رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328749

خواص تخم مرغ | فواید مهم زرده تخم مرغ برای پوست و مو و سرطان سینه

تخم مرغ یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی تمام مردم جهان است اگر میخواهید با تازه ترین یافته های دانشمندان و محققان در زمینه خواص تخم مرغ آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

تخم مرغ
html>

خواص تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ 100 گرمی حاوی 5/12گرم پروتئین است که معادل 11 درصد نیاز روزانه ما محسوب می شود. پروتئین ها در اکثر عملکردهای سلولی بدن شرکت دارند. محققان روی افرادی که رژیم لاغری گرفته اند بررسی هایی انجام داده و مشاهده کردند افرادی که به مدت 8 هفته، هر هفته 5 مرتبه تخم مرغ برای صبحانه خورده اند بیشتر از بقیه افراد لاغر شده اند

تخم مرغ یک ماده غذایی مناسب و سرشار از پروتئین و ویتامین است و افراد زیادی در دنیا از این ماده غذایی استقبال می کنند و در اکثر وعده های خود از این چاشنی استفاده می کنند.

بسیاری از مردم دنیا در وعده صبحانه تخم مرغ را به صورت نیمرو و یا املت درست می کنند که در این غذا به علت مصرف زیاد روغن، خصوصیات خوب خود را به این صورت از دست می دهد.

تخم مرغ آب پز دارای ویتامین های مختلفی از جمله پتاسیم است که به دلیل استفاده نکردن از روغن، یک ماده غذایی مناسب برای افراد ورزشکار و چاق محسوب می شود.

ویتامین های تخم مرغ

تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین c را دارد.

تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های :

گروه B ویتامین D
ویتامین A ویتامین E

فواید تخم مرغ برای سلامت چشم

تخم مرغ حاوی لوتئین و زیگزانتین و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سلامت چشم را تضمین کند. یکی از فواید تخم مرغ کمک آن به حفظ سلامت چشم است. مواد مختلفی هستند که می توانند در فعالیت های دژنتراتیو در چشم ما تاثیر بگذارند. دو تا از این مواد لوتئین و زیگزانتین هستند که از جمله آنتی اکسیدان هایی هستند که در شبکیه ی چشم ساخته می شوند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مقادیری از این مواد مغذی می تواند تاثیرات قابل توجهی در جلوگیری از خطر بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا که دو تا از رایج ترین اختلالات چشمی هستند بگذارد. زرده ی تخم مرغ در واقع حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و زیگزانتین است. در یکی از مطالعات ما زرده ی تخم مرغ توانست ظرف مدت ۴.۵ هفته میزان لوتئین خون را تا ۵۰-۲۸ درصد و مقدار زیگزانتین را تا ۱۱۴ – ۱۴۲ درصد افزایش دهد. تخم مرغ همچنین ویتامین A زیادی در خود دارد و می تواند سطح ویتامین A بدن را افزایش دهد. کمبود این ویتامین در بدن باعث نابینایی است.

خواص تخم مرغ

فواید زرده تخم مرغ برای پوست

اول صورت خود را بشویید و با ملایمت خشک کنید، بعد یک زرده تخم مرغ روی پوست گذاشته و اجازه دهید برای حدود پنج دقیقه بماند تا نیمه خشک شود، بعد با آب گرم آن را بشویید.

در صورت خشک بودن پوست، یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده، اول صورت خود را شسته و خشک کرده و بعد این مخلوط را روی صورت خود بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کرده و بعد صورت خود را با آب بشویید.

برای پوست‌های خشک، یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری خامه غلیظ و یک قاشق غذاخوری آب هویج مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت گذاشته و ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد با آب گرم صورت را بشویید.

تخم مرغ و کاهش وزن

تخم-مرغ شما را سیر کرده و تمایل تان را به خوردن غذاهای دیگر کم می کند. همچنین این ماده غذایی مقادیر زیادی پروتئین دارد و می تواند بسیاری از نیازهای بدن را رفع کند. از طرفی یک شاخص به نام حس سیری را به خوبی در بدن القا کرده و باعث می شود که دیگر اشتهایی برای خوردن دیگر غذاها نداشته باشید. در یک مطالعه روی ۳۰ زن مبتلا به اضافه وزن خوردن تخم-مرغ به جای شیرینی صبحانه احساس سیری را در آن ها افزایش داد و به طور خودکار تا ۳۶ ساعت آینده مصرف کالری را در آن ها کم کرد.

خواص زرده تخم مرغ برای مو

زرده تخم مرغ یک ماده طبیعی برای نرم و براق کردن مو است. ترکیب زرده تخم مرغ و آلوئه ورا می تواند همانند یک نرم کننده با کیفیت روی موهایتان عمل کند.

برای این کار این دو ماده را با هم ترکیب کنید و روی موهایتان بمالید. بگذارید این ترکیب تا ۲۰ دقیقه روی مو بماند و سپس آن را بشویید.

تخم مرغ و سرطان سینه


نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه هاروارد انگلیس انجام شد نشان می دهد نوجوانانی که روزانه ۳ عدد تخم مرغ مصرف می کنند در سنین بزرگسالی کم تر به سرطان سینه مبتلا می شوند. در سال ۲۰۰۵ پژوهش های دیگری انجام شد و محققان ثابت کردند زنانی که در هفته ۶ عدد تخم مرغ می خورند ۴۴ درصد کمتر از زنانی که در هفته ۲ عدد یا کمتر تخم مرغ می خورند به سرطان سینه مبتلا می شوند.


در آوریل سال ۲۰۰۸، محققان دانشگاه Caroline du Nord فرانسه مشاهده کردند که یکی از ترکیبات زرده ی تخم مرغ به نام کولین choline احتمال ابتلا به سرطان سینه را به میزان ۲۴ درصد کاهش می دهد. مصرف دو عدد تخم مرغ برای صبحانه نصف نیاز روزانه ی بدن را به این ماده تأمین می کند.

تخم مرغ و کلسترول

یکی دیگر از ویژگی تخم مرغ خواص آن برای سلامت قلب می باشد . در زمان های قدیم مردم بر این باور عمومی بودند که تخم مرغ کلسترول بالایی دارد و برای سلامت قلب مضر است اما امروزه طبق تحقیقات به عمل آمده به این نتیجه رسیدند که استفاده از تخم مرغ نه تنها برای قلب مضر نیست بلکه مفید نیز می باشد و این بدین علت است که کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت می باشد و برای بدن مفید است همانطور که می دانید دو گونه کلسترول موجود است نوع بد (LDL)و نوع خوب (HDL) که با میل نمودن تخم مرغ کلسترول خوب بدن زیاد می گردد.پس در نتیجه برای سلامت قلب مفید است.

مضرات تخم مرغ

بعضی از افراد به‌ طور کلی مصرف تخم‌مرغ را مضر می‌دانند. برای اطلاع این گروه از افراد باید عرض کنم چربی اشباع موجود در تخم‌مرغ بسیار کم تا متوسط بوده و منبع خوبی برای تامین ویتامین های B12، D و A و اسیدآمینه‌های ضروری محسوب می‌شود.

اگرچه تخم‌مرغ حاوی حدود ۲۵۰میلی‌گرم کلسترول است، اما نباید فقط به همین عدد اکتفا کرد، چون به دلیل داشتن سایر اسیدهای چرب غیر اشباع، جذب کلسترول آن زیاد نیست.

بهتر است برای پایین آوردن کلسترول خون ، به جای حذف تخم‌مرغ از رژیم غذایی خود، چربی‌ها به خصوص چربی‌های اشباع را کمتر مصرف کنید، بنابراین مصرف ۴ تا ۵ عدد تخم‌مرغ در هفته هیچ ضرری برای شما ندارد.

سفیده ی تخم‌مرغ چربی ندارد و مصرف آن به ‌صورت کاملا پخته مفید است.

تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر می باشد که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن لازم می باشند.

رنگ پوسته تخم مرغ از کجا آمده است؟

اینکه مرغ تخمهای قهوه ای ، سفید یا سبز بگذارد از نظر ژنتیکی تعیین می شود. رنگ پوسته تخم مرغ توسط رنگدانه های رنگی ایجاد می شود که از یک غده پوسته خاص مشخص شده است. رنگدانه های رنگ قرمز از خون و رنگدانه های زرد رنگ از صفرا مخلوط شده و سایه ای قهوه ای ایجاد می کنند. با وجود تخمهای سفید ، هیچ رنگدانه رنگی در پوسته تخم مرغ ذخیره نمی شود.

کدام مرغ تخمهای قهوه ای می گذارد و کدام مرغ تخمهای سفید؟

مرغ های اصیل از قبل می توانند از طریق رنگ تخم مرغ خود تشخیص دهند. نگاهی به دیسک گوش (فلپ پوست زیر گوش) رنگ پوسته تخم مرغ را نشان می دهد. اگر دیسکهای گوش مرغ قرمز باشد ، این نشانه تخمهای قهوه ای است. از طرف دیگر ، اگر مرغ دارای دیسک های گوش سفید باشد ، تخم های سفید نیز خواهد گذاشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها