رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329749

خواص زرد چوبه | با فواید زرد چوبه برای پوست و دیابت آشنا شوید

زردچوبه یکی از پر مصرف ترین ادویه های تمام مردم جهان است اگر میخواهید با تازه ترین یافته های دانشمندان و محققان در زمینه خواص زردچوبه آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

html>

خواص زردچوبه

زردچوبه یا زرچوبه با نام علمی Curcuma longa نوعی گیاه و به عبارتی ادویه‌ای است که از آن گیاه تهیه می‌شود. زردچوبه از رده زنجبیل‌ وارها (Zingiberidae)، راسته زنجبیل‌ها (Zingiberales)، تیره زنجبیلیان (Zingiberaceae)، گونه زردچوبه‌ای‌ها (Curcuma) است. پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره‌است که یکی از پرکاربردترین ادویه جات به شمار میرود. رویشگاه اصلی این گیاه هند است و قسمت اصلی ادویه معروف کاری را که در بسیاری از غذاهای هندی به کار می‌رود، تشکیل می‌ دهد. گیاهی است چندساله که در هند و کشورهای جنوب آسیا ببار می‌آید و دمای حدود ۲۰-۳۰ درجه سانتیگراد و محیط مرطوب بارانی نیاز دارد. ساقه های زیر زمینی گوشتی گیاه یا ریزوم جمع‌آوری شده و پس از جوشاندن در آب و سپس خشک کردن آسیاب شده و پودر زرد مایل به نارنجی تهیه می‌گردد. زردچوبه عمده ترین ادویه مورد مصرف در غذاهای آسیائی است. در جنوب و جنوب شرقی آسیا این گیاه بصورت خودرو در جنگل‌ ها وجود دارد.

زردچوبه و دیابت

کپسول زردچوبه به حفظ سطح سالم انسولین خون کمک می‌کند، می‌توان برای درمان دیابت استفاده کرد.کپسول زردچوبه همچنین کنترل گلوکز را تقویت کرده و تأثیر داروهای دیابت را افزایش می‌دهد.یک فایده مهم دیگر زردچوبه تأثیر آن در کمک به کاهش مقاومت انسولین است که می‌تواند از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کند.اما وقتی با داروهای خیلی قوی ترکیب شود، می‌تواند موجب افت قند خون شود.بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با پزشکتان مشورت کنید.مشخص‌شده است افراد مبتلا به آرتروز روماتوئید که به‌طور منظم از زردچوبه استفاده می‌کنند، دچار درد و التهاب مفاصل کمتری می‌شوند

خواص زردچوبه در درمان افسردگی


بیشتر داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند اثرات جانبی خطرناکی دارند، مانند اندیشه پردازی خودکشی یا سایر ناهنجاری‌های روان پریشی. اما زردچوبه درواقع فقط اثرات مثبت روی سلامت روان دارد و معمولا به‌اندازه پروزاک که به‌عنوان داروی ضدافسردگی تجویز می‌شود موثر است. زردچوبه، افزودنی فوق‌العاده‌ای به ترکیبات ادویه‌ای می‌باشد، اما یک چای گیاهی عالی نیز است. این چای خوش‌طعم و سالم را به‌عنوان شیرطلایی بنوشید!

خواص زردچوبه برای کبد

یکی دیگر از مزایای کمتر شناخته شده زردچوبه این است که می تواند فایده ی درمانی زیادی برای کبد داشته باشد .


آیا می دانستید که از کورکومین (زردچوبه) به مدت یک قرن است که برای درمان بیماری های کبدی کاربرد دارد؟


با این حال امروزه هم از این ادویه برای درمان بیماری های کبدی استفاده می شود . همچنین محققان نیز معتقدند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه است که منجر به درمان و حفظ سلامتی کبد می شود .


در طی مطالعاتی که اخیرا صورت گرفت ، محققان فهمیدند که زردچوبه (کورکومین) توانایی کاهش آسیب های کبدی ناشی از موارد زیر را دارد:

اوردوز آهن زخم کبد
سطح بالای مسمومیت بیماری های کبدی مانند :کلستاز (cholestasis)
الکل نوشیدنی


و از همه مهمتر دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که زردچوبه می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد که یکی از شایع ترین گونه آن کارسینوم هپاتوسلولار (Hepatocellular carcinoma) را کاهش دهد .

خواص زرد چوبه

درمان آرتریت با زردچوبه

آرتریت، التهاب مفاصل است. زردچوبه با مبارزه علیه التهاب می‌تواند درد را کاهش داده و به بیماران امکان حرکت دوباره را می‌دهد. بهترازهمه، عوارض جانبی منفی داروها را نداشته و برای همین راه‌حلی ایمن و طولانی مدت برای این بیماری دردناک است.

خواص زردچوبه برای پوست

استفاده از زردچوبه که در هندی”haldi” هم نامیده میشود، به هند و مصر باستان باز می‌گردد. زردچوبه که برای هزاران سال با فواید بیشماری شناخته شده است همچنان به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته زردچوبه برای پوست هم فواید زیادی دارد. یکی از موارد استفاده آن لایه برداری و تقویت بافت پوست است.

وجود ماده موثر زردچوبه یعنی curcumin، باعث روشنی هرچه بیشتر پوست می‌شود. این ماده خاصیت ضدعفونی، ضدباکتری و ضدالتهاب دارد که آن را در کاهش چندین عارضه پوستی نظیر آکنه، جوش، کک و مک و لک بسیار تاثیرگذار می‌کند.

زردچوبه همچنین در کند شدن روند پیری پوست به صورت طبیعی و بازگرداندن جوانی تاثیر دارد. بعلاوه، استفاده مداوم از آن، ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد.

خواص زرد چوبه | با فواید زرد چوبه برای پوست و دیابت آشنا شوید

ماسک صورت زردچوبه


دو قاشق غذاخوری آرد، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و چند قطره عسل را مخلوط کنید. یک لایه نازک از این خمیر را روی صورتتان بگذارید. ۲۰ دقیقه فرصت دهید تا خشک شود. به آرامی آن را بخراشید و صورتتان را با آب تمیز کنید. این خمیر حکم یک پاک کننده طبیعی را دارد.

برای مبارزه با آکنه


ماسک صورت زردچوبه در کاهش آکنه بسیار موثر است. مقدار زردچوبه را با پودر چوب صندل مخلوط کرده و روی صورتتان بزنید. ۱۰ دقیقه آن را به حال خود رها کنید و سپس با آب سرد صورتتان را تمیز کنید. این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید.

برای کاهش کک و مک


پودر زردچوبه را با آبلیمو مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. هر روز آن را روی صورتتان بگذارید. استفاده مداوم از این خمیر بطور موثر در مبارزه با کک و مک، کمک می‌کند.

خواص زردچوبه برای لاغری

یک مطالعه نشان داده که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. زردچوبه باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن شده باعث چربی سوزی و سم زدایی از کبد می شود و به این ترتیب باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

زردچوبه برای کاهش بیماری‌های قلبی


بیماری‌های قلبی به سلامت دیواره رگ‌های خونی به نام توپوش یا آندوتلیوم مربوط است. استرس اکسیداتیو و کلسترول می‌تواند خاصیت ارتجاعی این لایه را کاهش داده و منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شود. زردچوبه در پیشگیری از بیماری قلبی، نتایج خوبی دارد. در حقیقت، قابل مقایسه با داروی آتورواستاتین می‌باشد. همچنین در حفظ سلامت بهینه آندوتلیوم درست به اندازه ورزش مفید است.

زردچوبه و درمان پسوریازیس

یکی دیگر از خواص زردچوبه کمک به بهبود پسوریازیس می باشد زرد چوبه از ورود آنزیم های التهابی پسوریازیس به پوست جلوگیری به عمل می آورد و سطح سیتوکنین که موجب التهاب پوست می گردد را کم نموده و به درمان پسوریازیس می پردازد.متخصصان طب سنتی پیشنهاد می کنند نصف قاشق چایخوری از پودر زردچوبه را را با آب به صورت خمیر درآورده و به صورت لایه نازک روی پوست قرار دهید و اجازه دهید یک شب روی پوست باقی بماند صبح روز بعد با آب گرم بشوئید و از این خاصیت زردچوبه شگفت زده خواهید شد.

مضرات زردچوبه

زردچوبه حاوی دو درصد اگزالات است. در دوزهای بالا، این ممکن است به شکل گیری سنگ های کلیه در افراد مستعد منجر شود. افزون بر این، تمام پودرهای زردچوبه تجاری خالص نیستند. برخی از آنها ممکن است حاوی مواد ارزان‌تر و بالقوه سمی باشند که در فهرست مواد تشکیل دهنده به آنها اشاره ای نشده است.

مطالعات نشان داده اند که پودرهای زردچوبه تجاری ممکن است حاوی موادی مانند نشاسته کاساوا یا جو، آرد گندم یا چاودار باشند. مصرف زردچوبه های حاوی آرد گندم، جو یا چاودار موجب شکل گیری نشانه هایی منفی در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک می شود.

برخی پودرهای زردچوبه ممکن است حاوی رنگ های غذایی مشکوک باشند که برای بهبود رنگ زردچوبه هنگام ترکیب کردن با آرد به آن اضافه می شود. یکی از رنگ های پر استفاده در هند زرد متانیل است که به نام زرد اسیدی 36 نیز شناخته می شود. مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف مقادیر زیاد از زرد متانیل ممکن است موجب سرطان و آسیب های عصبی شود.

در شرایطی که آثار سمی زرد متانیل روی انسان مورد بررسی قرار نگرفته است، اما استفاده از آن در آمریکا و اروپا غیر قانونی است.

همچنین، برخی پودرهای زردچوبه ممکن است از محتوای سرب بالا برخوردار باشند. سرب یک فلز سنگین محسوب می شود که به طور ویژه برای سیستم عصبی سمی است.

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است

التهاب حاد و کوتاه مدت به بدن کمک می کند تا آسیب ها را ترمیم کرده و از باکتری های خطرناک محافظت کند. با این حال ، اگر التهاب مزمن شود ، می تواند به بدن آسیب برساند. مطالعات نشان می دهد که التهاب مزمن بیماری هایی مانند سندرم متابولیک ، سرطان ، آلزایمر یا بیماری های قلبی را ایجاد یا می تواند ایجاد کند .

کورکومین موجود در زردچوبه دارای اثر ضد التهابی شدیدی است و بنابراین برای پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می شود . برخی مطالعات حتی قدرت کورکومین را با داروهای ضد التهاب مقایسه کرده اند.

زردچوبه به محافظت از مفاصل کمک می کند

مشخص است که خواص ضد التهابی زردچوبه برای مفاصل و دردهای مرتبط با آن نیز صدق می کند. با این حال، اثرات مفید زردچوبه بسیار گسترده تر و جامع تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. در واقع ریزوم گیاه و مواد مؤثر آن نیز در تسکین درد مفاصل بسیار مؤثر است. از این حیث این گیاه اثربخشی مشابه ایبوپروفن یا حتی بهتر از آن را نشان می دهد. به طور خاص، این کورکومین است که مسئول این اثرات است. اثربخشی واقعی را در افراد مبتلا به آرتریت نشان می دهد. همچنین ترکیب مصرف زردچوبه با امگا 3 به منظور بهبود جذب مواد موثره گیاه توسط بدن توصیه می شود.

وجود کورکومینوئیدها در زردچوبه آن را به یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی تبدیل می کند. بنابراین اثرات بدنام افزایش رادیکال های آزاد و رفتار نادرست آنها را دارد. رادیکال های آزاد با بیماری های مرتبط با مفاصل ما غریبه نیستند. از طرفی خاصیت ضدالتهابی این گیاه همانطور که در بالا اشاره کردیم خواص احیا کنندگی مهمی به آن می دهد. با این حال، باید توجه داشت که این فواید به همان اندازه برای مفاصل مهم هستند. مصرف زردچوبه می تواند گردش خون، بازسازی بافت های همبند (عضلات، مفاصل، تاندون ها، رباط ها) را بهبود بخشد و به بهبود آسیب مفاصل کمک کند.

زردچوبه راحتی و کارایی هضم را بهبود می بخشد

ترکیبات فعال موجود در زردچوبه نقش مهمی در فرآیند گوارش دارند. در واقع، زردچوبه دارای خواص محافظتی در برابر پوشش معده است که یک مانع واقعی است. اجزای ریزوم زرد روشن برخی از باکتری های بدی را که در سیستم گوارشی ما تکثیر می شوند را خنثی کرده و از بین می برد. این به ویژه در مورد باکتری روده "هلیکوباکتر پیلوری" است که باعث مشکلات زیادی می شود.

به طور کلی، زرد چوبه فرآیند گوارش را بهبود می بخشد. این بدان معنی است که تمام عملکردهای گوارشی ما مانند ترشح صفرا را تحریک می کند. غذا بهتر و راحت‌تر هضم می‌شود. افزایش راحتی گوارشی ناچیز نیست، در حالی که هضم بسیار کارآمدتر است. البته، هضم کارآمدتر به معنای کمتر ناراحتی های گوارشی است.

زردچوبه اختلالات گوارشی را برطرف می کند

زردچوبه بیشتر از تحریک هضم و کارآمدتر کردن آن عمل می کند. بسیار فراتر می رود، زیرا به اختلالات گوارشی نیز کمک می کند. در واقع، به دلیل محتوای طبیعی بالای آنتی اکسیدان ها و مواد فعال طبیعی، اثربخشی واقعی را بر اختلالات گوارشی نشان می دهد. سازمان جهانی بهداشت اثربخشی این گیاه را در درمان اکثر اختلالات گوارشی می شناسد: معده درد، حالت تهوع، بی اشتهایی، سنگینی... زردچوبه عملکرد صفراوی را به میزان قابل توجهی بهبود و تقویت می کند.

زردچوبه به پیشگیری و مبارزه با بیماری های التهابی که روده ها و سیستم گوارشی را به طور کلی تحت تاثیر قرار می دهند، مانند سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند. زردچوبه و روده تحریک پذیر هزاران سال است که در طب سنتی وجود داشته است. نشان داده شده است که کورکومین در درمان بیماری کرون بسیار موثر است. اما همچنین در مواجهه با درد گوارشی، یبوست، اسهال عفونی یا حتی گاستروانتریت.

زردچوبه حفظ سلامت کبد

استفاده از زردچوبه در زمینه اختلالات گوارشی نیز با کبد و ناحیه آن به ویژه دردهایی که بر آن تاثیر می گذارد، مرتبط است. این گیاه به تسکین افرادی که از دردهای شکمی در این ناحیه رنج می برند کمک می کند. می توانید برای پیشگیری و مبارزه با بیماری هایی که کبد را تحت تأثیر قرار می دهند، زردچوبه کامل مصرف کنید: سنگ کیسه صفرا، بیماری کبد... زردچوبه با بهبود ترشح صفرا در فرآیند گوارش، آن را کارآمدتر می کند. غذا بهتر هضم می شود و فرد احساس می کند با غذا بهتر هضم می شود.

زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

کورکومینوئیدها و کورکومین موجود در زردچوبه رنگدانه های طبیعی هستند که رنگ نمادین آن را به آن می بخشند. اما آنها همچنین آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به از بین بردن رادیکال های آزاد اضافی در بدن کمک می کنند. اینها قطعا برای بدن ما ضروری هستند. با این حال، هنگامی که به تعداد زیاد وجود داشته باشند، مضر می شوند. سپس در پیری سریع سلول ها شرکت می کنند که منجر به مشکلات و گاهی بیماری می شود. عوامل داخلی و خارجی بر آنها تأثیر می گذارد: آلودگی، مصرف الکل و تنباکو، استرس و غیره. حذف رادیکال های آزاد اضافی باعث بهبود عملکرد ارگانیسم و عملکرد آن می شود. کورکومینوئیدها دارای خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C و E هستند که زردچوبه سرشار از آن است.

زردچوبه مشکلات پوستی را حل می کند

افرادی که از مشکلات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می برند، می توانند زردچوبه را یک متحد بسیار مفید بدانند. استفاده خارجی آن باعث می شود از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن بر روی پوست و شرایط مرتبط بهره مند شویم. بنابراین به عنوان ضماد برای درمان جوش، قرمزی و خارش استفاده می شود. بلکه سایر ناراحتی های ناشی از این بیماری های آتوپیک. در این قسمت این ادویه روی عفونت های قارچی نیز موثر است. همچنین لازم به ذکر است که زردچوبه به پوست درخشندگی می دهد و سیاهی دور چشم را کاهش می دهد. علاوه بر مبارزه با جوش و آکنه.

زردچوبه به تعادل عصبی خوب کمک می کند

فواید زردچوبه بر مغز ما و کل سیستم عصبی نیز تأثیر می گذارد. آنتی اکسیدان های گیاهی، علاوه بر مواد مغذی فراوان، با این مشکل بیگانه نیستند. زردچوبه غذایی است که می توان از آن برای پیشگیری از بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر استفاده کرد. شیوع این عارضه در مناطقی از جهان که مردم زردچوبه زیادی مصرف می کنند کمتر است.

این خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گیاه است که در اینجا استفاده می شود. گفته می شود زردچوبه و ترکیبات آن در درمان اختلالات حافظه و برخی بیماری های دژنراتیو مفید است. از طرف دیگر، ریزوم به تخلیه فلزات سنگین از بدن ما کمک می کند. این اثر تمیز کردن آن را دارد. پلاک‌های آمیلوئید، توده‌های پروتئینی که روی بافت عصبی رسوب می‌کنند (و آسیب می‌رسانند)، به راحتی برداشته می‌شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها