رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326555

خواص بلغور | فواید بلغور برای لاغری و سرطان

بلغور برای قلب‏ فواید زیادی دارد این فواید با پیشرفت دانش پزشکی بیشتر آشکار شده است در این مطلب می خواهیم شما را با یک معجون جادویی که دوای هر دردی است آشنا کنیم

html>

خواص بلغور

«بلغور گندم» یا «گندم شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم دوروم» است و در مقایسه با کربوهیدرات‌هایی که با گندم فرآوری شده یا غنی شده درست شده‌اند، بلغور گندم منبع بهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هاست.

بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه اینها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تامین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛ با مصرف یک پیمانه بلغور، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر تامین می‌شود

کدام بیماری‌ها را مهار می کند؟

تحقیقات زیادی نشان داده که مصرف گندم کامل می‌تواند مانع از بروز بیماری‌هایی چون:

سرطان دیابت
بیماری قلب چاقی
ناراحتی‌های دستگاه گوارش

،بر این باورند که بلغور گندم می‌تواند بخشی از یک رژیم درمانگر باشد. دانه‌های کامل منبع خوبی از ریزمغذی‌های گیاهی هستند که التهاب را کاهش داده و مانع از صدمات رادیکال‌های آزاد می‌شوند و شامل ترکیباتی از قبیل استروژن‌های گیاهی مانند لیگنان‌ها، استانول‌های گیاهی و استرول‌های گیاهی است که در تنظیم و تعادل سازی هورمون‌های زنانه بسیار موثرند.

بلغور گندم همان‌طور که در آشپزی ایران، هند، ترکیه و آسیای میانه قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد، در غرب بیشتر به عنوان ماده اصلی «تبوله» شناخته می‌شود.

طبیعت گندم گرم و تر است.

گندم پر از املاح معدنی است. اگر طالب کسب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید.حریره گندم با شکر و بادام برای خونریزی سینه مفید است.گندم، جلوی سرطان روده را می‌گیرد.

گندم چاق کننده و مقوی غرایز جنسی است.

گندم در درمان یبوست ، سرفه و زکام های سخت ، دم کرده سبوس برای رفع سرما خوردگی مفید است و اگر با عسل همراه شود بعد از غذا یبوست هایی را که منشا آنها تنبلی کبد و تحریکات روده باشد درمان می کند.

خواص بلغور

بلغور برای قلب‏


به ‏طوری‏که در مقالات قبلی شرح داده شده رادیکال‏های آزاد در سرطانی شدن سلول‏ها سهم دارند و بعلاوه رادیکال‏های آزاد در ایجاد آسیب به رگ‏های خونی نیز شرکت دارند و زمینه را برای مبتلا شدن به بیماری‏های قلبی آماده می‏نمایند.
لینان‏ها برای کمک به قلب از طریق حفظ و حمایت کلسترول نرمال نیز مؤثر می‏باشند. ممکن است ذکر اینکه، چون بلغور برای حفظ کلسترول مؤثر است، به‏عنوان یک غذای شفابخش مورد توجه قرار می‏گیرد، برای عده‏ای از مردم تعجب‏آور باشد زیرا با گفته‏های دیگر دانشمندان تغذیه که همه جا صحبت از روش‏هایی برای کاهش کلسترول است ظاهرا متناقض به‏نظر می‏رسد، ولی این‏طور نیست زیرا کلسترول در مواقعی مضر است که مولکول‏های آن به‏خصوص مولکول‏های جزء بد کلسترول(LDL) ، مورد حمله رادیکال‏های آزاد قرار گیرند و مسموم شوند و در جدار رگ‏های خونی رسوب کرده موجب تنگ شدن عروق خونی و ایجاد اختلال در گردش جریان خون و مآلا موجب ناراحتی قلبی شوند، و الّا اگر کلسترول یعنی جزء بد آن(LDL) مسموم نشود و مقدار جزء خوب آن یعنی‏HDL نیز به مقدار کافی بالا باشد، کلسترول ذاتا از مواد بسیار لازم و ضروری بدن انسان می‏باشد. بنابراین هر ماده غذایی از جمله بلغور که‏ کلسترول را از آسیب رادیکال‏های آزاد حفظ می‏کند می‏تواند خدمتی به قلب کرده و از بیماری‏های قلبی تا حدودی جلوگیری نماید.
نقش بلغور در کمک به کاهش حدت بیماری دیابت‏
دکتر دیوید جنکیدس(David Jenkids M .D .,Sc .D .,Ph .D) استاد علوم تغذیه و پزشکی در دانشگاه تورنتو می‏گوید، بلغور از طریق دیگر نیز می‏تواند به سلامت انسان کمک کند. زیرا بلغور دارای ضریب شیرینی‏ نسبتا پایین است (در حدود ۶۹- ۶۰) در مقایسه با گلوکز که صد است. توضیح این مطلب این است که قند و یا به‏عبارت صحیح‏تر نشاسته‏ای که در بلغور وجود دارد خیلی آهسته ‏تر از گلوکز و به ‏تدریج در جریان هضم، هیدرولیز شده و به ‏صورت قند قابل جذب درآمده و وارد جریان گردش خون می‏شود، و این کار نه فقط در ثابت نگهداشتن سطح قند خون کمک می‏کند که برای اشخاصی که مبتلا به دیابت هستند خیلی مهم است، بلکه ممکن است نقش مؤثری نیز در کاهش خطر برای قلب داشته باشد.

بلغور سرشار از فایبر


اگر مقدار فایبر در مواد غذایی بیشتر باشد مقدار کاهش کلسترول بیشتر محسوس است و خطر سرطان و دیابت نیز کمتر می‏شود، و به بیماری‏های هاضمه‏ای نظیر یبوست و بواسیر کمک می‏کند.
بلغور سرشار از فایبر است، در یک پیمانه بلغور در حدود ۸ گرم فایبر وجود دارد که در حدود ۱- ۳ نیاز روزانه توصیه شده برای بدن را تأمین می‏کند. و در مقایسه با برنج سفید که در یک پیمانه آن فقط ۸/ ۰ گرم فایبر وجود دارد قابل ملاحظه است.
خواص مهم بلغور ناشی از وجود فایبر غیر قابل حل در آن است. این نوع فایبر در مجاری هاضمه و در روده‏ها شکسته نمی‏شود و جذب نمی‏گردد، در روده می‏ماند و آب زیادی جذب می‏کند و درنتیجه مدفوع حجیم‏تر و سنگین‏تر شده و راحت‏تر در روده‏ها حرکت می‏کند و آسان‏تر و سریع‏تر دفع می‏شود و مواد مضر سرطان‏زای موجود در روده بزرگ نیز همراه مدفوع قبل از اینکه فرصت ایجاد خطری برای کولون بکنند از بدن خارج می‏شوند.
در یک تحقیق ۴ ساله که در مرکز تحقیقات پزشکی در نیویورک سیتی در بیمارستان نیویورک به عمل آمده محققان ۵۸ نفر مرد و زن داوطلب را که مبتلا به پولیپ روده‏ بودند از نظر تأثیر رژیم غذایی‏ مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیق به عده‏ای از مردان و زنان داوطلب روزانه در رژیم غذایی آنها مقداری سبوس گندم که دارای ۲۲ گرم فایبر غیر قابل حل بود منظور شده بود و عده‏ای دیگر از مواد غذایی معمولی خود که میزان فایبر آن خیلی کم بود استفاده می‏کردند. پس از خاتمه مدت آزمایش داوطلبان مورد بررسی کامل و دقیق پزشکی قرار گرفتند و مشاهده شده است گروهی که در رژیم غذایی خود از ۲۲ گرم فایبر هر روز استفاده می‏کردند یعنی از مواد غذایی می‏خوردند که روزانه ۲۲ گرم فایبر را تأمین می‏کرد در مقایسه با گروهی که در رژیم غذایی خود از فایبر استفاده نمی‏کردند، به احتمال بیشتری پولیپ‏های آنها منقبض و کوچک شده و در مورد بعضی از آنها به کلی از بین رفته است.
فایبر غیر قابل حل در آب، برای رفع یبوست نیز مؤثر است و دفع سریع‏تر مدفوع باعث می‏شود که مواد مضرّ سرطان ‏زای داخل روده بزرگ پیش از این که ایجاد آسیبی در سلول‏های سالم بکنند از صحنه خارج شده و همراه مدفوع دفع می‏شوند به‏علاوه جلوگیری از یبوست خود برای کنترل بواسیر و بیماری دایورتیکولاریس نیز مفید است.

خواص بلغور برای لاغری

بلغور چربی و کالری کمی دارد اما سرشار از پروتئین و فیبر است به همین علت گزینه مناسبی برای کتهش وزن می باشد. ۱۰۰ گرم بلغور پخته شده حاوی ۸۳ کالری است. پس اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است غلات را جایگزین مواد پروتئینی با چربی بالا ـ همانند گوشت قرمز ـ نمایید. فیبر موجود در بلغور باعث می شود که شما احساس سیری کامل نمایید و همچنین سرعت جذب مواد غذایی را پایین می آورد. این ماده دارای شاخص قند خون پایین است و در نتیجه ممکن است به ثبات سطح انسولین نیز کمک نماید.

خواص بلغور برای خواب بهتر

بلغور گندم که سرشار از خواص و فواید است یک خاصیت مهم دیگر نیز برای بدن دارد که سرشار از منیزیم می باشد حتما با منیزیم و خواص آن برای بدن آشنا هستید یکی از ویژگی های منیزیم ایجاد بعضی از پیام های عصبی آرام کننده به مغز است که موجب خواب راحت می گردد.در زمانی که بدن این پیام دهنده های عصبی را آزاد می نماید سیستم اعصاب و ذهن آرام می گردد و این بدان معناست که در هنگام خواب به راحتی به خواب می روید و مدت زمان خواب طولانی تر می گردد لذا متخصصان علم تغذیه توصیه می کنند اگر جزو کسانی هستید که خواب خوبی ندارند و همیشه از بی خوابی و کم خوابی خود شاکی هستند از بلغور گندم استفاده نمایند طریقه مصرف بلغور گندم برای مشکلات خواب بدین صورت است که برای چندین هفته متوالی بلغور گندم را در رژیم غذایی خودتان قرار دهید و با تغییرات شگفت انگیز کیفیت خوابتان رو به رو شوید.

فواید دیگر بلغور

بلغور به دلیل تعادل غذایی نیز سالم است. آنها حاوی فیبر اضافی ، مواد معدنی (به ویژه منیزیم ، فسفر ، آهن و روی) و ویتامین های ارزشمند هستند - از همه غلات ،بلغور حتی بیشترین ویتامین B1 و B6 را دارد و آهن گیاهی زیادی را تأمین می کند. برای غلات ، پوسته ها حاوی مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی چربی هستند ، بنابراین ترکیب بلغور سالم است.

پوسته های بلغور به لطف مقدار زیادی فیبر ، شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد . فیبر بتا گلوکان محلول به طور خاص همه را دارد: میزان قند خون و کلسترول را کاهش می دهد ، تأثیر مثبتی بر واکنش انسولین دارد ، احساس سیری طولانی مدت و تکثیر باکتری های خوب روده را تضمین می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها