رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 374516

خواص زوفا | معجزه زوفا برای درمان سرماخوردگی

زوفا به تازگی مورد توجه دانشمندان زیادی قرار گرفته است که بر روی خواص آن مطالعه میکنند در این مطلب هر آنچه باید در خصوص خواص زوفا برای سرماخوردگی می خواهید بدانید برای شما آماده کردیم

زوفا
html>

زوفا گیاهی از خانواده نعنا می باشد که به صورت خودرو رشد می کند. به نام های دیگری مثل، گل پونه و زوفای یابس هم شناخته شده است. گل های زوفا ، معطر، آبی و گاهی سفید و صورتی میباشد که در انتهای ساقه می روید. اسانس این گیاه به مانند نعنا می باشد. زوفا بومی کشور فرانسه، یونان و ایتالیا می باشد و بیشتر در نواحی اطراف دریای مدیترانه رشد می کند و در کشورعزیزمان به صورت خودرو در مناطق جنوبی مشاهده گردیده است. بخش های مورد مصرف این گیاه شامل گل، برگ و میوه می باشد و برگهای زوفا طعمی تند و مطبوع دارند. از گیاه زوفا به صورت دم کرده، تنتور و جوشانده مصرف می شود.

زوفا یکی از شاخص ترین گیاهان دارویی و ادویه ای می باشد . از دم کرده این گیاه جهت معالجه بیماریهای تنفسی مثل سرفه، سیاه سرفه، برونشیت و آسم مصرف می گردد. این گیاه موجب ازدیاد فشارخون، هضم غذا و نیز کم کردن تورم می گردد. زوفا با مزه تلخ خود به عنوان طعم دهنده مواد غذایی و نیز در ساخت سس مورد مصرف واقع می شود.

خواص زوفا

خواص زوفا

طبیعت زوفا گرم و خشک می باشد.

گیاه زوفا برای درمان افسردگی مفید است.

جهت معالجه صرع موثر است.

به سبب بهبود زخم برگهای زوفا را له کرنموده و روی زخم قرار دهید.

درد شکستگی را هم با کمپرس زوفا بهبود می یابد.

همچنین سرفه و بیماری های ریوی را درمان می کند .

گیاه زفا موجب تقویت معده می شود و نفخ شکم را رفع می کند.

باعث افزایش اشتها می گردد.

برای بهبود کم خونی موثر می باشد.

در زمان های قدیم از گیاه زوفا جهت سقط جنین مصرف می نمودند.

مالیدن پماد گیاه زفا به سر شپش را ریشه کن می کند.

یکی دیگر از خواص زوفا معالجه تبخال می باشد که باید از آب دم کرده آن مصرف گردد.

خواص زوفا برای سرماخوردگی

خواص زوفا برای سرماخوردگی

گیاه زوفا حاوی:

رزین‌ها هیسوپین
تانن فلاوونوئیدها

این مواد برای کارکرد سیستم تنفسی مفید می باشند و از عفونت‌های تنفسی، آسم و برونشیت جلوگیری می کند. روغن زوفا از زمان‌های کهن برای کم کردن دمای بدن و تب استفاده می گردید.

روش مصرف زوفا

زوفا را می توان به صورت دم کرده استفاده کرد بدین منظور مقدار 0 5گرم برگ وشاخه های گلدار زوفا را در یک لیتر آب جوش بریزید و بمدت 15 دقیقه دم نمایید . میزان مصرف آن یک فنجان سه بار در روز می باشد.

همچنین روش مصرف جوشانده هم به همان صورت می باشد و نیازی به دم کردن ندارد این جوشانده را برای کمپرس مصرف می کنند .

روش دیگر مصرف به صورت تنطور زوفا می باشد. مقدار مصرف آن5-10 قطره سه بار در روز مخلوط با آب می باشد.

خواص زوفا برای پوست

روغن زوفا به جهت بهبود مشکلات پوستی مانند چین و چروک‌ها استفاده می گردد. این روغن را روزی دوبار بر روی پوست صورت خود مالش دهید همچنین این گیاه برای نیش حشرات، خراش‌ها،سوختگی‌ها و ... مفید می باشد و موجب از بین رفتن اثر این زخم‌ها بر روی پوست می‌گردد. هنگامی که بر روی زخم‌ها از این گیاه مالیده می شود از ایجاد عفونت در محل زخم پیشگیری می کند

اسانس این گیاه موجب التیام فوری در زخم‌ها، بریدگی‌ها و ... می‌گردد.

خواص دم نوش زوفا

مخلوط کردن زوفای جوشیده با عسل و گیاه سداب از سرفه های شدید، تنگی نفس جلوگیری می کند. این گیاه با عسل کرمهای داخل شکم را از بین می برد و کوبیده شده آن با انجیر تازه جهت درمان یبوست موثر است. اگر گل زنبق یا سوسن یا شاهی به این ترکیب اضافه گردد و آن را غرغره کنید جهت ورم لوزه در گلو مفید می باشد .

خواص زوفا برای پوست

مضرات زوفا

استفاده بیش از حد این گیاه برای کبد ضرر دارد و باعث مسمومیت می گردد.

به علت اینکه این گیاه اثر سقط جنین دارد زنان حامله باید از خوردن چای یا استعمال روغن زوفا خودداری فرمایند.

همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید از آن مصرف کنند.

تذکر : مصرف گیاه زوفا در کودکان کمتر از ۵ سال، ممکن است موجب تب و تشنج گردد.

زوفا به عنوان یک گیاه دارویی

در گذشته از زوفا برای چندین بیماری استفاده می شده است. زوفا دارای اثر ضد اسپاسم ، تحریک کننده اشتها ، خلط آور ، ضد تعریق و هضم غذا است. هیلدگارد فون بینگن این گیاه را انرژی زا و پاک کننده توصیف کرده بود. امروزه نیز برای درمان اختلالات معده و روده ، التهاب در لثه ها و دهان و گلو استفاده می شود. علائم سرماخوردگی ، مانند آبریزش بینی یا سرفه نیز می تواند رخ دهد.

در اواخر قرون وسطی و اوایل دوران مدرن ، زوفا یک گیاه دارویی متداول بود. طبق کتاب گیاهی PA Matthioli (قرن شانزدهم) ، این گیاه در برابر مشکلات معده و روده ، در برابر هجوم کرم ، سرفه ، صرع یا ریزش آب استفاده می شد. زوفا بیشتر به عنوان دم کرده ، در شراب جوشانده می شد ، به عنوان چای استفاده می شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها