رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329675

خواص گلاب | خواص گلاب برای پوست | مضرات گلاب چیست

گلاب یکی از عرقیات محبوب برای ما ایرانی ها است که خواص بیشماری دارد در این مطلب قصد داریم شما را با خواص گلاب برای پوست و سلامتی بدن آشنا کنیم.

html>

خواص گلاب

گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید خواص و فواید بسیاری در این عصاره قرار دارد که در درمان بسیاری از درد ها و بیماری ها می تواند موثر باشد. این گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است.

گلاب معروفترین نوع عرقیات است که از گل سرخ گرفته می شود. گفته می شود که حضرت محمد(ص) از عطر این گل استفاده می نمودند و به همین دلیل گل سرخ را با نام گل محمدی نیز می شناسند.

گلاب بعد از سکنجبین بیشترین مصرف را در بین مردم در قدیم داشته و امروزه نیز مصرف فراوانی دارد. گلاب یکی از نوشیدنی های پرمصرف در طب سنتی است. گلاب طبع میانه تا حدودی رو به خنکی دارد. بنابراین برای اکثر افراد مصرف آن توصیه می شود و عارضه خاصی ندارد.

طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرامبخشی قوی به حساب می آید. به همین دلیل است که قدیمی ترها مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می دانستند. این مایع خوشبو و معطر تا حدودی تحریک کننده جریان خون بوده و بافت پوست را به تولید سلول های جدید تحریک می کند.

گلاب برای درمان بیماری های گوارشی

ضدعفونی‌کننده، برطرف‌کننده بیماری‌های گوارشی، مقوی معده و قلب و تسکین‌دهنده دردهای روماتیسمی است و ضدتهوع خوبی است.

مصرف گلاب برای دل‌پیچه‌ها مفید است به خصوص زمانی که نفخ به عضلات دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند. گلاب بیشتر، به عنوان یک ماده ضدنفخ و بادشکن مطرح است یعنی باعث کاهش گازهای دستگاه گوارش می‌شود. این گازها ذرات ریزی هستند که یا جذب بدن می‌شوند یا به صورت باد گلو خارج می‌شوند. علاوه بر این خاصیت، گلاب می‌تواند تا حدودی از اسهال جلوگیری کند.

گلاب همچنین برای بیماری های گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است و در رفع دردهای روماتیسمی نیز تاثیر دارد. .

این ماده قلب و معده را تقویت می کند و اضطراب را از دل دور می کند.

گلاب برای درمان یبوست

از نسخه زیر نیز به تنهایی میتوانید برای درمان یبوست استفاده کنید:

شبی یک لیوان گلاب را با یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ داخل ظرفی ریخته ۱۵ دقیقه ملایم بجوشانیدپس از ولرم شدن با کمی عسل میل کنید.

**توجه:اگر شدت یبوست زیاد باشد میتوان از هر سه نسخه استفاده نمود. ضمنا طول درمان بسته به شدت یبوست از ۴۰ تا ۱۲۰ روز طول میکشد.

**توجه:دمکرده گل سرخ(محمدی) روزی یک لیوان هم به عنوان یک داروی ملین میتوان استفاده کرد.

خواص گلاب

خواص گلاب برای پوست

این مایع خوشبو به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود ، قرمزی و التهاب پوست را کاهش می دهد . زمانی که پوست های حساس ملتهب می شوند ، ممکن است نتوانند هیچ ماده ی آرایشی بهداشتی را تحمل کنند ؛ در این موارد ، می توان از گلاب به عنوان تقویت کننده و پاک کننده (همراه با شیر) استفاده کرد . به گزارش آسان طب در موارد بسیار نادر ، ممکن است گلاب برای پوست های حساس ملتهب و جوش دار ، مناسب نباشد ؛ با این حال ، در این صورت می توانید پس از رفع جوش های پوست ، از گلاب استفاده کنید.

این مایع خوشبو به دلیل خواص ضدالتهابی خود ، به کاهش قرمزی و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند

این مایع خوشبو پوست را آبرسانی می کند و خشکی آن را کاهش می دهد ، اما برای رفع خشکی پوست ، بهتر است که از ترکیب آن با مواد دیگری استفاده کرد . ترکیب روغن زیتون و گلیسیرین با این مایع خوشبو ، یک درمان خانگی مؤثر برای خشکی پوست است . اگر پوستتان مستعد آکنه نیست ، از این درمان مؤثر استفاده کنید.

این مایع خوشبو پوست های آسیب دیده را ترمیم می کند و در نتیجه ، سرعت فرآیند پیری پوست را کاهش می دهد ؛ مجاورت پوست با پرتوهای فرابنفش ، آلاینده ها و محصولات پوستی سنگین باعث تولید اکسیدان های مخرب در سطح پوست و پیری آن می شود.

این مایع خوشبو برای موارد زیر مفید است:

جلوگیری از رشد باکتری ها چربی اضافی پوست را از بین می برد
جوش های پوستی را کاهش می دهد پوست را آبرسانی می کند
تقویت کننده منافذ پوست را مسدود نمی کند

از گلاب به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست می توانید استفاده نمایید. به کمک یک پد پنبه ای تمیز و به آرامی با گلاب می توانید پوست خود را از آرایش پاک کنید. بهتر است با ماساژ این کار را انجام دهید. برای داشتن یک پاک کننده آرایش بهتر و مؤثرتر، ابتدا یک پد پنبه ای را با گلاب مرطوب کرده و سپس در کمی روغن نارگیل مایع قرار داده تا با هم مخلوط شوند. این یک محصول طبیعی مراقبت از پوست و پاک کننده آرایش عالی محسوب می گردد.

توصیه های مصرف گلاب

از آنجا که گلاب در اثر ماندگاری زیاد اثر خود را از دست می‌دهد نباید آن را بیش از یک سال نگه داشت. گلاب را باید در یخچال و ظروف شیشه‌ای رنگی نگهداری کنید و این را بدانید که اسانس گلاب نسبت به مواد تشکیل‌دهنده ظروف پلاستیکی واکنش نشان داده و کیفیت خود را از دست می‌دهد. لذا از نگهداری آن در این نوع ظروف اجتناب کنید.

2ـ محیط و تمامی وسایلی که برای تولید گلاب به کار می‌روند باید استریل باشد. زیرا در غیر این صورت، قارچ و کپک می‌تواند در آن رشد کرده و به این ترتیب موجب کدورت گلاب و تجزیه مواد موثره آن شود که به این ترتیب نه‌تنها اثر درمانی نخواهد داشت، بلکه عوارض جانبی نیز دارد لذا ‌هنگام خرید گلاب به شفافیت آن توجه کنید و محصولی را که دارای تاریخ مصرف و کد بهداشتی است انتخاب نمایید.

3ـ توجه داشته باشید با مصرف گلاب در بالای مایع آن هوا جمع خواهد شد که اکسیژن آن می‌تواند موجب اکسید شدن اسانس گلاب شود که با وجود آن‌که ضرری برای مصرف‌کننده ندارد، فایده‌ای هم نخواهد داشت.

خواص دمنوش گلاب

گلاب را می توان به صورت دمنوش مصرف نمود بدین صورت که یا گل سرخ خشک شده را به چای خود اضافه نمائید یا گل سرخ را به تنهایی با آب جوش دم نمائید و همینطور اضافه کردن گلاب به چای همگی دارای خواصی است که در ادامه شرح می دهیم :

شما میتوانید چای گلاب را بعد از غذا میل نمائید تا به هضم آن کمک نماید و موجب لاغری می گردد.

دمنوش گلاب برای بسیاری از از بیماری ها از جمله دیابت و بیماری های قلبی موثر می باشد.

شما با نوشیدن چای گل سرخ پوست خود را شفاف و سلامت می گردانید.همچنین از شر جوش ها خلاص می گردید .می توانید صورت را با آن شستشو دهید.

اگر از درد دوران قاعدگی نالان هستید چای گل سرخ دوره عادت ماهیانه شما را منظم نموده و درد ها را کاهش می دهد.

مضرات گلاب چیست

افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید می‌باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.

دانستنی های مهم در مورد گلاب

به طور کلی ، گفته می شود که گلاب دارای اثر ضد ویروسی ، ضد تشنج ، آرام بخش ، ضد التهاب و ترمیم کننده زخم است. برای التهاب (به خصوص در دهان و گلو) ، گرفتگی معده ، اسهال و افسردگی استفاده می شود. اما توجه داشته باشید. بسیاری از افراد به آن حساسیت دارند - به خصوص به نوع مصنوعی تولید شده.

گلاب در بسیاری از غذاها ، به ویژه دسرها و کیک ها را استفاده می شود . گلاب در غذاهای شرقی بطور گسترده ای استفاده می شود: نه تنها دسرها ، بلکه قهوه ، چای ، سالادها و سس ها را نیز با آن معطر می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها