رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329661

خواص ترخون | فواید ترخون برای چشم ها

ترخون در طب سنتی فواید شگفت انگیزی دارد در این مطلب قصد داریم هر آنچه میخواهید در خصوص ترخون برای چشم ها بدانید برای شما گردآوری کردیم.

html>

خواص ترخون

خواص ترخون (Tarragon) شامل تقویت اعصاب، مقوی دستگاه هاضمه، پیشگیری از تصلب شرائین و بیماریهای عروقی و کاهش درد مفاصل، دندان و لثه است.

ترخون گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده کاسنی که ارتفاع آن تا ۱ متر نیز می‌رسد. برگ‌های باریک و بلند آن به رنگ سبز روشن و براق هستند. گل‌های این گیاه به رنگ زرد بوده، به صورت گل آذین خوشه در انتهای ساقه اصلی قرار دارند. نام گونه این گیاه (دراکونکولوس) از کلمه دراگون به معنای اژدها گرفته شده است و علت این نامگذاری اثرات شفابخش و موثر این گیاه در درمان نیش زدگی انسان از مارها و حیوانات سمی می‌باشد. سبزی ترخون یکی از گیاهان معطر پر استفاده در صنایع غذایی بوده و از این گیاه بطور گسترده در صنعت تولید مواد اولیه آشپزی و همچنین کنسروسازی استفاده می‌شود. ترخون به دلیل افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از گذشته، به عنوان ادویه مخصوص گوشت مورد توجه بوده و سبب کاهش فشارخون هم می‌شود. در طب سنتی از این گیاه به عنوان کاهش دهنده درد دندان و دارای خاصیت ضد کرم یاد شده است. طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت و در”مجله کشاورزی شیمی غذا” نیز به چاپ رسید محققان دریافتند ترخون می‌تواند به عنوان یک روبنده و از بین برنده رادیکال‌های آزاد در بدن نقش موثری ایفا نماید. در ادامه این مطلب با مضرات و خواص ترخون بیشتر آشنا شوید.

خواص درمانی ترخون

ترخون سبزی‌ای با طبع گرم و خشک است.

برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

ترخون منگنز
آهن پتاسیم
کلسیم منیزیم

این سبزی همچنین دارای ویتامین‌‏های A و C می‌باشد.

از مهمترین خواص ترخون کاهش درد دندان و لثه است، در واقع، جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم‎های دهان می‎شود. علت تسکین درد دندان به خاطر وجود ماده‌ای موسوم به اوژنول است که در سبزی ترخون وجود دارد.

مصرف ترخون برای درد مفاصل مفید بوده، بهتر است همراه غذا خورده شود و کوبیده آن به‎صورت ضماد استفاده گردد.

ترخون قاعده‎آور بوده و درمان ‎کننده قاعدگی‎های دردناک می‎باشد.

خوردن ترخون برای تسکین دل درد و دردهای معده که در اثر غذا و پرخوری به وجود آمده است، مفید می‎باشد. همچنین اگر معده شما تنبل و ترشح آن ضعیف است، خوردن این سبزی همراه با غذا به شما کمک خواهد کرد. به طور کلی ترخون، مقوی دستگاه‌ هاضمه است و همچنین نفخ و باد شکم را دفع می‌کند.

ترخون قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد.

از دیگر خواص ترخون تقویت اعصاب است، به این منظور از دمکرده آن باید استفاده شود. خوردن چای ترخون،خستگی را از بین برده، اعصاب را آرام می‌کند و راه حل خوبی برای مشکلات بی‌خوابی است.

کسانی که سرعت انزال و سستی کمر دارند، ترخون خشک را با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده به کمر بمالند و اگر ریشه ترخون باشد، بهتر است.

پیشگیری از تصلب شرائین و بیماری‌های عروقی از دیگر خواص ترخون بوده، به این منظور برگ‎های ترخون را جویده و میل شود.

استفاده از دم کرده ترخون برای درمان نقرس، دردهای روماتیسمی مفید است؛ به این منظور ۱۰ گرم از این سبزی را در ۳۰۰ سی‎سی آب جوشانده و روزی ۳ فنجان میل شود.

گیاه ترخون در درمان مارگزیدگی بسیار مفید است.

ترخون، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌تواند در خنثی‌سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک کند.

خواص ترخون

خاصیت آنتی اکسیدانی ترخون

ترخون، ‌به خصوص نوع ترکی آن، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌توانند در خنثی سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک خوبی نمایند. رادیکال‌های آزاد، محصولات فرعی متابولیسم هستند و اگر بدن شما نتواند به طور موثر از دست آن‌ها خلاص شود می‌توانند موجب تخریب سلول‌های بدنتان شوند و در نتیجه در سیستم هاضمه شما باقی مانده و آسیبی را در بدن ایجاد نمایند که ممکن است حتی منجر به ایجاد نوعی سرطان خاص شود. طی تحقیقی که در سال 2005 صورت گرفت و در"مجله کشاورزی شیمی غذا" نیز به چاپ رسید محققان دریافتند ترخون می‌تواند به عنوان یک روبنده و از بین برنده رادیکال‌های آزاد در بدن نقش موثری ایفا نماید.

کمک به هضم مواد غذایی با ترخون

این روغن‏ها یا به عبارتی اسانس ‏ها همان ‏طور که در بالا ذکر شد موجب افزایش شیره‏ های گوارشی در سراسر دستگاه‏ گوارش می ‏شوند و بدین ترتیب به افزایش توانایی بدن به هضم مواد غذایی از طریق تجزیه‏ ی غذاها به مواد مغذی مختلف کمک می کند(ترخون به خصوص برای هضم پروتئین‏ ها و چربی‏ های گوشت کمک کننده ی خوبی است) و به وسیله‏ ی تحریک حرکات دودی روده‏ ها موجب تسهیل حرکت غذاها در کل سیستم گوارشی می ‏شوند.

خواص ترخون برای چشم ها

یکی دیگر از خواص ترخون کمک به سلامت چشم ها است ترخون حاوی مقداری فراوان از ویتامین آ می باشد که برای مراقبت از سلامت چشم ها لازم است این ویتامین بینایی شما را تقویت نموده و از بیماری های دژنراتیو، ضعیف کننده چشم مانند آب مروارید جلوگیری به عمل می آورد.همچنین از آسیب عصبی چشم جلوگیری می نماید.همچنین برگ ترخون دارای ویتامین ب 12 می باشد که از صدمه عصبی به چشم جلوگیری می نماید.

تفاوت مرزه و ترخون

ترخون از نظر طبیعت، خیلی گرم و خشک است و نوع وحشی آن خیلی گرمتر و خشکتر از نوع مزروع و کاشته شده ی آن است. دارای قوه ی تخدیر می باشد. خواص برگها و سرشاخه های گلدار آن آن که مورد استفاده است معطر و اشتها آور و مقوی معده و محرّک و کمی ضد انگل است. تلخ و کمی مخدر است. ضد اسکوربوت استبرای جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخمهای دهان نافع است. بادها و گازها و اخلاط لزج را تحلیل می برد. انسداد مجاری زا باز می کند. خشک کننده ی رطوبتها می باشد.

اما مرزه طبیعت آن نسبتاً گرم و خشک است. ضد نفخ واشتهاآور است و برای تقویت نیروی جنسی موثر می باشد. برای تسکین درد دندان از آن استفاده می شود. برای سرفه و تنگی نفس و درخشانی رنگ رخسار اثر مفید دارد. برای رفع ترشی غذای فاسد شده در معده و جلوگیری از استفراغ و درد قلب مفید است. برای معالجه اسهال بسیار موثر است

مضرات ترخون

ترخون برای گرم مزاجان مضر است و زیاده‌روی در خوردن آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

این گیاه برای سینه خوب نیست و سبب خشونت سینه می‌شود، بنابراین باید آن را با عسل خورد.

زیاده‎روی در خوردن ترخون باعث کم شدن شهوت می‎گردد و خون را تیره می‎کند.

مصرف طولانی مدت این سبزی می‌تواند سبب ایجاد سرطان شود که به دلیل استراگول موجود در آن است.

به دلیل وجود استراگول در ترخون و تاثیر آن بر جنین و ایجاد ناهنجاری در آن، زنان باردار نباید از آن استفاده کنند، همچنین زیاده‌روی در مصرف ترخون باعث آغاز قاعدگی شده و در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

ترخون به عنوان یک گیاه دارویی

ترخون گهگاه به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود یا توصیه می شود ، اگرچه گیاهان دارویی معمولاً بسیار بهتری در دسترس هستند. گفته می شود ترخون به دلیل موادی که در آن وجود دارد به هضم غذا کمک می کند و اشتها را تحریک می کند. علاوه بر این ، گفته می شود که ترخون دندان درد خفیف را تسکین می دهد.

در قرون وسطی ، ترخون گیاهی بود که به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شد و بیشتر در آنجا با نام Dragun یا Dragoncell شناخته می شد. در کتاب گیاهان PA Matthioli ، این گیاه عمدتا برای یبوست ، معده سرد یا ادرار آور استفاده می شد. این که گیاه چگونه و به چه شکلی ارائه شده مشخص نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها