رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325618

خواص قهوه اسپرسو | نکات مهم در مورد اسپرسو

قهوه اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های مشهور جهان است که تاثیر شگفت انگیزی بر روی تمرکز و قدرت حافظه دارد در این مطلب نکات کلیدی در مورد مصرف اسپرسو را به شما ارائه میکنیم.

قهوه

خواص قهوه اسپرسو

نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. اما وقتی پای مزیت‌های سلامت قهوه به میان می آید، زمان نوشیدن آن هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند

طعا درباره برخی عوارض جانبی قهوه شنیده اید اما با وجود این تبلیغات منفی باید بدانید که قهوه از جهاتی برای تندرستی مفید است. وقتی پای قهوه به میان می آید، انبوهی از مطالعات و بررسی‌ها تایید می‌کند که نوشیدن قهوه به طور مرتب در بین افراد سالم- در حد ۲ تا ۳ فنجان در روز- در مقایسه با افرادی که کمتر و حتی اصلا قهوه نمی نوشند، نتایج مثبت گوناگونی برای سلامت در پی دارد.

خرید قهوه

قهوه‌ی اسپرسو، یک قهوه‌ی بسیار تلخ و تیره است که با عبور پر فشار آب داغ از میان دانه‌های قهوه‌ی آسیاب شده تهیه می‌شود. نوشیدن اسپرسو با افزایش سطح انرژی و کاهش موقت گرسنگی همراه است، و به شما کمک می‌کند که وزن کم کنید! این اثرات، بخاطر وجود کافئین در قهوه است. تا زمانیکه به اسپرسو شکر یا خامه اضافه نکنید، یک نوشیدنی کم کالری محسوب می‌شود. اسپرسو در هر ۳۰ گرم، تقریبا ۳ کالری دارد!

همه می‌دانند که نوشیدن قهوه اسپرسو ، انرژی کافئین را به شما می‌دهد. بله درسته و یک فنجان قهوه اسپرسو این فایده را برای شما دارد ، اما چیزی که کمتر کسی اطلاع دارد ، دیگر مزایا و خواص قهوه اسپرسو است.در ادامه مطلب با ما باشید.

تاثیر مصرف قهوه اسپرسو برای سلامت قلب

در صورتی که نوشیدن قهوه عادت روزانه شما شده، ممکن است در طولانی مدت از تاثیرات آن روی سلامت قلب خود شگفت زده شوید. بررسی تازه‌ای که نتایج آن در نشریه انجمن قلب ایالات متحده منتشر شده نشان می‌دهد که مصرف متعادل قهوه ممکن است با کاهش میزان مرگ و میر ناشی از انسداد رگ‌های قلب رابطه مستقیم داشته باشد. بر اساس این پژوهش، خطر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی در قهوه خورهایی که ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر از یک فنجان در روز می‌نوشند، ۲۱ درصد کمتر است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : تهیه قهوه ترک، از دم کردن تا نوشیدن

خواص اسپرسو

چگونه قهوه اسپرسو درست کنیم؟

اسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود.

قهوه اسپرسو را می‌توان در دستگاه اسپرسو ساز تهیه کرد.

اسپرسو پایه نوشیدنی‌هایی از جمله:

کافه لاته کافه موکا
کاپوچینو کافه آمریکانو
کافه ماکیاتو  

برای مصرف آن دانه‌های برشته و خرد شده ی قهوه و آب را در دستگاه اسپرسو ساز بریزید، فنجان را کمی گرم کنید و قهوه اسپرسو را در آن بریزید و میل کنید.

زمان مصرف اسپرسو

اگر جزو قهوه خورهای قهار هستید و نمی‌توانید از قهوه‌ی روزانه‌تان دل بکنید باید بدانید بهترین زمان برای خوردن نوشیدنی مورد علاقه‌تان ساعت 10.30 صبح است.

برای اینکه قهوه‌ی صبحگاهی‌تان حسابی سرحالتان بیاورد باید بین ساعت 9.30 تا 11.30 نوشیده شود. به خاطر این که در این ساعات از روز میزان کورتیزول (هورمون استرس) در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد. این هورمون در ساعت 8 تا 9 صبح و همچنین 5.30 تا 6.30 عصر در بیش‌ترین میزان خود قرار دارد و بعد از آن کاهش می‌یابد.

کافئین موجود در قهوه و این هورمون روی هم تاثیر می‌گذارند. اگر زمانی که میزان کورتیزول بالاست قهوه بخورید بدنتان نسبت به تاثیر کافئین مقاومت نشان می‌دهد. برای همین هم قهوه نمی‌تواند با سرعت زیاد مغزتان را تحریک کند. این گفته نظر متخصص مغز و اعصاب آمریکایی به نام استیون مایلر از دانشگاه ماریلند است که در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده است.

به عقیده‌ی این متخصص افرادی که قهوه‌شان را به محض بیدار شدن و قبل از ساعت 9.30 می‌نوشند باید یک قهوه بسیار غلیظ نوش جان کنند تا به تاثیر دلخواهشان برسند. از آنجایی که میزان کورتیزول در این ساعت بالاست باید قهوه‌ی بیشتری هم بنوشید تا موثر عمل کند.

البته به عقیده‌ی متخصصان دیگر قهوه در افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد. و همین طور اینکه میزان هورمون کورتیزول در همه یکسان نیست. اگر جزو قهوه خورها هستید می‌توانید فردا تاثیر قهوه در ساعات اولیه‌ی صبح را روی خودتان امتحان کنید.

خواص اسپرسو برای حافظه و تمرکز

نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو زمانی ارزشمند میشود که شما متوجه شوید با نوشیدن اسپرسو و تامین به میزان کافی کافئین بدن، میتوانید فعالیت حافظه بلند مدت را بهبود بخشید.

عصب شناس Michael Yassa ، از دانشگاه کالیفرنیا، در پژوهشی که انجام داده است، ثابت کرده است که نوشیدن ۲ فنجان اسپرسو، فعالیت‌های مغزی را افزایش داده است. این پروسه ، باعث بهبود فعالیت حافظه بلند مدت شده است.

اگر میخواهید بهبود بیشتری مشاهده کنید، به همان میزان توصیه شده کفایت دهید چون در این پژوهش یادآوری شده است که هیچ فوایدی در تعداد فنجان‌های اسپرسو کمتر یا بیشتر مشاهده نمی‌شود.

بسیاری از افراد روز خود را با یک فنجان اسپرسو آغاز می‌کنند، و جای هیچ تعجبی نیست.کافئین علائم خستگی را کاهش می‌دهد، که در نتیجه باعث افزایش توجه و آمادگی می‌شود. کافئین باعث ایجاد تمرکز موضعی می‌شود، به خصوص در قسمت هایی از مغز که به توجه مربوط است. مد نظر داشته باشید که این فواید ممکن است کوتاه مدت باشد، و شما می‌بایست از انجام مکرر آن خود داری کنید. کافئین بیش از اندازه باعث می‌شود شما وحشت زده و عصبی باشید، و در نتیجه تمرکز و توجه شما سخت تر می‌شود.

قهوه اسپرسو برای لاغری

چیزی که باعث می‌شود اسپرسو از دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین متمایز شود، میزان کالری پایین آن است. اسپرسو حاوی تنها سه کالری در هر اونس می‌باشد، با توجه به اینکه شما هیچ شکر یا خامه به آن اضافه نمی کنید.

اما، در کنار کالری پایین، میتواند باعث بهبود تمرینات و فعالیت‌های بدنی و ورزشی شما شود. یک مقاله‌ای که در ژورنال مجله پزشکی و علوم ورزشی چاپ شده، به این نتیجه رسیده است که کافئین، شدت تمرینات را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود خستگی کمتری در ورزش در پی داشته باشید.

در کنار ساده تر کردن ورزش، کافئین همچنین میزان درد عضلات را در هنگام ورزش کاهش می‌دهد. خوردن یک میزان کافئین برابر دو یا سه فنجان یک ساعت قبل از یک تمرین ۳۰ دقیقه‌ای همراه با کاهش درد عضلانی، به شما اجازه می‌دهد که شما بیشتر به خود فشار بیاورید.

قهوه اسپرسو برای مشکلات گوارشی

یکی دیگر از خواص قهوه اسپرسو کمک به بهبود گوارش و روده می‌باشد این قهوه به دلیل داشتن کافئین است که به طور طبیعی به حرکات روده و سالم بودن بدن کمک می‌نماید. کافئین موجب هضم آسان غذا و دفع فضولات بدن می‌گردد که این عمل به از بین بردن یبوست و آسان شدن دفع مواد زاید کمک می‌کند.

متخصصان بر این باورند که با آسان شدن هضم غذا و دفع فضولات در بدن امکان ابتلا به بیماری‌های گوارشی کاهش می یابد.

طبق تحقیقات به عمل آمده قهوه تحریک کننده عالی است و موجب منقبض شدن عضلات سیستم گوارشی و روده بزرگ می‌گردد و حرکات لوله ی گوارش را آسان می‌نماید. متخصصان به حرکات لوله گوارش یعنی همان منقبض و آسان شدن عضلات روده به اصطلاح پریستالسیس می‌گویند.

پس در نتیجه باید گفت شما با مصرف قهوه اسپرسو از بیماری دردآور یبوست جلوگیری به عمل می آورید در یکی از تحقیقات مشخص شد که اثر خوردن قهوه برای حرکات روده مانند غذا خوردن می‌باشد و حتی 60 درصد از اثر خوردن آب برای جلوگیری از یبوست و 23 درصد اثر بیشتر از صرف قهوه بدون کافئین می‌باشد.

دیگر فواید مهم قهوه اسپرسو

برای مدت طولانی ، متخصصان در مورد اینکه اسپرسو و قهوه اثرات مثبت یا منفی بر ارگانیسم دارند ، اختلاف نظر داشتند. اکنون ثابت شده است که لذت بردن از نوشیدنی قهوه‌ای مزایایی دارد به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

اسپرسو شما را هدیه می‌دهد. کافئین موجود باعث تحریک جریان خون مغزی و تحریک گردش خون می‌شود. این کار خستگی را از بین می‌برد و توانایی تمرکز را تقویت می‌کند. اثر تحریک کننده حدود نیم ساعت پس از مصرف شروع می‌شود و به طور متوسط چهار ساعت ادامه دارد.

کافئین همچنین دارای خواص اتساعی عروقی است. در نتیجه ، اسپرسو همچنین تاثیر مثبتی بر سردرد و آسم دارد.

اسید کلروژنیک موجود در نوشیدنی‌های قهوه یک آنتی اکسیدان است. این می‌تواند از پیشگیری از سرطان ، به ویژه در برابر سرطان کبد یا روده بزرگ پشتیبانی کند.

اسپرسو برای معده راحت تر از قهوه فیلتر است. در حین آماده سازی ، آب جوش فقط با پودر تماس مختصری پیدا می‌کند. این بدان معنی است که تانن و مواد تلخ کمتری در نوشیدنی حل می‌شود. علاوه بر این ، فرآیند بو دادن طولانی تر ، اسیدیته را تا حدودی کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها