رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 343655

طرز تهیه ماهی شکم پر | نحوه تهیه ماهی شکم پر جنوبی و شمالی

ماهی شکم پر یک غذای ایرانی و مناسب برای مهمانی هااست اگر میخواهید از نحوه آماده سازی این غذا آگاه شوید ادامه مطلب را بخوانید.

ماهی شکم پر
html>

اگر به دنبال تنوع در درست کردن غذای دریایی می گردید و هم چنین میخواهید یک ماهی مجلسی برای مهمانی هایتان درست کنید که طعم خیلی خوبی هم داشته باشد این مطلب را از دست ندهید و با خواندن آن به راحتی ماهی شکم پر مجلسی درست کنید.

این نوع ماهی را هم میتوانید با برنج سرو کنید که البته پیشنهاد میشود که از برنج معمولی همرا با این غذا استفاده کنید و اگر هم میخواید کالری کمتری در وعده ی خود داشته باشید با نان سبوس سرو کنید.هم چنین برای خوشمزه تر شدن آن با نان میتوانید در کنار ماهی از سیب زمینی و نخود فرنگی و دیگر سبزیجات مثل هویج و کرفس استفاده کنید.

ماهی شکم پر:

مواد لازم :

یک عدد ماهی قزل آلا

حدود یک لیوان پیاز خرد شده

یک دوم لیوان سیر خرد شده

یک لیوان گشنیز خرد شده

سه قاشق غذا خوری رب انار

10 عدد گردو

یک قاشق غذاخوری کره

سه قاشق غذاخوری روغن کانولا

چهار قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

نمک و فلفل و زردچوبه و زعفران به میزان لازم

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ناگت میگو و ماهی

طرز تهیه ماهی شکم پر

داخل شکم ماهی و روی ماهی را به خوبی به ابلیمو اغشته کنید و به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار دهید تا بوی ماهی از بین برود.(برای درست کردن این غذا می توانید از هر ماهی که میخواهید استفاده کنید اما بهترین گزینه ها ماهی هایی مثل صبور، قزل الا، سنگسر و سفید هستند.)

یک قاشق غذاخوری از روغن کانولا را ر ماهیتابه ای بریزید و پیاز را درون آن تفت دهید.گردو را بکوبید و همراه با سیر خرد شده به پیاز ها اضافه کنید و کمی تفت دهید.سپس رب انار و بعد گشنیز خرد شده را به مایع اضافه کرده و بعد از کمی تفت دادن ان را از روی شعله بردارید.حالا اگر نیم ساعت از گذاشتن ماهی درون یخچال گذشته آنرا بر میداریم و با مایعی که درست کردیم، شکمش را پر می کنیم.یک تابه ی نچسب بر میداریم و دو قاشق غذاخوری از روغن کانولا را ته آن میریزیم.

ماهی را درون تابه قرار می دهیم و به مدت 30 دقیقه درون فر با دماهی 180 دره ی سانتی گراد قرارش میدهیم.حالا ماهی را از فر در میاوریم و روی آن زعفران میریزیم و یک قاشق غذاخوری کره ی اب شده روی ماهی میریزیم .حالا دوباره ماهی را به مدت 10 دقیقه درون فر قرار میدهیم تا اماده ی سرو شود.غذای شما اماده است.

ماهی شکم پر شمالی

ماهی شکم پر جنوبی و شمالی

طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی و شمالی

حالا اگر میخواهید ماهی شکم پر شمالی یا جنوبی درست کنید لازم به ذکر است که این نوع ماهی در مناطق مختلف به شکل های مختلفی درست میشود که البته بیشتر نوع ماهی و سبزیجات و ادویه به کار رفته در ان فرق دارد به طوری که در مناطق شمالی برای درست کردن این نوع ماهی از ماهی سفید استاده می کنند و با موادی مثل گشنیز و سیر و جعفری برای پر کردن ان استفاده می کنند و ادویه به کار رفته هم زردچوبه میباشد اما در مناطق جنوبی کشورمان از بیشتر از ماهی سنگسر و حلوا استفاده می شود و مواد مصرفی برای پر کردن ان بیشتر شنبلیله است و مهم ترین قسمت ان ادویه کاری و تمبر هندی میباشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص ماهی سالمون

حالا به انتخاب خودتون مواد مصرفی را انتخاب کنید و با روشی که آموزش داده شد ماهی شکم پر مورد علاقه تان را درست کنید و نوش جان کنید.

ماهی شکم پر جنوبی

طرز تهیه ماهی شکم پر کبابی جنوبی
مواد لازم:
*ماهی درسته: 1 عدد حدود 1 کیلو
*گشنیز و شنبلیله: 200 گرم
*پیاز: 1 عدد
*سیر: 5 حبه
*عصاره تمبر هندی: 1/2 پیمانه
*رب گوجه فرنگی: 1 قاشق سوپخوری
*زردچوبه: 1/2 قاشق چایخوری
*شیره خرما: 1 قاشق سوپخوری
*نمک و فلفل قرمز: به میزان لازم
*روغن: به میزان لازم*

طرز تهیه:
برای تهیه ماهی شکم پر کبابی در ابتدا یک ماهیتابه مناسب را بردارید پیاز را با دنده ریز خرد نمایید در تابه روغن بریزید بعد از داغ شدن پیاز را اضافه نموده و هم بزنید بعد از طلایی شدن پیاز سبزی را اضافه نمایید نسبت سبزی باید به صورت 170 گرم گشنیز و 30 گرم شنبلیله باشد وقتی سبزی به خوبی سرخ گردید و رنگش تغییر کرد سیر را به صورت له شده اضافه نمایید وقتی کمی سرخ گردید رب گوجه را تفت دهید بعد نمک و فلفل قرمز و زردچوبه را تفت دهید سپس عصاره تمبر هندی را به ترکیب بیافزایید خوب به هم بزنید تا وقتی که آب آن تمام گردد .
در ادامه به آماده کردن ماهی می پردازیم شما می توانید از ماهی شوریده یا صبور یا از قزل آلا ،کفال یا کپور استفاده نمایید ماهی را از قسمت کمر برش دهید روی گوشت ماهی نمک بریزید و بعد از مدت زمان ده دقیقه با آب سرد بشورید به مقدار کم شیره خرما را روی پولک ماهی بریزید تا پولک ها خراب نشود این پولک ها موجب می گردد پوست ماهی نسوزد حالا سس میانی را که آماده نمودید روی گوشت ماهی بریزید .
در این قسمت نیاز به توری مخصوص پخت ماهی می باشد ماهی را در توری قرار دهید و روی حرارت مستقیم آتش کباب نماییید
ماهی اول باید از بخش پوست آن حرارت ببیند تا در این مدت به خوبی سس به خورد ماهی برود بعد از گذشت سی دقیقه طرف دیگر ماهی را کباب نمایید اگر خواستید د فر آن را تهیه نمایید ماهی را در قسمت زیرین فر با درجه 180 قرار دهید مدت زمان پخت یک ساعت می باشد

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ته انداز ماهی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها