رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 345275

طرز تهیه باقلا قاتق | نحوه تهیه باقلا قاتق گیلانی

باقلا قاتق یک غذای گیلانی لذیذ و با ظاهری خیره کننده است که نحوه آماده سازی آن نیازمند دقت کافی است در این مطلب می خواهیم شما را با نحوه تهیه این غذای لذیذ آشنا کنیم.

باقالی قاتق
html>

اگر به دنبال یک غذای محلی خوش طعم و پر طرفدار شمالی می گردید، قطعا باقلا قاتق جز بهترین گزینه هاست. این غذا علاوه بر طعم خوبی که دارد، بسیار دستور پخت آسانی دارد و سریع اماده میشود هم چنین غذای کم هزینه ای می باشد.

باقلا قاتق یا همان خورشت باقالی با استفاده از یک نوع لوبیای رشتی به نام پاچ باقلا درست میشود که این نوع لوبیا مخصوص مناطق شمالی میباشد.در ادامه ی مطلب میتوانید اموزش اسان و سریع این غذای محلی خوش مزه را بخوانید.

طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی

باقلا قاتق

مواد لازم :

2 پیمانه پاچ باقلا پاک شده

1 الی ۲ قاشق غذاخوری شوید خشک

2 عدد تخم مرغ

2 الی ۳ قاشق مربا خوری سیر رنده شده

20 گرم کره

1 قاشق چایخوری زرچوبه

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه باقلا قاتق

باقلا قاتق گیلانی

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه میرزاقاسمی با گردو

سیر هارا خرد کرده ( یا می کوبیم) سپس تابه را برمیداریم و درونش روغن میریزیم. تابه را روی حرارت قرارداده و سیر را در ان می ریزیم. سیر هارا روی حرارت ملایم تفت می دهیم تا قبل از اینکه رنگشان طلایی شود.

پاچ باقالی ها دو نوع هستند ، پاچ باقالای محلی بعد از پخته شدن تغییر شکل نمی دهند ولی پاچ باقالای کشاورزی زود پز هست و اگر زیاد پخته شود له می شود. پس توجه کنید از چه نوع باقالی استفاده می کنید. هم چنین برای درست کردن باقلا قاتق نباید از باقلای مازندران استفاده کرد چون این نوع از باقالی برای باقلا وابیج استفاده می شود.

پاچ باقالی ها دو پوست دارند. یه همین خاطر هنگام پوست کندن انها دقت کنید که پاچ باقالی را هم از پوست اول و هم از پوست دوم خارج کنید.( برای سهولت در انجام این کار بهتر است باقلا را از شب قبل خیس کنید.) سپس پاچ باقالی هارا داخل تابه ریخته و به مدت 2 الی 3 دقیقه همراه با سیر تفتشان میدهیم.

باقلا قاتق گیلانی

در نهایت نوبت به اضافه کردن سبزی اصلی این خورشت یعنی شوید خشک می رسد. توجه داشته باشید که اگر زیاد شوید خشک داخل خورشت بریزید باعث تلخی خورشت می شود. اگر دوست دارید خورشتتان شوید بیشتری داشته باشد 2 قاشق شوید برای این میزان خورشت کافی است. در غیر این صورت یک قاشق شوید هم خوب است.بعد از اضافه کردن شوید به خورشت مواد را حدود 3 دقیقه تفت بدهید.

از انجایی که زردچوبه عضو ثابت اکثر غذاهای شمالی می باشد، در این غذا نیز مهم ترین ادویه زرد چوبه است و به همین دلیل مقداری که باید در خورشت بریزید نسبت بیشتری به خورشت های معمولی دارد.

حالا بعد از اضافه کردن زرد چوه به باقلا و سیر مواد را به مدت 2 الی 3 دقیقه دیگر تفت دهید.همانطور که گفته شد درست کردن این غذا رمان کمی میبرد .

از ان جایی که این نوع از باقالی ها زور پخته میشوند، بنابر این لازم نیست آب زیادی داخل تابه بریزیم. یک الی یک و نیم لیوان آب جوش در تابه ریخته، کره را روی خورشت گذاشته و در تابه را می گذاریم.

حالا صبر می کنیم تا اب مواد کم شده و خورشت بپزد و جا بیفتدبعد از این که لوبیا ها پختن و آب خورشت نیز کمتر شده بود، وقت اضافه کردن نمک و فلفل به خورشت است، خورش را کمی هم می زنیم و بعد تخم مرغ ها را به خورشت اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که تخم مرغ نباید مثل املت قاطی خورشت شوند و باید روی خورشت باقی بمانند.

در تابه را می گذاریم و صبر می کنیم تا تخم مرغ ها سفت شوند.

باقلا قاتق گیلانی

بعد از این که تخم مرغ ها سفت شدند و اب خورشت نیز کم شد زیر خورشت را کم می کنیم تا خورشت جا بیفتد یا به قول معروف روغن بندازد.

اگر هم می خواهید خورشتتان مجلسی تر شود میتوانید در کنار ان از ماهی شور نیز استفاده کنید.خورشت شما حاضر است و اماده ی سرو کردن می باشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ماهی شکم پر


طرز پخت باقالی قاتق با ماهی کولی

مواد لازم برای چهار نفر:
باقالی خشک کشاورزی (پاچ باقلا رشتی) 100 گرم

شوید (شبت) خشک 2 قاشق غذاخوری

سیر 3 الی 4 حبه

تخم مرغ 2 عدد

روغن 2 قاشق غذاخوری

آب 2 لیوان

زردچوبه، نمک، فلفل به میزان دلخواه

ماهی کولی 4 عدد

طرز تهیه باقلا قاتق | نحوه تهیه باقلا قاتق گیلانی

طرز تهیه:
برای تهیه باقالی قاتق با ماهی کولی در ابتدا پوست باقالی را جدا نموده و بشوئید برای راحتی در این کار یک شبانه روز باقالی را خیس نموده تا به آسانی تمام بتوانید پوست آنها را بکنید بعد از آن که باقالی پوست جدا را شستید و خشک شد قابلمه مناسبی را انتخاب نمایید و در آن روغن ریخته و صبر کنید تا داغ گردد بعد سیر را اضافه نموده و تفت دهید اگر سیر تازه در دسترس دارید خیلی بهتر است در غیر این صورت از سیر خشک هم می توان استفاده کرد بعد زردچوبه را تفت دهید پس از چند دقیقه باقالی را بریزید و هم بزنید بعد از کمی هم زدن شوید را بیافزایید و باز هم تفت دهید در آخر نمک و فلفل را تفت دهید تا به خوبی مزه دار گردد اگر شوید تازه در دسترس دارید طعم بهتری به غذا خواهید داد
پس از اینکه بخار ها تمام گردید دو لیوان آب که بهتر است ولرم باشد را به قابمله اضافه نمایید و درش را گذاشته تا باقالی به خوبی بپزد توجه کنید در حدی که باقالی له گردد نماند قبل از له شدن به ادامه پخت خاتمه دهید.
در مرحله آخر هم تخم مرغ را در قابلمه بریزید بعد از اینکه تخم مرغ ها به اصطلاح بسته شد خورش آماده است . تخم مرغ را هم نزنید فقط کمی زرده را شل نموده تا به صورت کامل حاصل شود و زیبا باشد در ضمن تخم مرغ را می توان به تعداد افراد به خورش اضافه نمود
حالا به آماده کردن ماهی کولی می پردازیم و پوست ماهی را جذا نموده و مزه دار کرده و آن را سرخ می نماییم .برای مزه دار کردن به ماهی نمک و فلفل و زردچوبه و گل پر اضافه نمایید
این غذا را می توان به همرا برنج و سیر ترشی و زیتون سرو نمایید

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ته انداز ماهی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها