال و کاهش دفعات آن مفید است

موارد منع استفاده از بلوط

مورد اول:

استفاده از بلوط در اگزماهایی که خونریزی دارند مضر می باشد

مورد دوم:

این گیاه در عفونتهای دارای منع مصرف است
مورد سوم:

در بیماران دارای نارسایی قلبی متوسط تا پیشرفته این گیاه نباید مصرف گردد


مورد چهارم:

بلوط با وجود خواص بسیاری که دارد اما به دلیل دارا بودن مقدار زیادی تانن در میزان جذب آهن بدن تاثیر داشته و آن را کاهش می دهد.علاوه بر این ممکن است با برخی از دارو ها تداخل داشته و ساپونین موجود در آن لایه ی مخاطی معده را تحریک کرده و مسبب بازگشت آن گردد.

تداخل های دارویی بلوط

بلوط در صورت استفاده شدن با آلکالویید ها و دارو های قلیایی ممکن اسب رسوب پیدا کرده و جذب آن ها کاهش بیابد.

روغن میوه بلوط

یکی از راه های پختن بذرهای بلوط و بدست آوردن کره است که مقدار زیادی از این میوه را تشکیل میدهد. در گذشته از روغن بلوط برای غذا استفاده نمی شد چرا که اطلاعات چندانی از خواص ان در دسترس نبود. در گذشته بیشتر هنگام شکار توسط شکارچیان کشورهای آمریکای شمالی از این روغن استفاده می شد. علت آن این بود که رایحه تارت حیوانات را به خود جلب می کند و بوی خود شکارچیان را نیز پوشش می داد. بعداً از بلوط نرم در اروپا و آفریقا برای تهیه روغنی استفاده شد که به نظر می رسد شبیه محصول تهیه شده از میوه زیتون باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها