رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329698

خواص کیوی | فواید کیوی برای زنان باردار و پوست

هر آنچه میخواهید درباره کیوی و خواص آن برای پوست و زنان باردار بدانید در این مطلب برای شما گردآوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

تارت کیک شکللاتی کیوی
html>

یک معلم مدرسه ای در هنگام بازگشت از مدرسه در چین در سال 1904 میلادی کیوی را به نیوزیلند معرفی کرد. نیوزلندی ها پس از پرنده ملی خود ، آن را "کیوی" نامیدند.

کیوی به دلیل داشتن ویتامین C زیاد ، به عنوان یک ماده غذایی سالم شناخته شده است ، اما این میوه همچنین از دیگر مواد مغذی سرشار است. کیوی به کاهش فشار خون ، تقویت بهبود زخم ، کمک به حفظ سلامت روده و… کمک می کند.

کیوی و سایر میوه ها به دلیل داشتن م واد مغذی غذایی ، فواید زیادی برای سلامتی دارند. کیوی منبع خوبی از ویتامین C ، آنتی اکسیدان ها و فیبر است.

آنتی اکسیدان ها - از جمله ویتامین C ، کولین ، لوتئین و زاکسانتین - به از بین بردن رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که بدن در طی متابولیسم و سایر فرایندها تولید می کند.

اگر بیش از حد بسیاری از رادیکال های آزاد ایجاد شوند ، می توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شوند که منجر به آسیب سلول می شود. این آسیب ممکن است منجر به مواردی مانند بیماری قلبی یا سرطان شود. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد می توانند به محافظت از بدن کمک کنند.

مواد مغذی موجود در کیوی به روش های زیر می تواند به نفع فرد باشد.

پوست سالم

ویتامین C در تولید کلاژن ، یک جزء اصلی در سلول ها و اندام ها در بدن ، از جمله پوست نقش دارد. این ویتامین همچنین توانایی بدن در بهبود زخم ها را افزایش می دهد.

بررسی های انجام شده در سال 2019 نشان داد که مصرف مکمل های کلاژن خوراکی ممکن است به تقویت خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست و کاهش چین و چروک کمک کند. مصرف مکمل ها به اندازه مصرف ویتامین C در کیوی نیست ، اما خوردن کیوی به سلامت پوست کمک می کند.

یک کیوی به وزن 69 گرم (گرم) 64 میلی گرم ویتامین C را فراهم می کند. این 71 تا 85 درصد از نیاز روزانه ویتامین C به بزرگسالان را نشان می دهد.

کیوی همچنین ویتامین E یا توکوفرول را تأمین می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E و توانایی آن در محافظت از پوست در برابر آفتاب ، می تواند به جلوگیری از اختلالات پوستی کمک کند.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه تارت کیک شکلاتی کیوی

خواص کیوی برای زنان باردار

خواب بهتر

مطالعه ای در سال 2011 ، به بررسی اثرات کیوی بر کیفیت خواب در بزرگسالان با مشکلات خواب پرداخت. این محققان با توجه به اقدامات خود گزارشی دریافتند که خوردن کیوی ، خواب را بهبود می بخشد.

دانشمندان اظهار داشتند که این مزیت ممکن است ناشی از محتوای آنتی اکسیدانی و سروتونین کیوی ها باشد.

سلامت قلب و فشار خون

کیوی ها حاوی فیبر ، پتاسیم و آنتی اکسیدان هستند که همگی از سلامت قلب پشتیبانی می کنند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) مردم را ترغیب می کند تا ضمن کاهش مصرف نمک یا سدیم اضافه شده ، میزان مصرف پتاسیم را افزایش دهند.

پتاسیم رگهای خونی را شل می کند و این به مدیریت فشار خون کمک می کند و افرادی که فشار خون پایین دارند ، تمایل کمتری به ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند.

یک کیوی حاوی حدود 215 میلی گرم پتاسیم یا تقریباً 5٪ از نیاز روزانه یک فرد بالغ است.

محتوای فیبر کیوی از سلامت قلب و عروق نیز پشتیبانی می کند. بررسی ها در سال 2017 نشان داد افرادی که مقادیر زیادی فیبر مصرف می کنند ، خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند. آنها همچنین تمایل به لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول "بد" دارند.

یک کیوی حدود 2 گرم فیبر یا 6-9٪ از نیاز روزانه بزرگسالان را تأمین می کند.


پیشگیری از سنگ کلیه

طبق اعلام دفتر مکمل های غذایی ، مصرف زیاد پتاسیم ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نیز کمک کند.

دیگر خواص کیوی

کیوی سرشار از ویتامینC می باشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین دارای ویتامین A'E'کلسیم'آهن و اسید فولیک می باشد. یک عدد کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی دارد.

کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است اما احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه به سرعت از بین می رود.

به این ترتیب استفاده از کیوی خام در دسرهای حاوی شیر یا هر فراورده لبنی دیگر نامناسب است زیرا این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالیکه بوی بسیار بدی تولید می کند شروع به حل کردن پروتئین شیر می نماید.

متأسفانه آنزیمهای کیوی در معده به وسیله اسید معده از بین می رود. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد' مقداری خنثی می شود و آنزیمهای کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است تا مواد پروتئینی در اثر این آنزیمها به قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده و روده آسانتر می کند.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه چیز کیک کیوی

خواص کیوی برای مو

خواص کیوی برای مو

نوشیدنی اسفناج و کیوی، هم از خواص کیوی برخورداری است و هم از خواص اسفناج و برای تغذیه‌ی موها بسیار مفید است. اسفناج سرشار از آهن و اسیدفولیک بوده و در کنار کیوی – که یکی از میوه ای سرشار از ویتامین C می باشد – می تواند در مو و پیشگیری از ریزش مو موثر واقع شود. همانگونه که در بخش های دیگر این مقاله نیز اشاره شده است، ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن و مواد مغذی می‌شود. اسفناج با وجود اینکه جزءسازیجات است، اما طعم نسبتاً شیرینی دارد. برای تهیه‌ی این نوشیدنی، دو عدد کیوی رسیده و پوست کنده، یک فنجان اسفناج، نصف لیوان آب سیب و یک قاشق غذاخوری عسل، را درون مخلوط کن بریزید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. استفاده منظم از این نوشیدنی می تواند در پیشگیری از ریزش مو موثر واقع شود.

خواص کیوی برای کاهش وزن

از آنجا که بیشترین حجم کیوی را آب تشکیل می دهد و کالری آن نیز بسیار پایین است (هر یک کیلو کیوی، حاوی 63 کیلوکالری است)، با مصرف آن، به سرعت احساس سیری خواهید کرد و در نتیجه این میوه برای کاهش وزن بسیار مفید است.
علاوه بر این سدیم موجود در کیوی بسیار کم است، به همین دلیل این میوه گزینه مناسبی برای جایگیری در رژیم های لاغری به شمار می رود.

خواص کیوی برای زنان باردار

برای داشتن یک بارداری سالم و بی خطر روزانه ۲-۳ کیوی بخورید.

نکات مهم در مورد کیوی:

نکته اول:

اگر شما از آلرژی ارثی، ورم معده یا سایر مشکلات گوارشی رنج می برید، از خوردن کیوی در دوران بارداری اجتناب کنید.

نکته دوم:

دقت کنید کیوی را بخوبی بشورید تا مواد شیمیایی مضر و بیماری زا روی آن نماند.

نکته سوم:

به یاد داشته باشید میوه کیوی بسیار اسیدی است، پس بیش از حد از آن نخورید چون ممکن است دچار زخم دهان، زخم زبان و یا بثورات شوید.
نکته چهارم:

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است.قبل از مصرف کیوی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خواص کیوی |  فواید کیوی برای زنان باردار و پوست

خواص کیوی برای یبوست

کیوی سرشار از فیبر می باشد، دو سوم از فیبر موجود در کیوی را فیبرهای غیر محلول در آب مانند سلولز و یک سوم را فیبرهای محلول در آب مانند پکتین تشکیل می دهد. فیبر موجود در کیوی برای مقابله با یبوست بسیار مناسب می باشد، بنابراین اگر به یبوست دچار شده اید می توانید کیوی میل نمایید.

مضرات کیوی

آلرژی به میوه کیوی بسیار شایع است و می تواند باعث تورم، خارش چشم، آبریزش بینی و حتی شوک آنافیلاکسی شود

زیاده روی در مصرف کیوی به دلیل میزان پتاسیم و اگزالات بالا برای بیماران کلیوی مضر بوده و می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود

کیوی به دلیل محتوای بالای پتاسیم می تواند با دارو های بتا بلوکر تداخل دارویی ایجاد کند

مصرف بیش از حد کیوی به دلیل فیبر بالا می تواند باعث اسهال گردد.

کیوی استرس و مشکلات عصبی را کاهش می دهد

این میوه خوشمزه به کاهش اثرات منفی سبک زندگی مدرن کمک می کند: به دلیل محتوای بالای ویتامین C ، یک اثر پیشگیرانه در برابر اضطراب و عصبی بودن دارد و همچنین می تواند به کاهش استرس کمک کند.

کیوی اثر آرام بخشی دارد و به شما کمک می کند تا راحتتر با کارهای روزمره کنار بیایید. پزشکان برای کمک به کاهش استرس قبل از مصاحبه شغلی یا جلسه مهم کیوی را توصیه می کنند.

پیشگیری از برخی سرطان ها

آسیب اکسیداتیو DNA یکی از علل احتمالی برخی از سرطان ها است. در یک مطالعه، محققان کاهش اکسیداسیون DNA و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را در افرادی که روزانه 1 میوه کیوی به مدت 3 هفته مصرف کردند، مشاهده کردند. محققان همچنین مشاهده کردند که DNA سلول های افرادی که 500 میلی لیتر (2 فنجان) آب کیوی مصرف می کردند در برابر اکسیداسیون و در نتیجه در برابر آسیب های ناشی از آن مقاوم تر بود. این مطالعه نشان داد که عصاره کیوی موثرتر از ویتامین C (معروف به قدرت آنتی اکسیدانی آن) در محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو DNA است. این نشان می دهد که قدرت آنتی اکسیدانی کیوی تنها به محتوای ویتامین C آن مرتبط نیست.

سلامت قلبی عروقی

یک مطالعه انسانی پتانسیل محافظت از قلب کیوی را نشان داد. محققان مشاهده کردند که مصرف 2 یا 3 کیوی در روز به مدت حدود 1 ماه منجر به کاهش تجمع پلاکتی و همچنین کاهش تری گلیسیرید خون، 2 عامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی شد. در افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی، مصرف منظم کیوی ممکن است به بهبود پروفایل لیپیدی (نسبت بین کلسترول خوب و بد) و افزایش سطح ویتامین C و E در خون کمک کند.

با یبوست مبارزه کنید

کیوی به دلیل داشتن فیبر غذایی می تواند در بیماران مبتلا به مشکلات یبوست موثر باشد.

تاثیر مثبت بر بهبود زخم

مطالعه ای که روی موش ها انجام شد نشان داد که کیوی بهبود زخم را بهتر از کرم های ضد میکروبی سنتی بهبود می بخشد. کیوی به دلیل توانایی آن در تعدیل رگ زایی و خواص ضد باکتریایی آن می تواند با هزینه کمتر در درمان زخم های مزمن نیز موثر باشد.

قدرت آنتی اکسیدانی

کیوی حاوی بسیاری از ترکیبات فنلی است، از جمله اسیدهای فنولیک، فلاوان ها (اپیکاتچین، کاتچین)، پروسیانیدین ها و فلاونول ها (کوئرستین، کامپفرول). این ترکیبات در گیاهان دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. با خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن، می توانند از بروز چندین بیماری از جمله برخی سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مزمن مختلف جلوگیری کنند.

سرشار از فیبر غذایی است

دو عدد کیوی بیش از 5 گرم فیبر یا حدود 15 درصد از وعده روزانه توصیه شده را تامین می کند. رژیم غذایی پر فیبر علاوه بر پیشگیری از یبوست، به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، کنترل دیابت نوع 2 و کنترل اشتها کمک می کند.

موارد منع مصرف و حساسیت به کیوی

موارد منع مصرف کمی برای مصرف میوه کیوی وجود دارد، زیرا برای سلامتی عالی است و به طور کلی سرشار از فیبر است. با این حال، کیوی یک میوه به اصطلاح "لاتکس" است که باعث واکنش های آلرژیک در افراد حساس می شود. اگر شک دارید، ضروری است که با یک متخصص بهداشت مشورت کنید.

آلرژی به کیوی

کیوی غذایی است که در سندرم آلرژی دهان دخیل است. این سندرم یک واکنش آلرژیک به پروتئین های خاصی است که در میوه ها، سبزیجات و آجیل های مختلف یافت می شود. این بیماری عمدتاً بر افراد حساس به گرده تأثیر می گذارد و تقریباً همیشه قبل از آن تب یونجه رخ می دهد. بنابراین، هنگامی که برخی از افراد مبتلا به آلرژی به راغوزه کیوی خام می خورند (پختن معمولاً پروتئین های آلرژی زا را از بین می برد)، ممکن است یک واکنش ایمنی رخ دهد.

این افراد از احساس خارش و سوزش در دهان، لب ها و گلو رنج می برند. علائم ممکن است ظاهر شوند و سپس ناپدید شوند، معمولاً چند دقیقه پس از اینکه فرد غذای مزاحم را خورده یا لمس کرده است. در صورت عدم وجود علائم دیگر، این واکنش جدی نیست و نیازی به اجتناب سیستماتیک از مصرف میوه کیوی نیست. با این حال، توصیه می شود برای تعیین علت واکنش به غذاهای گیاهی با یک متخصص آلرژی مشورت کنید .

به نظر می رسد آلرژی به کیوی در حال شایع تر شدن است و اغلب با سایر آلرژی ها همراه است. در واقع، موارد متعددی از حساسیت متقاطع به لاتکس و گرده در سال های اخیر گزارش شده است. افرادی که به گرده یا لاتکس حساسیت دارند ممکن است به کیوی (و همچنین موز و آووکادو) حساس باشند و بالعکس. اکتینیدین، پروتئین موجود در کیوی، به عنوان یک آلرژن شناخته شده است. با این حال، سایر پروتئین ها نیز ممکن است درگیر باشند. واکنش ها از کهیر تا واکنش های آنافیلاکتیک متغیر است. عوامل خاصی که بر فرآیند هضم پروتئین (مانند PH معده) و همچنین محیطی که افراد در آن زندگی می کنند تأثیر می گذارد، می تواند تفاوت واکنش های بین دو فرد مبتلا به آلرژی به کیوی را توضیح دهد.

با توجه به واکنش‌های پتانسیل گرانش ، افرادی که به لاتکس یا گرده‌ها حساسیت دارند باید مراقب باشند . برای تعیین علت واکنش به برخی غذاها و همچنین اقدامات احتیاطی توصیه می شود با متخصص آلرژی مشورت کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها