رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333283

طرز تهیه میرزا قاسمی | نحوه تهیه میرزا قاسمی با گردو

میرزا قاسمی یک غذای خوشمزه و سریع شمالی است که میتواند به عنوان یک غذای سبک خصوصا برای شام در منوی تغذیه ما قرار بگیرد در ادامه شما را با دستور تهیه این میرزا قاسمی همراهی می کنیم.

html>

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین پیش‌غذا یا غذاهای محلی شمالی است. شاید شما هم تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که چرا نام این غذا میرزا قاسمی است! طبق روایات؛ این غذا در زمان ناصرالدین شاه توسط محمد قاسم خان والی و حاکم رشت، ابداع شد و توسط او گسترش یافت و به همین دلیل، به نام او نیز نام‌گذاری شد.مواد اصلی تشکیل‌دهنده میرزا قاسمی بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیر و تخم مرغ‌ هستند اما طرز تهیه این غذا در شهرها و روستاهای مختلف کشورمان اندکی متفاوت است.

برای مثال در دستور اصلی تهیه میرزا قاسمی باید از بادمجان کبابی استفاده شود اما گاهی افراد به دلیل دسترسی نداشتن به منقل و ذغال و یا نگرانی از کثیف‌شدن اجاق گاز، بادمجان را آب‌پز کرده یا در فر گریل می‌کنند که در این صورت از آن عطر دود عالی و دلپذیر میرزا قاسمی خبری نخواهد بود. همچنین برخی افراد تخم‌مرغ میرزا قاسمی را در پایان کار روی غذا می‌شکنند و آن را به صورت درسته سرو می‌کنند اما برخی دیگر، تخم‌مرغ را پس از شکستن و وقتی کمی نیم بند شد، سریع هم می‌زنند و مخلوط می‌کنند که در این صورت ظاهر میرزا قاسمی شبیه به املت می‌شود.

در اینجا طرز تهیه میرزا قاسمی گیلانی اصیل را به شما آموزش می‌دهیم و امیدواریم از تهیه و خوردن آن لذت ببرید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه بادمجان شکم پر

مواد اولیه

مواد لازم میرزا قاسمی

بادمجان ۶ عدد

تخم مرغ ۲ عدد

گوجه فرنگی ۲ عدد

سیر ۴ حبه

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی
بامجانها رو به شکل عمودی در فر یا روی گاز کباب کنین و بعد از اینکه کباب شد پوستش رو جدا میکنیم. من بادمجون هام رو توی فر با دمای بالا و مدت حدود 40 دقیقه کباب کردم. کباب کردن بادمجونها روی زغال بهش طعم دودی دلچسبی میده که پیشنهاد میکتم اگه امکانش رو دارید روی زغال کبابش کنید.اگه بادمجون هاتون رو روی زغال یا گاز کبابی کردید باید به کمک یک کاسه آب سر پوستشون رو جدا کنید چون پوستش خشک و شکننده میشه. ولی اگه توی فر کبابی کرده باشید پوستش به راحتی جدا میشه.

اگه بادمجون ها تون تخم دارن، بهتره که تخم هاش رو جدا کنید. بعد هم کاملا ساتوری کنید که بادمجونها حالت پوره بگیرن.حالا بادمجون های ساتوری شده رو توی ماهیتابه ای که روغن داغ کردیم میریزیم تا سرخش کنیم. بادمجون ها رو باید حدود یک ربع توی روغن تفت بدیم. کمی هم زردچوبه به بادمجونها میزنیم.وقتی که کاملا تفت خوردن، سیر های رنده شده رو هم اضافه میکنیم و باز تفت میدیم.

توی این فاصله، جداگونه گوجه ها رو پوره یا رنده میکنیم و روی حرارت میذاریم تا آبش کشیده بشه.حالا گوجه ها رو به بادمجون های در حال تفت اضافه میکنیم و همراه بادمجون ها تفت میدیم. توی این مرحله اگه از رنگ میرزا قاسمی تون راضی نبودید میتونید یک قاشق رب گوجه هم اضافه کنید.

ما معمولا به میرزاقاسمی تخم مرغ هم میزنیم. به این صورت که تخم مرغ رو در ظرفی جدا گونه در مقدار کمی روغن هم میزنیم تا ببنده. بعد به میرزا قاسمی اضافه میکنیم. البته مدل املتی هم میتونید تخم مرغ رو به میرزا قاسمی اضافه کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه کراکت بادمجان

طرز تهیه میرزا قاسمی | نحوه تهیه میرزا قاسمی با گردو

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

مواد اولیه برای 2 نفر

تخم مرغ 2عدد

نمک به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

سیر (سرخ شده) 3قاشق غذاخوری

کره 100گرم

گردو (ساییده شده) 1پیمانه

بادمجان 3عدد

سیر 2حبه

گوجه فرنگی 2عدد

طرز تهیه:
ابتدا بادمجانها را شسته و بعد روی بادمجان را کباب پز کرده و بعد روی گاز یا منقل کباب میکنیم طوری که پوستشان کاملا بسوزد.سپس زیر شیر آب سرد پوستشان را جدا کرده و آنها را کاملا ساطوری میکنیم و با یک لیوان آب و دو حبه سیر می‌گذاریم خوب بپزد.
سپس گردو را جداگانه با مقداری کره تفت داده و به بادمجان اضافه می‌کنیم.صبر میکنیم تا بادمجان و گردو به روغن بیفتد، سپس گوجه‌فرنگی‌ها را نگینی کرده و با کره و سیرداغ تفت می‌دهیم و با ادویه‌ها به مواد بالا اضافه می‌کنیم.باید حرارت ملایم باشد تا کاملا گوجه‌فرنگی‌ها و بادمجان له شود.تخم‌مرغ‌ها را جداگانه نیمرو کرده و روی میرزاقاسمی آماده شده می‌گذاریم.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه کوکو بادمجان کبابی

طرز تهیه میرزا قاسمی | نحوه تهیه میرزا قاسمی با گردو

نکات:
۱) این غذا در شمال به همراه اشپل ماهی سرو میشود.

۲)این غذا را با نان یا کته میتوانید سرو کنید.

۳)اگر دوست دارید غذا را بعد از پختن بکوبید یا میکس کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی | نحوه تهیه میرزا قاسمی با گردو

طرز تهیه میرزا قاسمی گوشتی (کتو)

مواد لازم
۲ عدد بادمجان متوسط تا بزرگ
۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده خام
۱ عدد تخم مرغ
۱ عدد گوجه فرنگی متوسط رنده شده
۱ تا ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
۱/۲ پیاز متوسط نگینی خرد شده
۴ حبه سیر
۱ قاشق غذاخوری پودر گردو
نمک, فلفل, زردچوبه و ادویه دلخواه به میزان لازم
طرز تهیه :
برای تهیه میرزا قاسمی گوشتی در ابتدا بادمجان ها را آماده می نماییم به صورت کبابی بسیار خوشمزه تر می شود آنها را بدون اینکه پوست بکنید روی شعله گاز قرار دهید تا کبابی گردند مراقب باشیر تا نسوزند و هر دو طرف را کبابی نمایید مدت زمان کبابی شدن حدودا ده دقیقه است. بعد با کمک آب سرد پوست بادمجان ها را خارج نمایید و در ظرف مناسبی بریزید و آنها را با هر وسیله که در دسترس دارید له نمایید .
در مرحله بعد تابه مناسبی را بردارید و در آن روغن بریزد اگر کره بریزید خوشمزه تر می گردد وقتی روغن داغ شد پیاز خرد شده را اضافه نموده و تفت دهید بعد از سبک شدن پیاز سیر را بریزید و تفت دهید حالا زردچوبه را اضافه نموده و تفت دهید سپس گوشت را تفت دهید وقتی سرخ شد نمک و فلفل و پودر سیر را بریزید و تفت دهید.در اینجا پوره گوجه فرنگی را بیافزایید و تا تمام شده آب گوجه صبر نمایید سپس رب گوجه را بریزید و خوب سرخ نمایید . بعد بادمجان ها را اضافه نمایید و هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط گردند در آخر گردو را بریزد و تفت دهید اگر دوست دارید کنجد هم بریزید و تخم مرغ را روی مواد بیاندازید اگر دوست دارید درسته روی مواد باقی بگذارید اگر نه آن را هم بزنید بهد از پخت تخم مرغ شعله را خاموش نمایید . میرزاقاسمی گوشتی را در ظرف سرو بریزید و میل نمایید .این غذا را به همراه سبزی خوردن و نان سنگک میل نمایید .امیدوارم آن را تهیه نموده و از سرو آن لذت ببرید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه گراتن میرزا قاسمی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها