رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325628

خواص شیر نارگیل |معجزه شیر نارگیل برای کودکان و پوست

شیر نارگیل یکی از خوراکی های کمتر شناخته شده است در این مطلب برخی از فواید شیر نارگیل را برای شما جمع آوری نمودیم که تابحال نمیدانستید.

نارگيل
html>

خواص شیر نارگیل

شیر نارگیل یک نوشیدنی بسیار مقوی است که اخیرا در بین مردم بسیار محبوب شده است. این نوشیدنی محبوب یک جایگزین مناسب شیر گاو می باشد که دارای خواص درمانی زیادی است. در این مطلب نگاه دقیقی به این نوشیدنی و خواص آن می کنیم.

شیرنارگیل از گوشت میوه نارگیل ، که از درخت نارگیل رشد می کند به وجود می آید. این نوشیدنی معمولا در غذا های تایلندی و جنوب شرقی آسیا دیده می شود که از محبوبیت زیادی در کشور های هند، هاوایی و برخی از کشور های آمریکای جنوبی بر خوردار است.
بر خلاف آب نارگیل، شیر نارگیل به صورت مایع به وجود نمی آید.با مخلوط گوشت نارگیل با آب آن یا آب معمولی به صورت نصف به نصف شیرنارگیل به دست می آید.

آب نارگیل حاوی ۹۴% آب می باشد و چربی و مواد مغذی کمتری نسبت به شیرنارگیل دارد. شیر نارگیل از گوشت نارگیل قهوه ای بالغ به دست می آید و در بسیاری از غذا های سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر نارگیل ارزش غذای بالایی داشته و سرشار از ویتامین:

آمینو اسید پتاسیم
کربوهیدرات منگنز
آهن مس
فسفر سلنیوم

املاح معدنی، آمینو اسید، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان، آنزیم و سایر ریز مغذی های مفید برای بدن است.این نوشیدنی به دلیل دارا بودن آهن، فسفر و الکترولیت پتاسیم می تواند در کاهش خستگی بدن بسیار موثر باشد. شیر نارگیل را منبع غنی از منگنز، مس، سلنیوم و روی دانسته اند.محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند که شیر نارگیل به مراتب می تواند برتر از قرص ها یا ویتامین ها باشد.

در ادامه این تحقیق آمده است:«افرادی که در کار خود با استرس های طولانی مدت روبرو هستند، بیش از پیش به نسبت سایرین با احساس خستگی مفرط دست و پنجه نرم می کنند».گاهی اوقات اشخاص بسیاری با وجود استراحت طولانی مدت باز هم با احساس خستگی مفرط دست به گریبان هستند، محققان معتقدند تغییر شیوه غذایی، سبک زندگی و استفاده از شیر نارگیل می تواند در کاهش علائم خستگی مفید باشد.

خواص شیر نارگیل برای کودکان

طرز تهیه شیر نارگیل

مواد لازم:

نارگیل تازه ۲ عدد
آب یک لیتر و ۲۵۰ میلی‌لیتر (۵ پیمانه) که تازه از روی حرارت برداشته‌اید.

مرحله اول:


برای شکستن نارگیل تنها لازم است با پشت تیغه ساطور ضربه‌ای آهسته به خط میانی آن بزنید.

مرحله دوم:

پس از اینکه چند ضربه آهسته بر روی نارگیل بزنید سطح آن ترک می‌خورد در همین وضعیت نارگیل را روی ظرفی نگه دارید و آب داخل آنرا بگیرید. این عمل بر روی تمامی نارگیل‌ها انجام دهید، در آخر هر نارگیل به دو قسمت تقسیم می‌شود.

مرحله سوم:

برای جدا کردن مغز سفید رنگ میوه از پوست و فضای خارجی آن می‌توانید از یک کارد استفاده کنید. روش دیگر این است که به کمک یک چکش چند ضربه آهسته به پوست نارگیل بزنید تا مغز به سادگی از پوست خارجی آن جدا شود.

مرحله چهارم:

پس از اینکه پوست سخت و خارجی نارگیل جدا شد با یک پوست‌کن سبزیجات لایه یا پوست قهوه‌ای چسبیده به مغز سفید رنگ نارگیل را جدا کنید بعد از اینکه لایه قهوه‌ای را جدا کردید مغز سفید رنگ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و در مخلوط کن قرار دهید و با سرعت بالا شروع به آسیاب کردن آنها کنید. سپس آب داغ را به آن اضافه کنید و مجددا موارد را مخلوط کنید. اجازه دهید مخلوط در ظرفی دیگر برای ۳۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله پنجم:

در آخر به کمک یک صافی دانه ریز با تنظیف کاملا ریز شروع به جدا کردن شیر از خمیر نارگیل کنید. می‌توانید این عمل را دوبار انجام دهید ولی شیر نارگیل اول غلیظ و شیرنارگیل دوم رقیق می‌باشد که معمولا شیر نارگیل دوم فقط برای مزه‌دار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص شیر نارگیل برای کودکان

شیر نارگیل ارزش غذای بالایی داشته و سرشار از ویتامین، املاح معدنی، آمینو اسید، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان ، آنزیم و سایر ریز مغذی های مفید برای بدن است.شیر نارگیل را منبع غنی از منگنز، مس، سلنیوم و روی دانسته اند.

یک کارشناس تغذیه در آمریکا گفته است که پس از مطالعات گسترده متوجه شده پس از شیر مادر، بهترین گزینه برای نوزادان و شیرخواران شیر نارگیل است.

دکتر جوش اَکس، در این باره افزوده است:«در کشورهایی نظیر سریلانکا، مالزی، تایلند و ویتنام، در مواقعی که شیر مادر برای نوزاد وجود ندارد یا نوزاد نیاز به مکمل های اضافی دارد، شیر نارگیل به شکل گسترده ای به جای شیر گاو استفاده می شود.»
گاهی اوقات شیر مادر برای سیر شدن نوزاد به قدر کافی نیست و باید از مکمل های اضافی یا جایگزینی برای شیر مادر استفاده شود. طبق مطالعات محققان، شیر دام حاوی لاکتوز (نوعی قند) است که هضم آن برای بسیاری از افراد دشوار است، درحالی که شیر نارگیل حاوی چنین ترکیبی نیست. شیر نارگیل همچنین فاقد کلسترول است، ارزش انرژی آن به ازای هر 100 میلی لیتر، 75 کیلوکالری بوده و کل میزان چربی موجود در آن یک تا 3 درصد و کربوهیدرات آن، 15 تا 16 درصد است.

خواص شیر نارگیل برای کلسترول و سلامت قلب

از آن جایی که چربی اشباع در شیرنارگیل بالاست مردم ممکن است از مفید بودن آن برای قلب تعجب کنند. تا کنون تحقیقات زیادی برای بررسی دقیق شیر نارگیل انجام نشده است اما یک مطالعه در این باره نشان می دهد که این نوشیدنی ممکن است کلسترول بدن را تنظیم کند.
یک مطالعه بر روی ۶۰ مرد که به مدت ۸ هفته سوپ شیر نارگیل مصرف کرده اند نشان می دهد که کلسترول خون آن ها ۱۸% افزایش داشته است. اگر چه با مصرف شیر نارگیل سطوح کلسترول بدن افزایش داشته است، اما تری گلیسیرید در مقایسه با سایر چربی ها کاهش پیدا کرده است.

اسید های چرب شیر نارگیل ممکن است با کاهش فعالیت های گیرنده باعث افزایش کلسترول در خون شود. بررسی ها در این باره بر روی افراد مشابه نشان می دهد پاسخ کلسترول به اسید لوریک ممکن است در افراد متفاوت باشد.همچنین ممکن است به مقدار رژیم غذایی فرد بستگی داشته باشد.

دریک مطالعه بر روی زنان سالم که به جای ۱۴% از چربی های اشباع نشده از اسید لوریک استفاده کردند حدود ۱۶% افزایش کلسترول نشان داده شده است. در مطالعه ای دیگر این مقدار را به ۴% رساندند که متوجه شدند تاثیر خیلی کمی بر روی کلسترول داشته است.

به طور کلی می توان گفت مصرف نارگیل باعث افزایش کلسترول و تری گلیسیرید می شود.

خواص شیر نارگیل برای پوست

اگر پوست شما خشک است شیر نارگیل را بر روی پوست خود ریخته و بصورت دایره وار ماساژ دهید. اجازه دهید نیم ساعت شیر نارگیل بر روی پوست شما بماند و سپس بشویید. این کار پوست شما را صاف و انعظاف پذیر میکند.

شما همچنین می توانید نصف فنجان گلاب را با یک فنجان شیر نارگیل مخلوط کنید و آن را به بر روی پوست خود قرار دهید.

شیر نارگیل دارای خواص خنک کننده است که می تواند برای پوست آفتاب سوخته مفید باشد.

آن را به پوست بمالید و اجازه دهید به مدت یک شب بر روی پوستتان بماند و سپس صبح زود آن را آبکشی کنید . چربی موجود در شیر باعث خواهد شد تورم و قرمزی پوست شما کاهش یابد ، با این کار نرمی و لطافت را به پوست خود هدیه دهید.

مضرات نارگیل:

نارگیل و شیر آن علاوه بر خواصی که دارد مضراتی نیز دارد که به شرح آن می پردازیم :

نارگیل و شیر آن چربی فراوانی دارد لذا برای افراد چاق مناسب نیست .

اگر طبع بدن شما گرم است از خوردن نارگیل خودداری نمائید.اگر هم علاقه به مصرف نارگیل دارید بهتر است با لیمو یا هندوانه میل نمائید.

اگر ناراحتی گوارشی . معده دارید از خوردن نارگیل اجتناب نمائید زیرا بسیار دیر هضم می باشد .

نکته دیگر که به آن می پردازیم این است که روغن نارگیل چربی اشباع دارد لذا برای کسانی که چربی خون دارند و همچنین بیماری قلبی در بدن خود دارند مضر می باشد.

شیر نارگیل خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد

چرا شیر نارگیل سالم است؟ حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و با 282 میلی گرم در 100 گرم فاصله زیادی با موز یا سیب زمینی ندارد . بنابراین شیر گیاهی می تواند سهم عمده ای در تأمین نیاز روزانه پتاسیم داشته باشد ، که طبق DGE ، 4000 میلی گرم (روزانه) است

به عنوان بخشی از یک مطالعه ، دانشمندان در ژنو رابطه ای بین کمبود پتاسیم و خطر فشار خون بالا و سکته مغزی یافتند . به گفته محققان ، جمعیت ما پتاسیم کافی مصرف نمی کند ، که بخشی از آن به دلیل مصرف محصولات نهایی است. در تولید این ظروف اغلب عنصر کمیت حفظ نمی شود .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها