رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333737

خواص گلرنگ | طرز استفاده از گلرنگ در غذا | روغن گلرنگ برای لاغری

گلرنگ یکی از گیاهان پر کاربرد در آشپزی است گلرنگ فواید زیادی برای لاغری دارد در این مطلب میخواهیم به برخی از این خواص اشاره کنیم .

html>

خواص گلرنگ

به فارسی گیاه را «گلرنگ»و تخم آن را «تخم کافشه»،«خسک دانه»و در گیلان «تخم کاجره»و«تخم کازیره»می گویند.در کتب طب سنتی با نامهای عربی آن «قرطم»و«احریض» و تخم آن را «حب العصفر»و «بذر الاحریض» نام می برند.به فرانسوی Safran batardو به انگلیسی Safflowrr گفته می شود.گیاهی است از خانواده compositaeتیره فرعی tubuliflorae،نام علمی آنCarthamus tinctorius L. می باشد.

مشخصات :

گیاهی است یکساله،ارتفاع ان در حدود 65/0 متر کمی خاردار و منظره کلی ان بخصوصگلهایش شباهت با خارخسک دارد.برگهای آن بدون دمبرگ پهن و موجدار با دندانه های منتهی به خارهای ظریف است.رگبرگهادر سطح زیرین برگ برجسته و نمایان می باشد.گلهای ان منفرد در یک طبق کوچک لوله ای و زرد رنگ مایل به قرمز در انتهای شاخه گلدار ظاهرمی شود.میوه ان فندقه سفید رنگ که در قسمت بالای آن دسته ای تار نازک وجود دارد.

گلرنگ ،بومی مشرق زمین است و از نواحی عربستان برخاسته و پس زا آن به سایر مناطق دنیا منتشر شده است و امروزه در اغلب کشورها کاشته می شود و از نظر مصارف روغن آن و ماده رنگی گلهای ان مورد توجه است.تکثیر گلرنگ از طریق کاشت دانه آن صورت می گیرد.دانه ان را برای اینکه در جوانه زدن تسریع شود،قبل از کاشت 24 ساعت در آب می خیسانند و معمولا در ارقام مختلفه گلرنگ پس از5-4 ماه گیاه قابل بهره برداری میشود.این گیاه در خراسان ،تفرش تبریز و برخی مناطق دیگر می روید.

خواص گلرنگ | طرز استفاده از گلرنگ در غذا | روغن گلرنگ برای لاغری

طرز استفاده از گلرنگ در غذا

طرز استفاده از گیاه گلرنگ بنا به مقاصد درمانی مختلف متفاوت می باشد در زیر به چند نمونه از روش های مصرف گیاه گلرنگ در درمان بیماری های مختلف اشاره می نماییم:

✅جوشانده 20 گرم گل گلرنگ در آب جهت باز نمودن قاعدگی ،دفع جنین مرده از شکم و تحلیل تومور نافع می باشد .

✅گرفتن شیره 20 گرم تخم گلرنگ و مخلوز نمودن آن با شکر سرخ و عسل در جهت رفع یبوست کاربرد موثری دارد.
✅مخلوط شیره تخم گلرنگ با آبی که در آن انجیر خیسانده باشند به همراه شکر و یا عسل سینه را پاک و سرفه را درمان می نماید .

خواص گلرنگ | طرز استفاده از گلرنگ در غذا | روغن گلرنگ برای لاغری

روغن گلرنگ برای لاغری

روغن گلرنگ از گیاه گلرنگ استخراج می شود که دارای رنگ زرد و نارنجی گاهی مایل به قرمز است که برخی از آن برای رنگین کردن خوراکی ها از آن استفاده می کنند. اما روغن گلرنگ از روغن های بسیار مفید برای رهایی از چربی های شکمی است.
گیاه گلرنگ عطر و بویی ندارد، اما فواید غذایی آن بسیار زیاد است، زیرا با توجه داشتن اسیدهای امگا ۶ برای بدن بسیار مفید است.
تحقیقات جدید در آمریکا نشان می دهد که استفاده از روغن گلرنگ برای رهایی از چربی های شکم بسیار مؤثر است. شما می توانید با ریختن مقدار اندکی در غذا، روغن گلرنگ را در رژیم خود قرار دهید

گلرنگ

روغن گلرنگ عملکرد بافت های ذخیره کننده چربی ها را تغییر و آنها را به انرژی تبدیل می کند که انسان از آن بهره می برد. این روغن همچنین به عنوان یک تحریک کننده فرایند سوخت و ساز عمل می کند. این وضعیت به انسان برای رهایی از چربی دور شکم کمک می کند.

درمان سندرم دردهای پیش از قاعدگی

اکثریت زنان در هنگام قائدگی و قبل از آن دردهای طولانی و عذاب آوری را تجربه می کنند گلرنگ گیاهی است که برای درمان این دردها موثر است و این موضوع به خاطر وجود اسید لینولئیک در گلرنگ می باشد که پروستاگلاندین ها را در بدن بانوان تنظیم می نماید و این کار موجب آرام شدن دردهای هورمونی قاعدگی می گردد.لذا روغن گلرنگ نشان های PMS را کم می نماید و بانوان می توانند بدون مصرف مکمل های هورمونی که عوارض جبران ناپذیری دارد چرخه قاعدگی را منظم نمایند.آمار گرفته شده در موسسات آمریکایی حاکی از آن است که درآمریکا از بین هر ده خانم پنج نفر دارای این مشکل هستند لذا برای رهایی از آن بهتر است از مواد ارگانیک بهره برد که روغن گلرنگ یکی از آنها می باشد.

گلرنگ جایگزین زعفران
گیاه گلرنگ در آشپزی نیز کاربرد داشته و می تواند به علت مناسب بودن قیمت گیاه گلرنگ جایگزین مناسبی به جای ادویه گران قیمت زعفران به شمار آید .در واقع نحوه استفاده از گلرنگ در غذا بسیار ساده است چرا که گلرنگ را می توان به نوعی زعفران تقلبی تشبیه نمود که به علت ارزان بوده قیمت گلرنگ می تواند موجب رنگین شدن غذاهای شما با قیمتی نازل تر از زعفران گردد .

خواص درمانی گلرنگ
از روغن دانه آن به عنوان روغن نباتی مایع کمضرر خیلی استقبال میشود
از گلهای گلرنگ به عنوان داروی محرک، مسکن و مسهل و معرق استفاده می شود
به علاوه برای آن خاصیت قاعدهآور و ضد ورم و تحلیل برنده تومور قایل هستند
خوردن گلبرگها گرم کننده است
برای تسریع جریان گردش خون کمک میکند
برای زنهایی که عادت ماهیانه آنها بدون دلیل قطع شده و یا زنهایی که جنین مرده در رحم دارند و یا در مورد آنهایی که ترشحات رحمی بعد از زایمان آنها ادامه دارد تجویز میشود
همچنین برای بیمارانی که خون قی میکنند تجویز میشود
از گلهای گلرنگ به عنوان تونیک و برای مداوای فلج و عادت ماهیانه دردناک استفاده میشود
دانه های گلرنگ ملین و مسهل است
مغزی یا آپوپلکسی به کار میرود برای استسقا و اغما و فلجهای ناگهانی حاصله از خونریزی
از گلهای خشک آن برای معالجه یرقان و از آب خیس کرده گلها برای شستوشوی چشم استفاده میشود
مسهل است و بلغم رقیق و اخلاط سوخته را خارج میکند
تحلیل میبرد بادها را
به عنوان مسهل خوب عمل میکند.

مضرات گلرنگ

مصرف گلرنگ در برخی موارد برای انسان مضر بوده و توصیه نمی‌گردد. یکی از مهمترین این موارد مصرف دانه و یا گُل گلرنگ در دوران بارداری و شیردهی است. در دوران بارداری به دلیل خاصیت اثر قاعده‌آوری گلرنگ، استفاده از دانه یا گُل آن خطرناک بوده و ممکن است سقط جنین را در پی داشته باشد. البته در این دوران مصرف روغن حاصل از دانه این گیاه منع نشده است.

مصرف عصاره دانه و نیز روغن حاصل از دانه گلرنگ همراه با شیر و یا پس از آن، شیر را می‌بندد و بایستی از این‌کار اجتناب کرد.

در صورت داشتن حساسیت با گیاهان خانواده آستراسه مانند آفتابگردان، گل داوودی، همیشه بهار و… باید از مصرف گلرنگ خودداری‌کرد.

گلرنگ دارای خاصیت رقیق‌کنندگی خون بوده و لخته شدن و توقف خون‌ریزی را به تاخیر می‌اندازد. از این رو افرادی که زخم معده و یا هموروئید دارند نبایستی از آن استفاده کنند. توجه کنید که همین خاصیت گلرنگ می‌تواند باعث خونریزی بیش از حد در هنگام عمل جراحی گردد. این گیاه به دلیل خاصیت ذکر شده، با داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد خون مانند آسپیرین، وارفارین، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایبوپروفن و… تداخل دارد و نبایستی با هم مصرف شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها