رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331621

خواص نبات | فواید چای نبات برای نوزادان

نبات یکی از فرآوردهای نیشکر است که همراه با انواع نوشیدنی های گرم و یا استفاده از آن به تنهایی برای درمان انواع بیماری استفاده می شود. در این مقاله با خواص نبات و مزیت های دارویی با ارزشی که دارد آشنا خواهید شد.

خبر
html>

خواص نبات

کلمه نبات از واژه عربی "quand" گرفته شده است که به معنی قند عصا است. کندیس با جوشاندن یک محلول قند بسیار غلیظ برای مدت طولانی تهیه می شود ، که باید در حرکت ثابت نگه داشته شود. بلورها رشد می کنند زیرا محلول قند در اطراف آنها جریان دارد. Kandis به ویژه برای شیرین سازی چای محبوب است. اما نبات همچنین می تواند در کالاهای پخته شده به صورت نبات سنگی و آب نبات خرد شده استفاده شود. در حالی که نبات از شربت نبات قهوه ای درست می شود ، نبات خرده عطر کاراملی دارد زیرا محلول قند در حین تولید گرم می شود.


نبات نوعی قند است که از نیشکر تولید و تهیه می شود و دارای خاصیت های دارویی و درمانی فراوانی در طب سنتی می باشد. برای تهیه نبات در ابتدا شکر را در آب حل می کنند تا محلولی درست شود. بعد از این مرحله یک نخ را در آب آویزان می کنند و صبر می کنند تا این محلول خنک شود. با خنک شدن محلول به کریستال یا بلورهایی زیبا تشکیل می شود. علاوه بر بی شمار بودن خواص نبات از آن برای تزئین سفره هفت سین و عقد نیز استفاده می شود.
امروزه نبات را به صورت آبنبات در می آورند که طرفداران خاص خودش را دارد. یکی از پر مصرف ترین نوع نبات، نبات شاخه و نبات چوبی است. از نبات شاخه که همگی آن را با شاخه نبات می شناسند برای تزئین سفره عقد یا هفت سین و از نبات چوب نیز برای برای شیرین کردن نوشیدنی های گیاهی به ویژه چای استفاده می شود. امروزه تنوع فراوانی در نبات های چوبی ایجاد کرده اند و با طعم دادن به آنها انواع زعفرانی، نعنایی، لیمویی، زیره، آویشن، دارچینی و بسیاری از طعم های دیگر را به بازار عرضه کرده اند.

انواع نبات

شاخه نبات

عبارت است از بلورهای نبات که به دور یک نخ (از جنس پنبه) تشکیل شده است.

نبات چوبی

نباتی است که بلورهای نبات به دور یک چوب تشکیل می‌شود. از خواص ویژه و ممتاز نبات چوبی نسبت به نبات‌های نی دار پلاستیکی آن است که چوب کاملاً بهداشتی بوده (سه مرتبه جوشانده می‌شود) و برخلاف نی‌های پلاستیکی غیر بهداشتی و سرطان زا نمی‌باشد.

نبات دندانه

همان نگین نبات است که به دلیل قابلیت شکنندگی بسیار بالا در هنگام بسته بندی خرد شده و به خاطر راحتی و سهولت حل شدن در چای (نوشیدنی‌های گرم) برای مصارف خانگی و سایر مؤسسات بسیار آسان و مناسب می‌باشد. مزایای استفاده از این نبات آن است که نیازی به شکستن آن، با شیء یا دست نداشته و آماده برای مصرف و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

نبات مخلوط

عبارت است از تکه نبات‌هایی که در کف و جداره‌ی پاتیل‌ها تشکیل می‌شود که به دلیل غلظت خیلی زیاد شیره در کف پاتیل‌ها باعث تخته شدن آن‌ها می‌شود که به دلیل شکل نامنظم آن بیشتر به صورت فله عرضه می‌گردد.
نبات

پرده نبات

نباتی است که روی پاتیل‌ها تشکیل شده و از لحاظ کیفیت و مقدار زعفران با دیگر نبات‌های شاخه و چوبی هیچ تفاوتی ندارد و از خصوصیات بارز آن ترد و نازک بودن آن می‌باشد.

پودر نبات

ریزه یا همان خرده‌های نبات است که کمی از شکر درشت‌تر بوده و از قابلیت حل شدن بالا با همان خواص نبات می‌باشد.

پودر نبات ایده آل برای هتل‌ها کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، منازل، هنگام مسافرت و محل کار می‌باشد.

خواص نبات

رفع خواب آلودگی با نبات

از خواص نبات می توان به از بین بردن حالت خواب آلودگی اشاره کرد. مصرف نبات در اوایل صبح باعث افزایش سطح هوشیاری می شود. به رانندگان توصیه می شود که از چای نبات قبل از رانندگی استفاده کنند.

نبات داغ برای نوزادان

گاهی علت نفخ و دل درد نوزاد این است که فرایند شیردهی خوب انجام نمی شود و یا آروغ بچه را خوب نمی گیرند و بچه دچار نفخ شده است،

لذا توصیه می شود در فرایند شیردهی نکات زیر رعایت شود:

نکته اول:

مادران باید در موقعیت راحتی به نوزاد شیر بدهند. باید بنشینند و تکیه بدهند و بالشی زیر دستشان بگذارند و به نوزاد شیر بدهند تا هم خودشان در شرایط مناسبی باشند و خسته نشوند و هم نوزاد راحت باشد و با آرامش شیر بخورد، به اصطلاح مادران باید روی یک تخت چهار بالش بنشیند و بچه شیر بدهند چرا که شیر دهی یک مکانیسم ذهنی - جسمی می باشد.

نکته دوم:

همچنین به زور نباید سینه را داخل دهان کودک گذاشت چرا که نوزادان مقدار کمی شیر که می خورند، نفس می گیرند و مجدداً شیر می خورند و این امر نیاز به صبر و حوصله مادر دارد.

نکته سوم:

ضمناً برای جلوگیری از پس زدن سینه مادر توصیه می شود مادران اولاً بهداشت سینه شان را خوب رعایت کنند ثانیاً احوال و تغذیه مناسب آنان باعث طعم مطبوع شیر و علاقه مندی کودک به آن می گردد.
نکته چهارم:

پس از شیردادن حتماً آروغ نوزاد را بگیرید. سر نوزاد را روی شانه خود قرار دهید و آرام آرام به پشت او بزنید تا باد گلو بزند.

نکته پنجم:

برای رفع نفخ نوزادان نیز مادر هر روز یک لیوان جوشانده رازیانه و زیره همراه با عسل میل کنند. به نوزاد هم می توانید بجای داروهای شیمیایی همچون گریپ میکسچر، عرق نعناع یا عرق زنیان گرم کرده که با کمی ترنجبین شیرین کرده اید بخورانید.

نکته ششم:
همچنین مادران می توانند برای رفع نفخ در نوزاد، خودشان نیز عرق نعناع استفاده کنند و گاهی اوقات یک قاشق چای خوری کوچک هم در گلوی بچه بریزند تا نوزاد با آن آشنا شود.

جلوگیری از تکرر ادرار با نبات


نبات در درمان مشکلات مثانه بسیار موثر است. مثانه ضعیف ممکن است سبب تکرر ادرار شود که بیماری ناخوشایند است. در طب سنتی تاکید شده است که از نبات برای درمان این مشکل استفاده شود. برای اثر بخشی بهتر توصیه می شود که چند تکه نبات را در دهان قرار داده و بمکید.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص توت خشک / توت خشک و دیابت

خواص نبات

چای نبات چاق کننده است

بعد از تحقیقات به عمل امده در آمریکا به این نتیجه رسیدند که خوردن آب نبات نه باعث چاقی میشود و نه باعث مرگ.دوستداران آب نبات میتوانند مانند کودکان با خیال راحت آب نبات بخورند.

رژیم غذایی معمولا باعث میشود افراد عصبی و بی حوصله شوند ولی خوردن آب نبات در رژیم باعث خرسندی و نشاط در روحیه فرد میشود. چون نبات خیلی سریع جذب عضلات بدن میشود بنابراین سوخت و ساز بدن را بالا میبرد و این برای کسانی که میخواهند لاغر شوند مفید است.

نحوه مناسب انتخاب نبات

در اینجا بهترین نوع نبات برای خرید را برای شما شرح می دهیم نکته اول اینکه نباتی که چوب دارد را بخرید زیرا بعضی از نبت ها نی پلاستیکی دارند که غیر بهداشتی است و در زمان میل نمودن به همراه چای یا هر نوشیدنی جوش دیگر چون داغ است از خود سم خارج می نماید که برای سلامتی بدن ضرر دارد.نکته دوم اینکه نبات فله نخرید چون گرد و غبار و حشرات روی آنها می نشیند و در جاهای غیر بهداشتی نگهداری می گردند و حتما نبات بسته بندی شده که تاریخ تولید و انقضا و مجوز دار می باشد خریداری نمائید.نبات های زعفرانی نخرید زیرا رنگ شیمیایی دارد و برای بدن مضر است.نباتی که شفاف سفید و دارای قطر کم می باشد را خریداری نمائید.

مضرات نبات

افراد نباید بیش از مقدار معمول از نباتها استفاده کنند زیرا مصرف بیش از حد هر ماده‌ای برای بدن زیان‌آور است. حتی اگر آن ماده ویتامین باشد. پس مصرف قند و شکر و نبات هم به میزان زیاد مضر است و تفاوتی بین آنها وجود ندارد به خصوص در کسانی که مشکل افزایش قندخون دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها