رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326626

خواص زیره | فواید معجزه آسای زیره سیاه برای لاغری

زیره برای درمان بسیاری از بیمارها مفید است با رشد دانش پزشکی این فواید بیشتر برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم شما را با خواص زیره هرچه بیشتر آشنا کنیم.

زیره سبز
html>

خواص زیره

قسمت‌ مورد استفاده‌ داروی‌ زیره‌ سیاه‌ میوه‌ آن‌ است‌ که‌ در تیره‌ ماه‌ سال‌ دوم‌ باقطع‌ کامل‌ گیاه‌ صورت‌ می‌گیرد و می‌گذارند تا برسد.

نام‌های‌ رایج‌ زیره سیاه :زیره‌، زیره‌ رومی‌، زیره کرمانی‌، شاه‌زیره‌، کرویا، کمون‌ رومی‌،قرنباد.

زیره‌ سیاه‌ گیاهی‌ است‌ دوساله‌ که‌ ارتفاع‌ آن‌ به‌ 30 تا 80 سانتیمتر می‌رسد، ریشه‌اش‌ راست‌ و دوکی‌ شکل‌ و گوشت‌دار و ساقه‌اش‌ بی‌کرک‌ و شفاف‌ است‌ و برگ هایش‌ به‌ رنگ‌ سبز و در قسمت‌ فوقانی‌ ساقه‌ دارای‌ دمبرگ‌ کوتاهی‌ است‌ که‌انتهای‌ آن‌ به‌صورت‌ غلافی‌ ساقه‌ را فرامی‌گیرد، گل‌ آذین‌ آن‌ چتر مرکب‌ و گل هایش‌ کوچک‌ و سفید رنگ‌ است‌ و میوه‌اش‌ بیضی‌ شکل‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌ای‌ تیره‌ یا مایل‌ به‌ زردو شفاف‌ است‌ و زیره در کرمان بیشترین سطح کشت را دارد.

سبز خواص زیره در بارداری خواص زیره در طب سنتی خواص زیره برای معده زیره در دو نوع سبز و سیاه موجود است، که اگرچه ویژگی‌های تغذیه‌ای نسبتا مشابهی دارند اما دارای تفاوت‌هایی هم می باشند. دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز می‌شناسیم که نوع سیاه آن با نام‌های زیره کرمانی و زیره کوهی و نوع سبز آن به نام کراویه معروف است.

خواص درمانی زیره

زیره بادشکن وضد نفخ است. رطوبت را برطرف می کند و تقویت کننده معده و کبد است. اشتها را تحریک می کند و باعث لاغری می شود. با تاثیر بر روی عصب معده جلوی سکسکه را می گیرد.ورم طحالرا از بین می برد و اسهال را معالجه می کند. از طرفی درمان یبوست نیز هست. شیردهی را افزایش می دهد و چون دارای هورمون های جنسی است، میل جنسی را افزایش می دهد. روی میزان خونریزی و قطع خونریزی دوران قاعدگی تاثیر می گذارد. عرق را زیاد می کند و بوی بد آن را برطرف می کند و خاصیت ضد عفونی کننده و میکروب کشی دارد.

خواص زیره

دور کردن حشرات با زیره

حشرات از بوی زیره سبز خوششان نمی آید، بنابراین حشرات را دور می کند. اگر حشراتی مثل سوسک، کنه و پشه در اتاقی وجود داشته باشد، کافی است مقداری زیره سبز را در ظرفی بریزید و گوشه اتاق بگذارید، حشرات از آنجا دور خواهند شد. اگر زیره را در ظرفی خیس کنید و آب آن را به چوب بمالید، هرگز موریانه سمت آن چوب نمی آید. اگر این آب را به بدنتان بمالید، هیچ گاه شپش در لباستان نخواهد بود. قدیمی ها معتقدند اگر بدن نوزاد هنگام تولد با آب زیره شسته شود، در تمام طول عمر، شپش در بدن نوزاد دیده نخواهد شد.

مضرات زیره

زیره تاثیر بسزایی روی ترشحات هورمون تیرویید دارد و باعث افزایش میزان ترشحات می شود. بنابراین برای افرادی که از بیماری کم کاری تیرویید رنج می برند بسیار مفید است. اما افرادی که لاغر هستند و تیرویید دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند، زیرا دچار پرکاری تیرویید می شوند. به طور کل زیره به هضم غذا کمک می کند و تشنج و لرزش ها را از بین می برد، اما باید به مقدار مناسب مصرف شود.

خواص آب زیره

اگر زیره را در ظرفی خیس کنید و با آب آن صورت خود را بشویید، رنگ صورتتان باز می شود.پودر زیره را با آب جوش مخلوط کنید و روی صورت خود بگذارید و نرمی و لطافت را به صورت خود هدیه بدهید. آب جوشانده آن خون بینی را بند می آورد، فقط کافی است کمی از آب را داخل سوراخ های بینی بریزد و پره ها را چند دقیقه نگه دارید و نگذارید بیرون بریزیند. اگر آب جوشیده آن را داخل چشم بچکانید،قرمزی چشم را برطرف می کند و مانع خونریزی رگ های داخل چشم می شود. ضدعفونت و ورم ملتهمه چشم است و از چسبندگی پلک ها مانع می شود. قرقره کردن آب جوشانده آن در دهان، دندان درد را تسکین می دهد.

خواص‌ و اثرات‌ دارویی زیره سیاه


طبع‌ زیره‌ سیاه‌ خیلی‌ گرم‌ و خشک‌ است‌.


زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

زیره‌ سیاه‌ در موارد:

بلع‌ هوا دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌
نفخ‌ شکم‌ تنگی ‌نفس‌
برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌ خفقان‌ سرد
تسهیل‌ هضم‌ غذا سکسکه‌ نفخی‌
دل‌ پیچه‌ کودکان‌ استسقاء
انگل‌ معده‌ و روده‌



زیره‌ سیاه یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.


خوردن‌ زیره‌ سیاه یا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهای‌ کودکان‌ مفید است‌.


زیره‌ سیاه دارای‌ خاصیت‌ ضدگرفتگی‌ دارد و برای‌ رفع‌ گرفتگی‌های‌ دوران‌ قاعدگی‌مفید است‌.

مقوی‌ بدن‌ و چاق‌ کننده‌ است‌. معده‌ را گرم‌ و تقویت‌ می‌کند و کرم‌ تنیا را دفع‌می‌کند. و اثر قابل‌ ملاحظه‌ای‌ در جلوگیری‌ از ایجاد بادهای‌ اضافی‌ در روده‌ و درمان‌اسهال‌ دارد.

دم‌ کرده‌ یک‌ قاشق‌ مرباخوری‌ میوه‌ له‌ شده‌ زیره‌ سیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش‌برای‌ تنبلی‌ اعمال‌ گوارشی‌ 2 ـ 1 گرم‌ ، بی‌اشتهایی‌، باد یا درد روده‌ مصرف‌ می‌شود و دانه‌ زیره‌ را یا می‌جوند و یا از گرد گیاه‌ مخلوطی‌ در آب‌ میل‌ می‌نمایند.

مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده وبی اشتهایی بسیار مؤثر است،مصرف زیره سیاه یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهای کودکان و تنگی نفس نیز، کاربرد فراوانی دارد، دم کرده زیره سیاه همراه با گیاه " اوجی " در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحریک پذیری روده مفید است. این گیاه دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد کرم، ‌ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوی و نیروبخش است؛ بنابراین مصرف آن به افراد دارای مشکلات مذکور توصیه می شود.

تفاوت زیره سبز و زیره سیاه

اگر با زیره آشنا باشید حتما آگاهی دارید که زیره در دو گونه در بازار موجود است یک نوع زیره سبز و دیگری زیره سیاه می باشد زیره سیاه در واقع زیره کوهی با نام معروف به زیره کرمان می باشد که در نواحی کوهستانی رشد می نماید.زیره سبز که گونه دیگری از زیره است به شکل خودرو یا به صورت پروشی کشت می گردد البته قابل ذکر است که معمولا به صورت پرورشی کشت می گردد.تفاوت دیگر زیره سیاه و سبز در رنگ آنهاست که بسیار تفاوت آشکاری است و نیاز به دانش خاصی ندارد .دیگر تفاوت زیره سیاه و سبز در خواص و ویژگی های آنهاست.لذا با دانستن این موضوع می توانید به نحو بهتری از آنها استفاده نمائید.

زیره سیاه به عنوان یک گیاه دارویی

زیره به دلیل خواص دارویی متنوع ، می تواند به عنوان گیاه دارویی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، هضم را بهبود می بخشد ، فشار خون را کاهش می دهد ، همچنین میل جنسی را بیشتر می کند و به عنوان داروی سرکوب کننده سرفه دارویی کدئین در برابر سرفه نیز عمل کند.

مطالعات بیشتر و بیشتر اثرات مفید و درمانی دیگر زیره سبز را نشان می دهد ، بنابراین - اگر طعم خاص آن را دوست دارید - می توان آن را هرچه بیشتر در رژیم غذایی وارد کرد.

چگونه زیره را برای کاهش وزن مصرف کنیم؟

زیره برای کاهش وزن به اشکال مختلف یافت می شود: در بخش ادویه، به صورت کپسول، روغن، دمنوش های گیاهی یا حتی اسانس.

در حقیقت، هیچ راه درستی برای مصرف زیره سبز برای کاهش وزن وجود ندارد. نکته مهم یافتن فرمول متناسب با نیازها و در ارتباط با مشکل است. بنابراین اسانس برای رفع ناراحتی‌های گوارشی مناسب‌ تر است و کپسول‌ها در تنظیم کلسترول خون تأثیر مفیدی خواهند داشت.

زیره سبز که عموما به صورت پودر یا دانه یافت می شود، ادویه ای بسیار بارز در برخی از غذاهای جهان است. به عنوان مثال در آشپزی شرقی یا در غذاهای هندی بسیار استفاده می شود. در درمان، استفاده از زیره به چند صد سال قبل باز می گردد. به دلایل خوب، فراتر از طعم مشخص، زیره سرشار از مواد فعال عالی برای حفظ خط و سالم ماندن است.

زیره سبز در یک رژیم غذایی متنوع و متعادل یک متحد واقعی برای تناسب اندام و لاغری است. یکی از ادویه هایی است که به مصرف روزانه آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کند. به همین دلیل سزاوار است که به طور منظم در آشپزخانه هم برای لذت و هم برای سلامتی ادغام شود.

با این حال، زیره برای کاهش وزن یک درمان معجزه آسا نیست. علاوه بر این، هیچ غذایی وجود ندارد که به کاهش وزن کمک کند. همچنین، این ادویه تنها زمانی مورد توجه است که در یک رژیم غذایی سالم ادغام شده و با یک سبک زندگی صحیح ترکیب شود.

زیره یکی از بهترین ادویه‌های لاغری است که می‌توان به آن متوسل شد، زیرا دارای ترکیبات غذایی عالی برای این منظور است که در آن مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، C و E، فلاونوئیدها، ترپن‌ها، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم وجود دارد.

به خواص اصلی زیره برای کاهش وزن که در زیر معرفی می کنیم توجه کنید:

- هضم را بهبود می بخشد

- به متابولیسم مواد مغذی موجود در غذایی که می خورید کمک می کند

- به شما امکان می دهد از هضم سالم بهره مند شوید.

- علاوه بر این به دلیل خاصیت ضد دردی که دارد با درد معده مبارزه کرده و کاهش می دهد.

- کاهش تورم شکم، یک ضد التهاب طبیعی عالی است، بنابراین می تواند کمک بزرگی برای مبارزه با تورم شکم بعد از غذا باشد.

- از تجمع گاز در معده جلوگیری می کند، آرام بخش و ضد اسپاسم است.

- یک آنتی اکسیدان است، به لطف محتوای فلاونوئیدها و ترپن ها، متابولیسم را تحریک می کند و به از بین بردن چربی های انباشته شده در بدن کمک می کند و در نتیجه انرژی بسیار بیشتری به بدن می رساند.

اقدام زیره علیه دیابت

چندین مطالعه اثر مفید زیره را بر دیابت نوع 2 نشان داده است. مطالعه ای بر روی 3 گروه از حیوانات مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. به گروه اول میکومین و به گروه دوم گلی بن کلامید (دیابتا) داروهای ضد دیابت داده شد. به گروه سوم مکمل زیره در جیره داده شد.

نتیجه: 3 گروه شاهد کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید (چربی های مضر خون) بودند. هر سه گروه شاهد کاهش قابل توجهی در سطح HbA1c و سطوح پایین‌تر چربی و التهاب مضر در سلول‌های پانکراس، اندامی که انسولین را می‌سازند، بودند. محققان به این نتیجه رسیدند که مکمل زیره سبز در درمان دیابت به همان اندازه موثر است.

مطالعه ای که هنوز در هند انجام شده است نشان می دهد که تجویز پودر زیره بر روی موش های دیابتی پیشرفت آب مروارید را که یک بیماری چشمی بسیار شایع در دیابتی ها است، به تاخیر می اندازد.

اثر محافظتی بر روی استخوان ها

زیره سرشار از فیتواستروژن است و محقان نشان داده اند که این ترکیبات به اتصال کلسیم به استخوان ها کند.

در مطالعه‌ای که روی حیوانات مبتلا به پوکی استخوان انجام شد، محققان تراکم استخوان بیشتری را در گروه‌هایی که زیره سبز مصرف می‌کردند نسبت به سایرین مشاهده کردند.

اثر زیره به اندازه اثر استرادیول (Estrace)، یک داروی قدیمی پیشگیرانه برای پوکی استخوان است که از بازار خارج شده است زیرا خطر ابتلا به بیماری و سرطان سینه را افزایش می دهد.

در برابر سرماخوردگی

برای کمک به درمان سرماخوردگی می توانید از زیره سبز استفاده کنید که خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد ویروسی دارد، در هر صورت باعث تسریع بهبودی می شود.

این یک درمان خانگی عالی است که به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و به مبارزه با عفونت های ویروسی که باعث سرماخوردگی می شوند کمک می کند.

پیشنهاد می شود بخوانید : با مصرف عرق زیره به سادگی لاغر شوید
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها