رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331459

طرز تهیه لبو پلو | نحوه تهیه حلوا لبو

لبو پلو یک غذای ایرانی و خوش رنگ و مناسب جهت انواع مهمونی های خانوادگی است که میتواند زینت بخش سفرهای شما باشد در این مطلب شما را با نحوه تهیه آن بهتر آشنا می کنیم.

خورش و پلو لبو
html>

طرز تهیه لبو پلو غذایی کاملا پاییزی

در فصل پاییز و زمستان که امکان خرید و دسترسی آسان‌تر به چغندر یا لبو زیادتر است، بهتر دیدیم طرز تهیه پلوی متفاوتی را با نام « پلوی لبو » آموزش دهیم و یک بار امتحان کردن آن را حداقل از باب ایجاد تنوع غذایی به شما پیشنهاد دهیم.

مواد لازم :

مرغ پخته و ریز خرد شده نصف یک عدد

لبو پخته و خرد شده چهار عدد

اسفناج پخته شده ۱۰۰ گرم

برنج آبکش شده سه پیمانه

پیاز سرخ شده یک عدد

زعفران ساییده شده یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه گردو پلو شهرکرد

طرز تهیه :

مرغ را همراه پیاز، نمک و فلفل کمی تفت می‌دهیم و لبوها را به صورت دلخواه خرد می‌کنیم.اسفناج‌ها را می‌گذاریم کمی نرم شوند. ( اسفناج‌ها نیازی به پخت زیاد ندارند ) و به مخلوط مرغ و پیاز داغ اضافه میکنیم.

برنج را آبکش میکنیم درون یک قابلمه به صورت لایه‌لایه تمام مواد را به برنج آبکش شده می افزاییم ( ابتدا برنج میریزیم سپس مخلوط مرغ و پیازداغ و اسفناج و سپس لبوها دوباره همین کار را ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند (لایه آخر برنج باشد بهتراست) و بگذارید پلو دم بکشد.

توجه: به خاطر اینکه لبوها له نشوند، پس از اینکه مواد را لابه‌لای برنج قرار دادیم لبو را نیز روی آن اضافه می‌کنیم، چون موقع مخلوط کردن لبو له می‌شود، بهتر است که جداگانه به برنج اضافه شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه حلوای هویج

طرز تهیه لبو پلو | نحوه تهیه حلوا لبو

طرز تهیه حلوا لبو پرخاصیت

در مطلب زیر طرز تهیه حلوا لبو را برای شما عزیزان قرار داده ایم این حلوا بسیار خوشمزه و پرخاصیت می باشد همچنین شما میتوانید از این حلوای پرخاصیت برای جشن های شب یلدا از آن استفاده کنید همچنین در زیر از خاصیت های بسیار زیاد لبو نیز مطالب جالبی نوشته شده است.

طرز تهیه حلوا لبو پرخاصیت

برای شب یلدای تان حلوا لبو درست کنید
مواد لازم برای حلوا لبو برای ۲ نفر :

لبو : ۴ عدد
کره : ۲ الی ۳ قاشق سوپ خوری
شیره انگور : یک چهارم پیمانه
آرد ساده یا سبوس دار : ۲ تا ۳ قاشق

طرز تهیه حلوا لبو :

چغندر خام را رنده کنید و با کمی کره در تابه تفت دهید و بگذارید تا هم بپزد و هم به روغن بیفتد و آبش کشیده شود .با لبوی پخته هم میتوان این حلوا را تهیه کرد .در آن صورت فقط در کره کمی تفت دهید و خاموش کنید .سپس در تابه ای دیگر آرد را کمی تفت دهید تار رنگش تغییر کند و بو داده شود .اکنون چغندر تفت داده شده را با آرد بو داده مخلوط کنید و کمی دیگر با هم تفت دهید .سپس حدود ۳/۴ لیوان شیره انگور را داخل آن ریخته و هم بزنید تا کم کم به روغن و شیره بیفتد .اگر کمی سفت است میتوانید ۱/۳ لیوان آب اضافه کنید و بهم بزنید و حرارت دهید تا آب آن به خورد حلوا برود .
اکنون حلوای شما آماده است تزیین کنید و سرو کنید .شیره انگور حالت سردی چغندر را خنثی می کند .اگر اهل لبو باشید این حلوا بسیار زیبا و خوشمزه و زینت بخش میز میهمانی شماست .

نکته : با فلفل دلمه سبز و لبو یا چعندر ورقه و دانه ذرت می توانید ظرف حلوا را تزیین کنید . برخی چغندر ها رنگ ارغوانی و تیره تری دارند این نوع چغندر برای تهیه حلوا زیباتر خواهد بود زیرا رنگ قشنگی به حلوا خواهد داد .

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص لبو برای کبد و در بارداری

خواص غذایی و دارویی چغندر

رنگ ارغوانی چغندر به دلیل وجود ترکیبی به نام بتاسیانین است که خاصیت ضدسرطانی داشته و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون جلوگیری می‌کند. در هر ١٠٠ گرم از آن، ٣٨٠ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد. قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.
لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد. افراد می‌توانند با مصرف ١٠٥ گرم چغندر قرمز، ٥٣‌درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند. رنگ ارغوانی چغندر به دلیل وجود ترکیبی به نام بتاسیانین است که خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون جلوگیری می ‌کند.

١. طبیعت چغندر گرم وتر است.

٢. مصرف چغندر بیماری جذام را از بین می‌برد.

٣. چغندر، عقل را زیاد می‌کند.

٤. شیره چغندر یکی از بهترین شیره‌های سبزی است که به ساختن گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. از این رو مصرف چغندر به خانم‌ها بسیار توصیه می‌شود.

٥. چغندر قرمز یا لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.

٦. لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ث و اسیدفولیک است که از بروز کم خونی در افراد به‌ویژه دختران جوان ممانعت می‌کند.

٧. چغندر ملین، نرم‌کننده و ادرارآور بوده و در رفع یبوست نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. همچنین اهمیت بسزایی در دستگاه گوارش دارد.

٨. درمان‌کننده التهاب مجاری ادرار است.

٩. چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماری‌های پوستی بسیار مفید است. اشتها را نیز زیاد می‌کند.

١٠. چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامینA می‌شود.

١١. مدر، اشتها آور و آرام بخش است، کار عضلات را تقویت می‌کند، خون را بند می‌آورد، معده را تقویت می‌کند، اسهال خونی را متوقف می‌سازد.

١٢. آب پخته شده‌ آن برای درمان التهاب مثانه، یبوست، بواسیر و بیماری‌های پوستی مصرف می‌شود.

١٣. آب چغندرخام را بگیرید و با ماست مخلوط کنید و صبح ناشتا بخورید و هر روز تکرار کنید از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند.

١٤. هر شب با آب گرم پخته‌ آن موضع را بشویید. ترک خوردگی‌های پوست که از سرماخوردگی باشد را برطرف می‌کند.

١٥. آن را بپزید و با آب نیم گرم آن تنقیه کنید ورم روده را درمان می‌کند.

طرز تهیه لبو پلو | نحوه تهیه حلوا لبو

طرز تهیه خورش لبو

مواد لازم

نمک و فلفل به مقدار لازم
زعفران (آبکرده و غلیظ) ۳ قاشق غذا خوری
کره ۱ قاشق سوپ خوری
شکر ۲-۱ قاشق غذا خوری
سرکه ۱ قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی ۲ عدد
جعفری (ساطوری شده) ۳ قاشق غذا خوری
هویج ۲ عدد
پیاز۲ عدد
سیر ۲ حبه
رب گوجه ‌فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
سیب زمینی ۲ عدد
لبو (متوسط) ۳ عدد
گوشت (خورشتی) ۳۰۰ گرم

طرز تهیه خورش لبو
خورش لبو اصالتا مربوط به روس ها می باشد اما در خطه سر سبز شمال ایران هم تهیه می گردد و پر طرفدار است . برای تهیه آن ابتدا یک عدد پیاز را رنده نمایید و داخل قابلمه مناسبی که روغن را در آن داغ نمودید بریزید وقتی کمی سبک شد زردچوبه را اضافه نموده و تفت دهید بعد گوشت خورشتی را بیافزایید و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر نماید بعد فلفل را بریزید و تفت دهید در آخر زعفران را اضافه نموده و هم بزنید سپس 4 لیوان آب بریزید و درب قابلمه را گذاشته تا گوشت ها بپزد.
در این مرحله به سراغ لبو ها می رویم آنها را پوست کنده و با دنده درشت رنده نمایید حالا تابه مناسبی را بردارید و در آن روغن بریزید بعد داغ شدن روغن لبو را تفت دهید بعد سرکه در تابه بریزید سپس رب گوجه فرنگی را بریزید و هم بزنید بعد شکر را بیافزایید و تفت دهید هنگامی که لبو نرم گردید شعله را خاموش نموده و تابه را کنار بگذارید.میزان سرکه و شکر به اختیار شماست می توان آن را کم یا زیاد نمود.
حالا یک عدد پیاز دیگر را رنده نموده و در تابه حاوی کره تفت دهید تا پیاز نرم گردد بعد هویج را با رنده درشت رنده نموده و به پیاز اضافه نمایی تا نرم شدن هویج به هم زدن ادامه دهید.
بعد از دو ساعت که گوشت پخته گردید سیب زمینی بدون پوست و نگینی را به قابلمه گوشت اضافه نموده تا بپزد وقتی سیب زمینی پخت یعنی حدود نیم ساعت بعد مواد داخل تابه ها را به قابلمه اضافه نموده و هم بزنید تا کمی خورش جا بیافتد بعد گوجه پوست کنده و نگینی را بعد از مدت 15 دقیقه به خورش اضافه نموده و هم بزنید ( برای پوست کندن گوجه آنها را سی ثانیه داخل آب جوش بیاندازید بعد داخل آب سرد بریزید تا پوستشان ور بیاید با چاقو آن را جدا نمایید ) حالا جعفری خرد شده و سیر رنده شده کمی زعفران و نمک و فلفل را در خورش بریزید تا عطر و طعم بهتری بگیرد البته در دستور پخت روسی آن زعفران به خورش اضافه نمی کنند بعد از گذشت بیست دقیقه خورش را از روی حرارت برداشته و به همراه نان یا برنج و خامه ترش یا ماست پر چرب سرو نمایید

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه لبو با 3 روش مختلف خانگی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها