رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 320491

خواص دال عدس | فواید دال عدس را بشناسید

دال عدس یکی از حبوبات محبوب در بین ایرانیان است اما این خوراکی فواید و مضراتی نیز دارد که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

html>

خواص دال عدس

دال عدس دانه هایی کوچک تر از عدس معمولی دارد که به رنگ قرمز هستند.طعم آن طعمی شبیه به گوجه فرنگی است.

یکی از مهمترین خواص این گیاه تقویت دستگاه گوارش می باشد.دال عدس به عملکرد بهتر روده و معده کمک کرده و سبب تحریک اشتها نیز می شود.به علاوه باعث بهبود جریان خون شده و از لخته شدن خون پیشگیری می کند.

دال عدس در درمان درد های مفاصل و استخوان ها مؤثر است.سالمندان و همینطور افرادی که دچار مشکل آرتروز هستند بهتر است از دال عدس به عنوان یک خوراکی دارویی برای درمان استفاده کنند.

دال عدس برای بهبود زخم ها نیز به کار می رود.به خصوص زخم هایی که در گلو و دهان به وجود می آیند.به این منظور باید آب دال عدس پخته شده را چند بار در روز قرقره کنید.

در ادامه مطلب به طور دسته بندی شده با خواص دال عدس آشنا خواهید شد.

خواص دال عدس

خواص دال عدس برای بینایی

دال عدس همانند عدس و ماش باعث تقویت قوه بینایی شده و نور چشم را نیز افزایش می دهد.برای پیشگیری از تنبلی چشم و یا سایر مشکلات بینایی دال عدس توصیه می شود.در دال عدس کاروتن وجود دارد که این کاروتن از بهترین تقویت کننده های چشم است.

خواص دال عدس برای بیماری های گوارشی

دال عدس به علت میزان بالای فیبری که دارد تاثیرات مثبتی بر دستگاه گوارش میگذارد.این فیبر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و همچنین باعث پیشگیری از یبوست می شود.به علاوه بیماری های گوارشی همانند التهاب و سندرم روده به کمک این دال عدس درمان پذیر است.از دیگر خواص دال عدس برای دستگاه گوارش مسهل بودن است.

خواص دال عدس در بارداری

از مقوی ترین خوراکی ها برای خانم های باردار دال عدس می باشد.در این دوران ممکن است خانم ها دچار کم خونی و بیماری های ناشی از آن بشوند و به همین ترتیب سلامت جنین به خطر می افتاد.به همین سبب توصیه میشود تا دال عدس در برنامه غذایی خانم های باردار قرار گیرد.به علاوه ی دوران بارداری مصرف دال عدس در دوران شیر دهی نیز توصیه میشود.

خواص دال عدس برای تولید انرژی

دال عدس نوعی غذای کامل است زیرا حاوی مقدار زیادی انرژی است.به همین دلیل آن را به عنوان یک صبحانه مفید و کامل برای تامین انرژی در طول روز می توان مصرف کرد.همچنین از دال عدس قبل از انجام تمرینات ورزشی و کوه نوردی میتوان استفاده کرد تا مقدار زیادی انرژی در بدن ذخیره شود.

خواص دال عدس برای کاهش قند خون

از مهمترین خواص دال عدس می توان به کاهش دادن میزان قند خون اشاره کرد.خوردن 60 گرم دال عدس در روز کمک زیادی به تنظیم قند خون خواهد کرد.فیبری که در این گیاه وجود دارد از بالا رفتن میزان قند خون پس از خوردن غذا جلوگیری می کند.میزان مصرف انسولین در در افرادی که عدس و دال عدس مصرف می کنند کمتر است.

روش پخت دال عدس

در یک قابلمه آب جوش دال عدس هایی را که از قبل شسته اید بریزید.آب را برای بار دیگر بجوشانید و بعد از گذشت 5 دقیقه حرارت را کم کرده و بگذارید تا دال عدس ها به مدت زمان 30 دقیقه در قابلمه جوشیده شوند.

دال عدس برای پوره شدن با مواد دیگر بسیار مناسب است و به راحتی طعم آن ها را می گیرد.

غالبا برای تهیه ی سوپ و عدس و خورشت عدس از دال عدس استفاده می کنند.

مضرات دال عدس

هر ماده غذایی که مصرف می کنیم علاوه بر فوایدی که دارد دارای زیان هایی برای بدن می باشد و لذا بهتر است از افراط و زیاده روی در مصرف آنها خودداری نمائید.دال عدس هم علاوه بر خواص فوق العاده خود مضراتی هم دارد که به شرح آن می پردازیم :

اگر از مشکلات معده و گوارش رنج می برید از خوردن دال عدس خودداری نمائید دال عدس بسیار سخت هضم می گردد و در معده ایجاد نفخ و باد می نماید لذا در خوردن آن احتیاط نمائید .

اگر از مشکلات جنسی رنج می برید از مصرف دال عدس جلوگیری نمائید زیرا این ماده غذایی میل جنسی را کم می کند و باعث خراب شدن روابط بین زن و شوهر می گردد.

اگر در خوردن دال عدس افراط نمائید این ماده غذایی باعث غلظت خون شما می گردد و جریان خون را در رگ ها کند می نماید لذا فشار خون شما بالا می رود پس جانب احتیاط را در مصرف دال عدس داشته باشید.

دانستنی های مهم در مورد دال عدس

در واقع ، عدس قرمز یک عدس قهوه ای است که پوست آن گرفته شده است. هضم آن آسان و بسیار سریع آماده می شود. فقط بعد از 10 دقیقه دا عدسهای آماده استفاده هستند. عدس قرمز بسیار سیر کننده است و حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم مانند آهن ، اسیدهای آمینه ضروری و فیبر است. عدس قرمز با طعم شیرین خود به ویژه در دستور العمل های آشپزی هندی و ترکی و سراسر آسیا چشمگیر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها