رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326331

خواص سیب زمینی ترشی / روش کاشت سیب زمینی ترشی

خواص سیب زمینی ترشی/ ارزش غذایی سیب‌زمینی ترشی / سیب‌زمینی ترشی در آشپزخانه / سیب زمینی ترش و دیابت / خواص کاربرد سیب زمینی ترشی / خواص درمانی سیب زمینی ترشی

a href="http://www.saat24.news/news/326331/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%B4%DB%8C">خواص سیب زمینی ترشی
سیب زمینی ترشی گیاهی است علفی پایا که ارتفاع آن ۲- ۵/ ۱ متر می‏رسد. ساقه‏های سیب زمینی ترشی چوبی و یکساله است و برگهای سیب زمینی ترشی بیضی و نوک‏تیز با دندانه‏های ریز، گلهای سیب زمینی ترشی زرد و شبیه گل آفتابگردان ولی خیلی کوچکتر که در مهر و آبان‏ماه ظاهر می‏شوند. ریشه سیب زمینی ترشی به صورت غده‏های گوشتی و مملو از ماده‏ای به نام Inuline است که شبیه به نشاسته‏ می‏باشد.

سیب‏زمینی ترشی در اغلب شرایط آب‏وهوایی می‏روید و در مقابل خشکی مقاوم است. غده‏های سیب زمینی ترشی در صورتی که برداشت نشوند بخوبی در زمین می‏مانند و سرمای تا ۱۵ درجه سانتی‏گراد زیر صفر را تحمل می‏نمایند. کاشت سیب زمینی ترشی از طریق کاشت غده‏های آن خیلی زود یعنی اوایل اسفند البته در روزهایی که رطوبت خاک مناسب برای به هم زدن و کاشت باشد صورت می‏گیرد. فواصل بوته‏ها ۷۰* ۶۰ سانتی‏متر و برای کاشت می‏توان از غده کامل یا از نصف غده استفاده کرد. همین‏که گیاه سیب زمینی ترشی روییده و به ارتفاع ۳۵- ۳۰ سانتی‏متر برسد خاک دادن پای بوته‏ها آغاز می‏شود. برداشت محصول سیب زمینی ترشی را می‏توان از اواخر مهر و اواسط آبان بسته به شرایط اقلیمی شروع کرد. در ایران در اغلب مناطق کاشته می‏شود. به‏طور کلی سه رقم سیب زمینی ترشی کاشته می‏شود یک رقم با غده نخودی رنگ، یک رقم با غده صورتی رنگ و یک رقم با غده قرمز مانند سیب‏زمینی شیرین.

خواص سیب زمینی ترشی

ارزش غذایی سیب‌زمینی ترشی
سیب زمینی ترشی خام حاوی ویتامین‌های زیادی به خصوص ویتامین‌های A، C و 3B و عناصر دیگر می‌باشد. این ماده غذایی همچنین حاوی پتاسیم، آهن، تیامین، نیاسین، فسفر، مس، منیزیم، اسیدفولیک و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) است. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروکتوز تبدیل می‌شود و برای همین می‌تواند در افراد حساس باعث نفخ و باد شود. به عقیده متخصصان تغذیه، سیب‌زمینی ترشی انرژی‌زا بوده و خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. این ماده غذایی همچنین می‌تواند باعث افزایش شیر خانم‌های شیرده شود. باید بدانید که میزان انرژی موجود در 100 گرم سیب‌زمینی ترشی حدود 76 کالری است.

سیب‌زمینی ترشی در آشپزخانه
بخش خوردنی سیب‌زمینی ترشی همان غده آن است که می‌شود به صورت خام یا پخته خورده شود. این غده‌ها با یک ریتم منظم در طول زمستان رشد می‌کنند. طعم این ماده غذایی در حالت پخته‌شده دلچسب است و می‌توان از آن مانند خود سیب‌زمینی در تهیه انواع غذاها استفاده کرد.

سیب‌زمینی ترشی سرشار از اینولین است. بدن ما نمی‌تواند این ماده را هضم کند و برای همین هم سیب‌زمینی ترشی خاصیت سیرکنندگی بسیار بالایی دارد. مزیت دیگر سیب‌زمینی ترشی اندک بودن میزان کالری آن است.

توجه داشته باشید که برخی افراد نسبت به اینولین حساسیت دارند و نمی‌توانند این ترکیب را تحمل کنند. به خاطر اینکه این ماده در روده‌ها تخمیر شده و باعث بروز دل درد و ناراحتی‌های روده می‌شود.

سیب‌زمینی ترشی به اندازه کافی بزرگ است اما خیلی زود رطوبت خود را از دست داده و به سادگی چروکیده می‌شود. برای همین بهتر است بعد از چیده شدن مصرف شوند. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروکتوز تبدیل می‌شود. فروکتوز یکی از آن ترکیبات قندی است که برای دیابتی‌ها مفید و قابل استفاده است.

سیب زمینی ترش و دیابت

سیب زمینی ترشی از بروز بیماری قند جلوگیری کرده و باعث چاقی و زود هضم شدن غذا می شود.
دکتر محمد دریایی، متخصص تغذیه و علوم زیستی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سیب زمینی ترشی یک غذای ایده آل
برای مبتلایان به مرض قند است و حتی از بروز بیماری مرض قند جلوگیری می کند، کسانی که در اثر
ابتلا به بیماری قند لاغر و ضعیف می شوند، غذایی بهتر از سیب زمینی ترشی برای تقویت آنها وجود ندارد.وی
افزود: سیب زمینی ترشی باعث چاقی شده و زود هضم بوده و درمان کننده زخم معده و روده است که
در ساختار آن نشاسته، مواد پروتئینی و چربی و همچنین یک ماده مخصوص ضد بیماری قند وجود دارد.
دریایی در ادامه تصریح کرد: نوع سوخته این نوع سیب زمینی برای تقویت مو و ضماد آن جهت درمان امراض
جلدی و زخم های پوستی مفید است.
وی خاطرنشان کرد: در اثر اشکال در نوع عملکرد و کم شدن انسولین که یکی از ترشحات لوزالمعده است شخص
مبتلا به مرض قند می شود، اما مصرف سیب زمینی ترشی می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده و
یک غذای ایده آل برای بیماران مبتلا به مرض قند باشد

خواص کاربرد سیب زمینی ترشی:
سیب زمینی ترشی در غده‏های آن ماده Inuline وجود دارد. این ماده که از هیدراتهای کربن است شبیه به نشاسته می‏باشد ولی مانند نشاسته معمولی بسادگی در معده تبدیل به قند نمی‏شود. مزه آن کمی شیرین و شبیه سیب زمینی معمولی است.

سیب زمینی ترشی خیلی سریع الهضم و زودپز می‏باشد، به‏طوری که سیب زمینی ترشی ظرف ۱۵- ۱۰ دقیقه در آب جوش پخته می‏شود. در ایران معمولا به‏طور ناپخته و خام با سرکه و ترشی آن را می‏خورند ولی پخته آن نیز خیلی لذیذ است و چون نشاسته آن بخصوص در غده‏های تازه به سختی تبدیل به قند می‏شود برای اشخاصی که بیماری قند دارند در رژیم غذایی جانشین خوبی برای سیب‏زمینی است. سیب زمینی ترشی باید تازه مصرف شود زیرا اگر مدتی بماند ممکن است اینولین آن تبدیل به قند بشود و خاصیت رژیمی خود را از دست بدهد.

سیب زمینی ترشی از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی غده آن کمی گرم و تر است برای چاق شدن خوب است و محرک نیروی جنسی می‏باشد، برای سرفه و خشونت سینه نیز نافع می‏باشد.

خواص درمانی سیب زمینی ترشی
۱- خوردن آن برای سرفه و خشونت سینه نافع است، محرک نیروی جنسی می‏باشد، چاق‏کننده است.
۲- کسانی که مرض قند دارند تازه آن را می‏توانند مصرف کنند، لاغری را که در اثر مرض قند باشد برطرف می‏سازد.

همیشه یادتان باشد زمانی که می‌خواهید از یک ماده غذایی یا گیاهی به عنوان یک ماده درمانی استفاده کنید حتماً قبل از استفاده با پزشک یا عطار مشورت کنید. به خاطر اینکه گیاهان حاوی ترکیبات فعالی هستند که امکان دارد روی درمان شما و داروهایی که میل می‌کنید تاثیر بگذارند. پس اگر مشکل خاصی دارید و یا در مصرف یک گیاه یا ماده غذایی شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

سیب‌زمینی ترشی حاوی خواص زیادی از جمله خواص ملینی و تقویت‌کنندگی است. این ماده غذایی دیورتیک است یعنی ادرارآور و همچنین اشتهاآور است. این ماده غذایی یکی از درمان‌های طبیعی و معروف دیابت و روماتیسم است و فشارخون را پایین می‌آورد. از سیب‌زمینی ترشی برای رفع سرفه و سینه درد نیز استفاده می‌شود. زود هضم بودن این غده مفید برای بهبود زخم معده و روده می‌باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها